April 14, 2002
Json_81 wrote:
Det där tror jag inte på. Det finns otroligt många människor som aldrig någonsin borde fått ett körkort. Om du inte suttit i en stuga i skogen hela livet måste du stött på några.
Jo men de har kunnat köra bilen ordentligt bara att de brutit regler eller kört korkat.
February 4, 2003
Det jag menar är att vissa gör följande som jag känner:
* De kan inte parkera sina fordon, eftersom de inte kan precesionsköra. Tar massvis med tid för bakomvarande bilar som blir irriterade och kör fortare sedan för att kompensera (= farligt)
* De jobbar med kopplingen på ett märkligt sätt
* De sitter på ett väldigt märkligt sätt
* De vet inte vart bilen går. De vet inte avståndet till höger, bak och framvarande föremål. Detta innebär att de ofta kan köra in i saker där.
* De vet inte hur man bromsar på ett riktigt sätt. Vissa gasar och bromsar precis hur som helst (= ryckigt). Istället för att hålla ett jämnt flöde och använda motorbroms. (= tar precis lika lång tid)
* De vet inte hur man gör en omkörning på ett trafiksäkert sätt. Med detta menar jag att de inte verkar förstå hur lång tid en omkörning tar, och vad som krävs (=exempelviss växla ner)
* Vissa tar inte blinkersen seriöst, de verkar behöva tänka på det. Erfarna förare har det mer eller mindre i ryggmärgen.
* De visar inte sina medtrafikanter vad de har för instinkter.
* De förstår inte alls de förädiska situationerna som kan uppstå (= halka, regn och diverse)
* De kör inte alls efter bilen, de kan knappt bilen. Alla bilar är olika och man kan ganska lätt köra en bil bara på känsla. Har massor av kompisar som använder hastighetsmätaren (inte varvräknaren, vilket inte alla har) som någon slags visare som de växlar efter. De fokuserar mycket mer på den än vägen. Vissa lägger också alldeles för mycket tid på att kolla på varvräknaren, vilket man inte behöver göra om man känner sin bil. Varvräknaren kan väl vara bra om man vill köra extremt ekomiskt eller dra ut bilen fullt, men annars lär man sig det ganska bra tycker jag på känsla efter ett tag. Så kan man lägga sin fokus på annat....
* Vet massor av kompisar som inte kan byta en glödlampa ens en gång på bilen.
* Vissa kan inte ens fylla på spolarvätska. Seriöst!
Visst det låter som småsaker.... Och mycket har väl inte heller med fordonet i sig att göra... Men det är svårt att komma på exempel bara sådär. Men vet massor av folk som fått motorstopp två år efter att de fått körkort, sen blir de stressade och gör massor av fel.
Men om man inte ens vet vart högersidan av bilen är någonstans så kan vad som helst hända.... Jag har själv varit med om folk som kört över dessa oranga pinnar för att de inte förstod att de var så långt åt höger.
November 22, 2001
davidhellmyrs lista är jättebra. Han tar upp de flesta vanliga felen.
Jag kan tillägga att jag vet en del som inte kan tanka. En av dessa har haft körkort i över 40 år (och kört bil under dessa åren).
Och att folk inte vet hur man byter till reservhjul.
(När jag tog körkort hade vi en "garagelektion", men om jag inte minns fel var den frivillig. Tycker att en sådan enkel sak borde vara krav på att klara av)
3 Guest(s)