April 20, 2002
kebabbert wrote:
Du kanske har fel, har du tänkt på det? Är det då du som ska lobotomeras?Människor kanske är mera "allätare" än renodlade "köttätare". Fakta:
-Köttätare har spetsiga tänder med sax liknande kindtänder för att skära av kött och ben. Människor har inte stora spetsiga tänder, men vi har malande kindtänder - mera som växtätare.-Vi måste i stort sett upphetta köttet till det faller sönder av sig självt, för att vi ska kunna äta upp det. Rått kött är våra tänder inte bra på att handskas med. Våra tänder kan inte klippa sönder päls, kött, senor och ben - som köttätare kan.
-Köttätare har kort tarmkanal med stark magsyra, för att inte köttet ska hinna ruttna, det ska fort ut. Människor har lång tarmkanal med svag magsyra - precis som växtätare. De djur som har starkast magsyra, är ormar eftersom de sväljer bytet helt och ska smälta sönder ben och skinn.
-Kollar man på apor, som vi härstammar från, så är ingen av dom renodlade köttätare. De äter frukter, grönsaker och insekter och små djur ibland. T.om. kossor äter ibland kött; de kan äta en mus pga de måste få i sig kväve i kvävefattiga områden. Gör detta kossor till köttätare?
Kort sagt, om det finns folk som tror att vi är renodlade köttätare så borde de lobotomeras. Möjligen är vi allätare. Vi äter inte bara rent kött som krokodiler, ormar, lejon, tigrar, etc gör. Våra tänder är mera som björnar och apor; de äter allt möjligt och ibland äter de kött.
EDIT: hittade mera fakta som talar emot att människor är renodlade köttätare:
http://www.stevepavlina.com/bl.....bivores-2/
Vad jag ville få fram var att vi ätit kött sedan vi ställde oss på bakbenen, inte att vi äter uteslutande kött.
Visst köttätare var fel ord men allätare var inte rätt i sammanhanget då det handlade om att antingen äta kött eller inte äta kött.
Det finns fåglar som äter innehållet i nötter med riktigt hårda skal och inget annat, som de först måste använda sig av primitiva redskap för att komma åt eller släppa från hög höjd tills de knäcks. Betyder det att dessa fåglar inte borde äta dessa nötter?
Uttrar som använder stenar för att slå upp skalet på musslor för att de inte får upp dem med sina tänder, betyder det att de inte är musselätande djur? Djur utvecklas till att använda redskap eller andra metoder för att komma åt mat.
Vad det i slutändan kommer ner till är: Är köttätandet något nytt och därför något som människor inte ska syssla med eller är det lika naturligt som när ett Lejon fäller en Antilop?
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
September 12, 2001
Mean Machine wrote: Sedan den här tråden startades har jag ätit fler gånger på McDonalds än jag gjort på flera år tillsammans; dvs två gånger. 🙂
Totalt i mitt liv har jag ätit på McD bara 2 gånger.
Första gången var ett praktfiasko av McD som innebar att hela hockeylaget gick över till Max istället.
June 5, 2007
Tintin wrote: [quote=kebabbert] Du kanske har fel, har du tänkt på det? Är det då du som ska lobotomeras?
Människor kanske är mera "allätare" än renodlade "köttätare". Fakta:
-Köttätare har spetsiga tänder med sax liknande kindtänder för att skära av kött och ben. Människor har inte stora spetsiga tänder, men vi har malande kindtänder - mera som växtätare.-Vi måste i stort sett upphetta köttet till det faller sönder av sig självt, för att vi ska kunna äta upp det. Rått kött är våra tänder inte bra på att handskas med. Våra tänder kan inte klippa sönder päls, kött, senor och ben - som köttätare kan.
-Köttätare har kort tarmkanal med stark magsyra, för att inte köttet ska hinna ruttna, det ska fort ut. Människor har lång tarmkanal med svag magsyra - precis som växtätare. De djur som har starkast magsyra, är ormar eftersom de sväljer bytet helt och ska smälta sönder ben och skinn.
-Kollar man på apor, som vi härstammar från, så är ingen av dom renodlade köttätare. De äter frukter, grönsaker och insekter och små djur ibland. T.om. kossor äter ibland kött; de kan äta en mus pga de måste få i sig kväve i kvävefattiga områden. Gör detta kossor till köttätare?
Kort sagt, om det finns folk som tror att vi är renodlade köttätare så borde de lobotomeras. Möjligen är vi allätare. Vi äter inte bara rent kött som krokodiler, ormar, lejon, tigrar, etc gör. Våra tänder är mera som björnar och apor; de äter allt möjligt och ibland äter de kött.
EDIT: hittade mera fakta som talar emot att människor är renodlade köttätare:
http://www.stevepavlina.com/blog/2005/09/are-humans-carnivores-or-herbivores-2/
Vad jag ville få fram var att vi ätit kött sedan vi ställde oss på bakbenen, inte att vi äter uteslutande kött.
Visst köttätare var fel ord men allätare var inte rätt i sammanhanget då det handlade om att antingen äta kött eller inte äta kött.
Det finns fåglar som äter innehållet i nötter med riktigt hårda skal och inget annat, som de först måste använda sig av primitiva redskap för att komma åt eller släppa från hög höjd tills de knäcks. Betyder det att dessa fåglar inte borde äta dessa nötter?
Uttrar som använder stenar för att slå upp skalet på musslor för att de inte får upp dem med sina tänder, betyder det att de inte är musselätande djur? Djur utvecklas till att använda redskap eller andra metoder för att komma åt mat.
Vad det i slutändan kommer ner till är: Är köttätandet något nytt och därför något som människor inte ska syssla med eller är det lika naturligt som när ett Lejon fäller en Antilop?
Men har du tänkt på att t.ex. fåglarna som släpper ned nötter, bara får en liten del av sin mat därifrån. Det är mera tillskott. Den största delen av sin mat får de från den föda som är enkel för dem att skaffa; dvs den föda de är skapta för att äta. Inser du hur mycket energi det går åt att flyga upp och släppa en nöt upprepade ggr? Det kostar mer energi än de får in. Samma med uttrarna och alla andra djur som använder redskap. Den födan är mera som ett tillskott. Deras huvudsakliga föda får de på annat sätt. Man ska äta den föda man är skapt för - det kostar minst energi att få tag på och är enklast att få stora mängder av.
Whatever, det jag försöker säga är att människan är INTE renodlade köttätare. Vi är mera av typen allätare om man tittar på fysionomin. Jag själv äter kött, men börjar gå mera åt att äta vitt kött; fågel och fisk. Rött kött minskar jag på, pga jag inbillar mig att det är snällare att äta en fisk än en kossa. Kossor har ett bättre utvecklat själsliv, tror jag. Men jag börjar äta mycket ägg oxå numera - det är väl minst plågsamt för djuren. Har ni sett filmen om slakterier i Sverige, på TV4? Det var en hemsk film. Många som såg den filmen, började tänka över sin köttkonsumtion. Men vegetarian tänker jag inte bli, då jag tror att vi bör få i oss lite proteiner i alla fall. Ursprungligen var det mera ägg, insekter, fisk, skaldjur och sånt - inte rött kött. "Ät inte djur, djuren gillar det inte och det är inte bra för oss" - då rött kött kan lättare orsaka cancer o dyl - enligt studier.
Och, det bästa är att äta rått kött, men inte många gör det. Rått kött är bra, dels pga rått kött är basiskt och man ska undvika sur mat vilket tillagad kött blir. "Människan är det enda djur som är smart nog att kunna tillaga sin mat, och dum nog att äta det".
July 18, 2003
kebabbert wrote: Kossor har ett bättre utvecklat själsliv, tror jag
haha själsliv, dom går runt och äter och skiter hela dagarna, jag har sett flera såna dära filmer, vet du vad jag gjorde direkt efter? drog ett skrov. jag anser att djuren finns till för att föda oss då vi är högre ställda och mer utvecklade än dem. Säger såklart inte att det är rätt med djurplågeri.
November 27, 2003
kebabbert wrote: Och, det bästa är att äta rått kött, men inte många gör det. Rått kött är bra, dels pga rått kött är basiskt och man ska undvika sur mat vilket tillagad kött blir. "Människan är det enda djur som är smart nog att kunna tillaga sin mat, och dum nog att äta det".
Jo, men lycka till med alla virus och bakterieinfektion...
//Andreas
August 11, 2002
De säger att när människan levde på jakt och samlande bestod födan upp till 80% av icke kött och siffran är nog högre ju längre bak man går. Så det är ju knappast någon köttätande tradition.. Men jag har inget emot att dryga ut kosten med kött, tvärtemot, t.o.m. vissa apor gör det även om det inte hör till vanligheterna..
February 12, 2003
skiroy wrote: [quote=Mean Machine]Sedan den här tråden startades har jag ätit fler gånger på McDonalds än jag gjort på flera år tillsammans; dvs två gånger. 🙂
Totalt i mitt liv har jag ätit på McD bara 2 gånger.
Första gången var ett praktfiasko av McD som innebar att hela hockeylaget gick över till Max istället.
Nej, men du har väl alltid haft mamma som stått till hands och lagat middagen åt dig, eller hur? 😉
June 5, 2007
Delph1 wrote: [quote=kebabbert]Och, det bästa är att äta rått kött, men inte många gör det. Rått kött är bra, dels pga rått kött är basiskt och man ska undvika sur mat vilket tillagad kött blir. "Människan är det enda djur som är smart nog att kunna tillaga sin mat, och dum nog att äta det".
//Andreas
Faktum är att sånt är ett mycket mindre problem än folk tror. T.ex. Salmonella är ovanligt här i Sverige. Jag ger min katt rått kött och han mår mycket bättre av det, än torrfoder t.ex. Torrfoder (dvs spannmål) ska en katt inte ha, de är köttätare. Folk tror att kyckling innehåller salmonella och därför ska man inte ge sånt till katter, men det är inget problem alls.
June 5, 2007
-d-himself- wrote: [quote=kebabbert] Kossor har ett bättre utvecklat själsliv, tror jag
haha själsliv, dom går runt och äter och skiter hela dagarna, jag har sett flera såna dära filmer, vet du vad jag gjorde direkt efter? drog ett skrov. jag anser att djuren finns till för att föda oss då vi är högre ställda och mer utvecklade än dem. Säger såklart inte att det är rätt med djurplågeri.
Jag blir beklämd när jag hör en sådan synpunkt uttryckas. Vad tror du nazisterna sade om judarna? Precis samma saker. Vad tror du de kristna konkvistadorerna sade om de sydamerikanska indianerna? Precis samma saker. Samma sak om europeer och afrikaner, samma sak om cowboys och nordamerikanska indianer. Samma saker om...
Historien är FULL av sådana ståndpunkter. Och nu, många år senare - är det verkligen så att nazisterna står över judarna? Står de kristna över indianerna? Står svenskar över utlänningar?
Om du vore jude, och någon tysk sade: "men jag bara skrattar åt det, judar ska serva oss för vi står över dem" - skulle du gillat det? Kan du inte tänka dig in i en annan person och hur den mår och känner? Den förmågan kallas empati. Brukar du få höra att du inte är vidare empatisk, av folk? Brukar du behandla dina "ligg" nedlåtande och de ska bara hålla käften och ta emot?
Jag tycker man ska försöka respektera alla och allt liv.
November 27, 2003
kebabbert wrote: [quote=Delph1][quote=kebabbert]Och, det bästa är att äta rått kött, men inte många gör det. Rått kött är bra, dels pga rått kött är basiskt och man ska undvika sur mat vilket tillagad kött blir. "Människan är det enda djur som är smart nog att kunna tillaga sin mat, och dum nog att äta det".
//Andreas
Faktum är att sånt är ett mycket mindre problem än folk tror. T.ex. Salmonella är ovanligt här i Sverige. Jag ger min katt rått kött och han mår mycket bättre av det, än torrfoder t.ex. Torrfoder (dvs spannmål) ska en katt inte ha, de är köttätare. Folk tror att kyckling innehåller salmonella och därför ska man inte ge sånt till katter, men det är inget problem alls.
Ja, men nu kan man inte jämföra mellan arter när det gäller bakterie eller virusinfektioner. Bara för att katten inte blir sjuk av rått kött betyder det inte att du inte blir det. Våra vävnader och receptorer på celler är olika vilket gör att vi blir inte påverkade på samma sätt av samma bakterie.
Dessutom finns det ganska mycket mer än salmonella att bry sig om. Att normalt städat hem är fullständigt nerlusat med bakteriesporer och virus.
Det är en hälsorisk att äta rått kött, men givetvis är det upp till var och en att tillaga det eller inte.
//Andreas
July 18, 2003
kebabbert wrote: [quote=-d-himself-][quote=kebabbert] Kossor har ett bättre utvecklat själsliv, tror jag
Jag blir beklämd när jag hör en sådan synpunkt uttryckas. Vad tror du nazisterna sade om judarna? Precis samma saker. Vad tror du de kristna konkvistadorerna sade om de sydamerikanska indianerna? Precis samma saker. Samma sak om europeer och afrikaner, samma sak om cowboys och nordamerikanska indianer. Samma saker om...
Historien är FULL av sådana ståndpunkter. Och nu, många år senare - är det verkligen så att nazisterna står över judarna? Står de kristna över indianerna? Står svenskar över utlänningar?
Om du vore jude, och någon tysk sade: "men jag bara skrattar åt det, judar ska serva oss för vi står över dem" - skulle du gillat det? Kan du inte tänka dig in i en annan person och hur den mår och känner? Den förmågan kallas empati. Brukar du få höra att du inte är vidare empatisk, av folk? Brukar du behandla dina "ligg" nedlåtande och de ska bara hålla käften och ta emot?
Det är fan gode skillnad på att skilja en människa från en människa på grund av sina religösa grund såsom nazister gjorde mot för att jämföra en kossa med en människa?, sluta skäm ut dig själv
June 5, 2007
-d-himself- wrote: [quote=kebabbert][quote=-d-himself-][quote=kebabbert] Kossor har ett bättre utvecklat själsliv, tror jag
Det är fan gode skillnad på att skilja en människa från en människa på grund av sina religösa grund såsom nazister gjorde mot för att jämföra en kossa med en människa?, sluta skäm ut dig själv
Skäm ut mig själv? När du anser att en kossa är mycket lägre än en människa, vad ger dig rätten att avgöra det? Varför har du rätt, när du säger så? "Därför att jag har rätt" - eller? Men, hade man frågat en nasse om judarna; "varför tror du att judarna är mindre värda?" - "därför att jag har rätt".
Förstår du inte alls vad jag menar? Att om du börjar sätta måttstock på olika saker, vad är det som säger att din måttstock är den korrekta? Vad är det som säger att du har rätt? Vad är det som säger att en nasse har rätt? Och då kanske nassen säger: "men skärp dig, du måste väl fatta att en jude är mindre värd än en arier? Sluta skäm ut dig själv!" och då svarar jag; "nej jag fattar inte det". Det är exakt samma saker du säger om kossor.
Försök övertala nassen att en jude och tysk är lika mycket värda - för att de är människor - men du kommer att misslyckas med övertalningen. På samma sätt försöker jag övertala dig att kossor inte bara är saker som ska serva oss, de är faktiskt levande varelser precis som människor. Men jag märker att min övertalning om att alla levande varelser är värda respekt och ett värdigt liv, inte funkar på dig.
Tänk om det kommer intelligenta datorer och robotar i framtiden, och de ska utrota alla människor? Och man försöker övertala datorerna att vi människor oxå har rätt till ett liv. "Men skärp dig, det fattar du väl själv att en Dual Core Hexagon är mer värd en sketen människa?" svarar då datorn. Eller om det kommer en annan ras från en annan planet, och de ska utrota oss människor? Och jag försöker förklara för utomjordingen att vi oxå har rätt att respekteras och leva? Och han fattar ingenting av det jag försöker säga?
Du förstår inte alls hur jag menar?
June 5, 2007
Delph1 wrote: [quote=kebabbert][quote=Delph1][quote=kebabbert]Och, det bästa är att äta rått kött, men inte många gör det. Rått kött är bra, dels pga rått kött är basiskt och man ska undvika sur mat vilket tillagad kött blir. "Människan är det enda djur som är smart nog att kunna tillaga sin mat, och dum nog att äta det".
//Andreas
Ja, men nu kan man inte jämföra mellan arter när det gäller bakterie eller virusinfektioner. Bara för att katten inte blir sjuk av rått kött betyder det inte att du inte blir det. Våra vävnader och receptorer på celler är olika vilket gör att vi blir inte påverkade på samma sätt av samma bakterie.
Dessutom finns det ganska mycket mer än salmonella att bry sig om. Att normalt städat hem är fullständigt nerlusat med bakteriesporer och virus.
Det är en hälsorisk att äta rått kött, men givetvis är det upp till var och en att tillaga det eller inte.
//Andreas
Jag äter inte rått kött alls. Men teoretiskt borde det vara bra. Jag håller med dig att virus och sånt är ett problem, men problemet är mindre än folk tror. Här är en snubbe som bara äter rått kött. Se vad han har att säga (han är lite fnoskig, men det är kul läsning):
http://drbass.com/aajonus.html
July 18, 2003
kebabbert wrote: [quote=-d-himself-][quote=kebabbert][quote=-d-himself-][quote=kebabbert] Kossor har ett bättre utvecklat själsliv, tror jag
Skäm ut mig själv? När du anser att en kossa är mycket lägre än en människa, vad ger dig rätten att avgöra det? Varför har du rätt, när du säger så? "Därför att jag har rätt" - eller? Men, hade man frågat en nasse om judarna; "varför tror du att judarna är mindre värda?" - "därför att jag har rätt".
Förstår du inte alls vad jag menar? Att om du börjar sätta måttstock på olika saker, vad är det som säger att din måttstock är den korrekta? Vad är det som säger att du har rätt? Vad är det som säger att en nasse har rätt? Och då kanske nassen säger: "men skärp dig, du måste väl fatta att en jude är mindre värd än en arier? Sluta skäm ut dig själv!" och då svarar jag; "nej jag fattar inte det". Det är exakt samma saker du säger om kossor.
Försök övertala nassen att en jude och tysk är lika mycket värda - för att de är människor - men du kommer att misslyckas med övertalningen. På samma sätt försöker jag övertala dig att kossor inte bara är saker som ska serva oss, de är faktiskt levande varelser precis som människor. Men jag märker att min övertalning om att alla levande varelser är värda respekt och ett värdigt liv, inte funkar på dig.
Tänk om det kommer intelligenta datorer och robotar i framtiden, och de ska utrota alla människor? Och man försöker övertala datorerna att vi människor oxå har rätt till ett liv. "Men skärp dig, det fattar du väl själv att en Dual Core Hexagon är mer värd en sketen människa?" svarar då datorn. Eller om det kommer en annan ras från en annan planet, och de ska utrota oss människor? Och jag försöker förklara för utomjordingen att vi oxå har rätt att respekteras och leva? Och han fattar ingenting av det jag försöker säga?
Du förstår inte alls hur jag menar?
here we go again about the nazis, är hitler det enda du kan nånting om så du kopplar allt till det? hur orelevant det än må vara? kan en kossa känna vänskap, medkänsla osv.? nej, den kan äta, skita, sova och föröka sig på instinkt. Har du nånsin ens sett en ko? Du är väl något betongbarn som aldrig ens sett ett djur annat än på filmer, som tycker du är cool för att du tar stånd för nånting. Jag är f*n uppväxt på en bondgård, och jag gillar djur, men det betyder inte att de inte skall ätas för det, och hade de haft samma förmåga för känslor osv. som människor hade saken varit annorlunda, men de är primiva saker, så är det, hur du än vänder på det och hur många filmer du än ser om djurslakt och science-fiction filmer där robotar tar över världen. Även om robotarna/datorena skulle bli mer intelligenta än oss och man skulle lyckas få fram AI eller vad det nu heter så är det ändå inte i närheten av samma sak. Även om robotarna blir 1000 gånger smartare än oss, så har ändå människor känslor, djur har primitiva behov, iaf när vi pratar om kossor. Och nu droppar vi robotsnacket, allt som kan hända i star wars kan inte hända på riktigt. Blommor föröka sig ju också på sätt och vis? ska vi kanske sluta upp med dem också? jag menar, vad har kona för rätt att äta dem? bara för att de är mer utvecklade? .. hahaha, du ska veta hur mycket alla jag visat den här tråden för skrattar åt dig.
för övrigt tycker jag den här tråden börjar röra sig rätt långt ifrån topic, även om det kanske delvis är mitt fel 😕
June 18, 2001
Du överskattar människor. :blink:
En snabb sökning ger mycket info. Kanske läsvärt:
Boissy mfl - "Assessment of Positive Emotions in Animals to Improve Their Welfare"
"Abstract
It is now widely accepted that good welfare is not simply the absence of negative experiences, but rather is primarily the presence of positive experiences such as pleasure. However scientific investigation of positive emotions has long been neglected. This paper addresses two main issues: first, it reviews the current state of scientific knowledge that supports the existence of positive affective states in animals and, second, it suggests possible applications of this knowledge that may enhance quality of life under animal management conditions. In the first part of the paper, recent advances in psychology and neuroscience are reviewed to provide pragmatic frameworks based on cognitive processes (such as positive anticipation, contrast and controllability) for further investigations of positive emotions in animals. Thereafter, the neurobiological bases of positive emotions are highlighted in order to identify behavioral and physiological expressions of positive experiences in animals. Monitoring both the autonomic nervous system (via heart rate and its variability) and the immune system could offer relevant tools to better assess emotional states in animals, complementary to classical adrenocortical measures. In the second part of the paper, useful strategies for enhancing positive experiences (such as physical, social and cognitive enrichment or putative genetic selection) are outlined. Then this paper emphasizes practical applications for assessing and promoting positive emotions that may help in providing animals with a better quality of life. Play, affiliative behaviors and some vocalizations appear to be the most promising convenient indicators for assessing positive experiences in laboratory and farm animals under commercial conditions. "
June 5, 2007
-d-himself- wrote: *text*
Ok, jag kan försöka på annat sätt då.
Antag att vi en dag får kontakt med en utomjordisk ras. Den visar sig vara överlägsen teknologiskt (det är troligt om de flyger hit). Rasen är köttätare och ÄTER människor, vi är som vilket djur som helst för dom. Antag att det finns vissa utomjordingar som är vegetarianer och säger att det är fel att äta människor, att människor oxå har rätt att leva ett värdigt liv, att vi alla borde leva ifred. Och de andra utomjordingarna skrattar, "wtf människor är till för att ätas, för de är lägre stående än oss, skärp dig".
Vad skulle du tycka om du fick höra detta? Klarar du av att försöka sätta dig in i en sån situation? Bara tänk över saken lite i 5 minuter? Vad skulle du känna och tycka? Jag vill höra ditt svar. (Och säg inte, det är ett fiktivt scenario, det är inte relevant så jag vägrar svara på det - för du har väl fantasi? Du kan väl fantisera om hur det skulle vara att vara miljonär? Då kan du fantisera om detta oxå!)
July 18, 2003
kebabbert wrote: *text*
Varför skulle jag inte svara det, men okej, jag joinar din barnlek och låtsas att rymdmänniskor från mars kommer för att äta upp oss, citerar mig själv eftersom att det känns som att jag redan svarat på detta. Du inser nog själv hur fel du har nu känns det som eftersom du hittar på mer och mer sjuka grejjer bara för att du inte har nå vettigt att säga.
Även om robotarna( eller utomjordningarna ) blir 1000 gånger smartare än oss, så har ändå människor känslor, djur har primitiva behov, iaf när vi pratar om kossor.
3 Guest(s)