January 18, 2004
Godwin's law :bok: :)R
Felåååt för offtopic, men kunde inte hålla mig.
October 31, 2003
kebabbert wrote: [quote=Tintin][quote=Fackamato]Äter aldrig på mcdonalds, ska det bli snabbmat så blir det hellre thai eller kina... måste jag välja så blir det väl burger king isåfall, av dom alla..
Människor är köttätare, det har vi varit sedan början då vi utvecklades ifrån apstadiet. Den som inte inser detta och klankar ner på folk som äter kött kanske skulle fundera på att få en lobotomi =)
Du kanske har fel, har du tänkt på det? Är det då du som ska lobotomeras?
Människor kanske är mera "allätare" än renodlade "köttätare". Fakta:
-Köttätare har spetsiga tänder med sax liknande kindtänder för att skära av kött och ben. Människor har inte stora spetsiga tänder, men vi har malande kindtänder - mera som växtätare.
-Vi måste i stort sett upphetta köttet till det faller sönder av sig självt, för att vi ska kunna äta upp det. Rått kött är våra tänder inte bra på att handskas med. Våra tänder kan inte klippa sönder päls, kött, senor och ben - som köttätare kan.
-Köttätare har kort tarmkanal med stark magsyra, för att inte köttet ska hinna ruttna, det ska fort ut. Människor har lång tarmkanal med svag magsyra - precis som växtätare. De djur som har starkast magsyra, är ormar eftersom de sväljer bytet helt och ska smälta sönder ben och skinn.
-Kollar man på apor, som vi härstammar från, så är ingen av dom renodlade köttätare. De äter frukter, grönsaker och insekter och små djur ibland. T.om. kossor äter ibland kött; de kan äta en mus pga de måste få i sig kväve i kvävefattiga områden. Gör detta kossor till köttätare?
Kort sagt, om det finns folk som tror att vi är renodlade köttätare så borde de lobotomeras. Möjligen är vi allätare. Vi äter inte bara rent kött som krokodiler, ormar, lejon, tigrar, etc gör. Våra tänder är mera som björnar och apor; de äter allt möjligt och ibland äter de kött.
EDIT: hittade mera fakta som talar emot att människor är renodlade köttätare:
http://www.stevepavlina.com/blog/2005/09/are-humans-carnivores-or-herbivores-2/
Så om växtätare äter djur som tillskott för att de behöver det, är det ok. För min relation till kött är att jag behöver det. Och "upphetta" fan inte sönder min oxfile!
June 5, 2007
-d-himself- wrote: [quote=kebabbert]*text*
Varför skulle jag inte svara det, men okej, jag joinar din barnlek och låtsas att rymdmänniskor från mars kommer för att äta upp oss, citerar mig själv eftersom att det känns som att jag redan svarat på detta. Du inser nog själv hur fel du har nu känns det som eftersom du hittar på mer och mer sjuka grejjer bara för att du inte har nå vettigt att säga.
Även om robotarna( eller utomjordningarna ) blir 1000 gånger smartare än oss, så har ändå människor känslor, djur har primitiva behov, iaf när vi pratar om kossor.
Djur har oxå känslor. De kan känna kärlek, fruktan, rädsla, stress, tillgivenhet, etc.
Jag tror du inte förstår min "lek". Hur skulle du känna om du hölls fången av utomjordingar för att ätas upp och när en utomjording säger till en annan: "ja, dessa apliknande varelser går knappt att prata med, alltså är de till för att tjäna oss". Skulle du inte då vilja säga: "men jag har känslor, jag vill oxå leva"? Och på det skulle då utomjordingarna skratta högt? Skulle du inte vilja förklara för utomjordingarna att de har fel?
Afrikanerna blev behandlade som lägre stående varelser av europeerna. Eftersom europeerna trodde det var sant, har då europeerna rätt att sälja afrikanerna som slavar?
Förmågan att sätta sig in i hur en annan känner, den förmågan kallas för empati. Att ha medlidande. Att känna med någon annan, som inte liknar dig till 100%. Känner du medlidande med afrikaner? Känner du medlidande med din bror? Din bror är lik dig, men det är inte afrikaner. Djur är inte heller lika dig, men de lever och har känslor. De har ett själsliv.
September 16, 2007
Callister wrote: Alla har rätt att tycka vad de vill.
Vill man visa mkt medkänsla för djuren så är det inget fel, men det är inte heller fel att tycka att de är till för att ätas.
Finns väl fan så många bättre sätt att vara "djurvän" än att börja gråta ut på nätet och uppmana folk att sluta äta kött. Det är nog fan dömt att misslycka från start.
June 5, 2007
engine52 wrote: [quote=Callister]Alla har rätt att tycka vad de vill.
Vill man visa mkt medkänsla för djuren så är det inget fel, men det är inte heller fel att tycka att de är till för att ätas.
Finns väl fan så många bättre sätt att vara "djurvän" än att börja gråta ut på nätet och uppmana folk att sluta äta kött. Det är nog fan dömt att misslycka från start.
Jag vet inte om du tilltalar mig, det normala är väl att citera den man talar till?
Jag själv äter kött och menar inte att andra ska upphöra med det, och jag själv fortsätta äta kött. Det jag reagerar på är när folk ser djur som en förbrukningsvara. Det är den empatilösa, känslokalla synen jag reagerar på. En kossa är faktiskt en mamma och har barn. Djur känner kärlek och rädsla och fruktan och glädje. Att reducera andra levande varelser till saker är lite otäckt. Psykopater har ingen förmåga till empati och medlidande. Många psykopater har varit djurplågare som barn. Psykopater klarar inte av att känna medlidande. De är helt enkelt felkopplade i hjärnan.
kebabbert wrote: [quote=engine52][quote=Callister]Alla har rätt att tycka vad de vill.
Jag vet inte om du tilltalar mig, det normala är väl att citera den man talar till?
Jag själv äter kött och menar inte att andra ska upphöra med det, och jag själv fortsätta äta kött. Det jag reagerar på är när folk ser djur som en förbrukningsvara. Det är den empatilösa, känslokalla synen jag reagerar på. En kossa är faktiskt en mamma och har barn. Djur känner kärlek och rädsla och fruktan och glädje. Att reducera andra levande varelser till saker är lite otäckt. Psykopater har ingen förmåga till empati och medlidande. Många psykopater har varit djurplågare som barn. Psykopater klarar inte av att känna medlidande. De är helt enkelt felkopplade i hjärnan.
Vet inte om det är någon som direkt kan påstås vara psykopat i denna tråd, däremot tycker jag mej se ett groende frö av Schizofreni, alt. borderline hos en av de livligaste debattanterna.
🙄
(Ibland kan man bara inte hålla sej)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2007
kebabbert wrote: [quote=engine52][quote=Callister]Alla har rätt att tycka vad de vill.
Är du sjuk? Jag citerar Callister? Är det svårt att se på något sätt!?
NÄÄÄÄ är det den kalla synen på djur du reagerar på, oj vad synd om dig. Vad ska vi göra? Spärra in dig på sjukhus?
April 24, 2007
opA87 wrote: Ska jag vara hjärtlös och smått allvarlig tänker jag inte / bryr jag mig inte.
Jag äter flera gånger i månaden på McDonalds.. 99 / 100 gånger tar jag det på Drive-in så inte märker jag om det är städat eller inte..
önskar att man kunde få uppleva drive in i förarstolen...längtar tills körkortet som faaan. 2 years left.......
June 5, 2007
engine52 wrote: kebabbert: du verkar ju helt wasted. "Djuren har också känslor" hahah
Ja djuren HAR känslor. Har du inte sett en hund bli jätteglad av att träffa sin husse efter långvarig separation?
Jaja. Jag ger upp. Men jag tycker det är lite synd att folk inte kan föreställa sig andra varelser bli rädda eller ha ont. Bristande fantasi kanske.
ilg@dd,
jag tror du inte har en aning om vad schizofreni är för något. Då jag tog min civ.ing. examen vid KTH så gjorde jag mitt exjobb om schizofreni och hur man kan försöka lindra/bota sådant. Jag är påläst, till skillnad från somliga som kläcker ur sig saker de inte vet någonting om. Det är förkastligt att göra, tycker jag. Men det kanske beror på att jag är matematiker och det är inte du.
Inte heller tror jag du vet vad borderline är.
kebabbert wrote: [quote=engine52]kebabbert: du verkar ju helt wasted. "Djuren har också känslor" hahah
Ja djuren HAR känslor. Har du inte sett en hund bli jätteglad av att träffa sin husse efter långvarig separation?
Jaja. Jag ger upp. Men jag tycker det är lite synd att folk inte kan föreställa sig andra varelser bli rädda eller ha ont. Bristande fantasi kanske.
ilg@dd,
jag tror du inte har en aning om vad schizofreni är för något. Då jag tog min civ.ing. examen vid KTH så gjorde jag mitt exjobb om schizofreni och hur man kan försöka lindra/bota sådant. Jag är påläst, till skillnad från somliga som kläcker ur sig saker de inte vet någonting om. Det är förkastligt att göra, tycker jag. Men det kanske beror på att jag är matematiker och det är inte du.
Inte heller tror jag du vet vad borderline är.
Fortsätt att tro du, det är du uppenbarligen väldigt förtjust i.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2002
Det är fan sorgligt hur svårt folk har att acceptera andras åsikter och tankar. Det är ganska självklart här där vi har en som lägger fram sina tankar och värderingar och andra som 'sporadiskt' postar saker bara för att reta upp andra, saker som han själv inte verkar ha en susning om och därför undviker att svara på.. Det är bra med en debatt men när ena sidan kastar skit på den som talar så kan det knappast kallas för det..
Coalan wrote: Det är fan sorgligt hur svårt folk har att acceptera andras åsikter och tankar. Det är ganska självklart här där vi har en som lägger fram sina tankar och värderingar och andra som 'sporadiskt' postar saker bara för att reta upp andra, saker som han själv inte verkar ha en susning om och därför undviker att svara på.. Det är bra med en debatt men när ena sidan kastar skit på den som talar så kan det knappast kallas för det..
Håller med dej där, men blir lite fundersam varför du postar en sådan text om du nu tycker det är så sorgligt. Du har ju själv bevisligen nu visat att du har svårt att acceptera andras åsikter..?
Jag vet mycket väl vad borderline och schizofreni är för något, länkade t.om med till info om detta iom att många antagligen inte har något hum om det och än mindre erfarenheter av människor med sådana problem.
Själv har jag i stora drag 8 års erfarenhet av borderline som nära anhörig eller vad man nu skall kalla sej som sambo.
Pratet om empati och djur i samma inlägg bör man nog undvika, såvida man inte är ett djur av samma ras själv då förståss.
November 26, 2003
Jag blir förvånad och arg över de många kapitalistiska och rasistiska åsikter som tycks finnas i denna tråd. Alla här äger företag och tjänar på att de anställda har låga löner och dåliga arbetsvillkor? Nej, så ni har inte det? Tänk efter då innan ni skriver. Jag har trott på att valet 2010 ska innebära systemskifte men när man läser i denna tråd blir man pessimistisk. Nå, kanske är de extremaste åsikterna koncentrerade just i detta forum. Man kan alltid hoppas i alla fall.
conny_69 wrote: Jag blir förvånad och arg över de många kapitalistiska och rasistiska åsikter som tycks finnas i denna tråd. Alla här äger företag och tjänar på att de anställda har låga löner och dåliga arbetsvillkor? Nej, så ni har inte det? Tänk efter då innan ni skriver. Jag har trott på att valet 2010 ska innebära systemskifte men när man läser i denna tråd blir man pessimistisk. Nå, kanske är de extremaste åsikterna koncentrerade just i detta forum. Man kan alltid hoppas i alla fall.
Det finns nog en hel del unga Moderater här, men lyckligtvis har dom nog tänkt igenom det hela lite till när de väl står där vid urnan härnäst.
För jag tror i min ev. naivitet att dom flesta har någon/några anhöriga eller någon annan dom på något sätt känner till som har fått ett smärre helvete sen årsskiftet.
2 Guest(s)