October 11, 2002
tjena, jag har funderat ett tag på att jag vill importera varor från en grossist utomlands och sälja vidare. tänkte självklart börja smått och se hur det går. nu är frågan, hur skall jag gå tillväga? jag har tänkt lite, och listan ser ut såhär:
1. starta upp företaget. men vad ska det vara för bolagsform? AB har man inte råd med. får bli ett HB kanske eller enskild näringsidkare. Då behöver jag bara en f-skattesedel att fylla i.
2. börja importera grejerna. det är inget stort jag börjar med men varor för kanske under 5000. förmodligen är det från england, vilka avgifter kommer det att bli på transporten där? dom är inte med i eu och eu hatar alla icke eu medlemmar har jag insett. blir det moms och tullavgifter då åxå? kanske klarar jag mig bättre om ja beställer från typ frankrike eller tyskland, men det finns inga grossister där.
3. räkna ut priset per vara som det kostat mig och lägg på vinstmarginal med 10-15%. det blir min inkomst till företaget.
jag räknar ju självklart inte med att ja ska gå med vinst direkt. måste skapa en webbsida med butik, och jag sköter allt hemifrån. till en början iaf 🙂
det är så långt jag kommit i tänkandet, har någon några synpunkter eller idéer om ni kanske har nån liknande erfarenhet? tror ni det kan funka?
tackar för hjälp.
Thomas
March 10, 2003
Beror väl på vad det är för saker det gäller.
Om det finns företag i sverige eller norden som tar in från samma tillverkare kan det vara så
att dom har exlusivitet att göra så.
EDIT: Sedan har vi detta med RMA, skulle det bli aktuellt kan man snabbt gå back i ekonomin.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 11, 2002
sPaZz wrote: 2. England är visst med i EU. 🙂
jamen se där, det kanske de är! det e asbra då slipper man ju tull på grejerna..
hur är det med momsdeklaration för enskild närdigsidkare? kan man deklarera inkomst till 0 kr under första året och därigenom slippa betala moms på den uppskattade inkomsten under året?
edit: @Ctrl, jag tror inte de varorna jag tänkt sälja finnes så mycket i sverige än är varor inom hobby/fritid. jag hittade inget då jag själv beställde dessa varor från usa, det vart tokdyrt, och det var då jag fick denna snillblixt att en filial i sverige inte skulle va så dumt.. hur tar man reda på om någon redan importerar en vara?
October 11, 2002
pqxl wrote: http://www.nutek.se/sb/d/300
tack, den hade jag missat!
October 11, 2002
November 4, 2001
vinst på ca 10-15% är ju ingenting för dig.... kanske bra att börja med iof
Sen om man ska räkna med moms och tull osv brukar det slua på runt 40% över priset du köper det för utomlands (lite beroende på vad du köper)
Finns en anledning till att det är ont om sånna här företag.
Men Lycka till!
1 Guest(s)