October 28, 2004
Det är så här att ja ska ha uppvärmning imorrn för hela klassen på idrotten.. går ettan i gymnasiet (Natur-Samhäll) och undrar vad fasen vad man ska hitta på för att få bra betyg 😛
Kom med förslag på en väldigt "bra" uppvärmning enligt skolan och låtar som passar till det!!
Jag tänker tänka på ALLA förslag utom troligtvis det tråkigaste som finns.. Aerobics.. Dansar kan ja, men vägrar aerobics... ^^
Tack på förhand
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
March 7, 2004
ska du hålla i uppvärmining eller en hel lektion? tycker det går isär lite. du skriver uppvärmning men nänmer aerobics, vilken för mig inte är uppvärming. Kör den vanliga uppvärmningen: 5 varv runt salen sen 10 arbmhävningar 10 situps 10 rygglyft och gör om 3ggr. Det är iaf den uppvärmningen vår idrottslärare säger åt oss att göra, alltså borde den vara korrekt! 😀
October 28, 2004
Det är bara uppvärmningen vi skulle ha. Den ska vara mellan 10 - 15 minuter. Jojo, men har sett en del andra som kört lite aerobics o läraren sa att det var skitbra
July 27, 2002
Kör nedanstående. Ska man börja tramsa med konstiga saker så kommer ändå ingen fatta något.
Gå ett varv runt fort.
Jogga tre varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga två varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga ett varv
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Spring ett varv + mer om man orkar (betona för ett högre betyg ;))
November 9, 2002
vad är det ni ska göra på lektionen i helhet sedan då?
Jag skulle absolut ta med uppvärmning av lår, ljumskar, axlar, mm.
Min personliga uppvärmning, innan fotboll o dyl, ska tilläggas: jogga i lugnt tempo, kör "indianen" 2 längor, spark i arslet en länga, höga knän en länga, väderkvarn en länga, sedan jogga något varv till. Sedan skulle jag nog ta lite uppvärming av ljumskar, dvs ställa sig bredbent o töja lite, likadant me vader o dylikt.
Bara ett förslag iaf.
July 27, 2002
Xuestor wrote: vad är det ni ska göra på lektionen i helhet sedan då?
Jag skulle absolut ta med uppvärmning av lår, ljumskar, axlar, mm.
Min personliga uppvärmning, innan fotboll o dyl, ska tilläggas: jogga i lugnt tempo, kör "indianen" 2 längor, spark i arslet en länga, höga knän en länga, väderkvarn en länga, sedan jogga något varv till. Sedan skulle jag nog ta lite uppvärming av ljumskar, dvs ställa sig bredbent o töja lite, likadant me vader o dylikt.
Bara ett förslag iaf.
Du glömde säga aktivering av yttre ringmuskel.
February 7, 2006
Callister wrote: Kör nedanstående. Ska man börja tramsa med konstiga saker så kommer ändå ingen fatta något.
Gå ett varv runt fort.
Jogga tre varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga två varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga ett varv
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
jadu, de där är mer än vad jag tränat i hela mitt liv 😎
July 27, 2002
cybercola wrote: [quote=Callister]Kör nedanstående. Ska man börja tramsa med konstiga saker så kommer ändå ingen fatta något.
Gå ett varv runt fort.
Jogga tre varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga två varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga ett varv
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Du dricker ju cola också-.-
February 7, 2006
Callister wrote: [quote=cybercola][quote=Callister]Kör nedanstående. Ska man börja tramsa med konstiga saker så kommer ändå ingen fatta något.
Gå ett varv runt fort.
Jogga tre varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga två varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga ett varv
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
jao, dricker väl 1 eller 2 liter om dagen... dyr vana.
March 7, 2004
cybercola wrote: [quote=Callister][quote=cybercola][quote=Callister]Kör nedanstående. Ska man börja tramsa med konstiga saker så kommer ändå ingen fatta något.
Gå ett varv runt fort.
Jogga tre varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga två varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga ett varv
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
och dålig, på mer än ett sätt. Dels påverkas dina tänder av både sockret och kolsyran i läsken och pga att det innehåller så mkt socker är det inte bra för magen heller.
February 7, 2006
ZIre wrote: [quote=cybercola][quote=Callister][quote=cybercola][quote=Callister]Kör nedanstående. Ska man börja tramsa med konstiga saker så kommer ändå ingen fatta något.
Gå ett varv runt fort.
Jogga tre varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga två varv.
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
Jogga ett varv
10 situps
10 rygglyft
10 armhävningar
och dålig, på mer än ett sätt. Dels påverkas dina tänder av både sockret och kolsyran i läsken och pga att det innehåller så mkt socker är det inte bra för magen heller.
hmm... där satte du fan huvet på spiken du, att jag aldrig lagt ihop 2 o 2 är fan fantastiskt, kanske därför jag inte har världens bästa mage då :blink:
men huga :cy: utan cola tvingas jag ju sova mer än 5 timmar per natt ... :/
January 7, 2006
cybercola wrote: hmm... där satte du fan huvet på spiken du, att jag aldrig lagt ihop 2 o 2 är fan fantastiskt, kanske därför jag inte har världens bästa mage då :blink:
Och om du sover mer än 5 timmar per natt, kommer du nog få problemet att du är tvungen att sova fler nätter i ditt liv...
February 7, 2006
hULt0 wrote: [quote=cybercola]hmm... där satte du fan huvet på spiken du, att jag aldrig lagt ihop 2 o 2 är fan fantastiskt, kanske därför jag inte har världens bästa mage då :blink:
Och om du sover mer än 5 timmar per natt, kommer du nog få problemet att du är tvungen att sova fler nätter i ditt liv...
den va lurig :bgrin:
näeh, stressigt med skolan o fritid o tjejer o skit, mkt o hålla reda på, blir bara så 😎
October 1, 2003
Jag tycker att du ska blanda in alla armhävningar situps osv när ni springer. tex du skriker ETT och då gör man 10 armhävningar. TVÅ situps osv och sedan springa vidare. tänk även på att variera så att det inte bara blir att jogga runt vanligt utan blanda in lite indianhopp springa baklänges osv... Byt även håll undertiden som ni springen. folk får lyssna lite och tänka lite 😉
Du skall springa på insidan av dem i motsats riktning så blir det lättare för dem att se vad du gör.
Glöm inte töjning/stretching 😉
October 28, 2004
Tja!
Jag körde en stor cirkel, då jag sprang motsatt håll som dom, sen sa jag kommandon, typ spark i röven, höga knän fast till hälften, sen högre och högre. Sidohopp, indianhopp och dylikt.. Till det hade jag Run to the hills med iron maiden.
Sen valde jag/vi att hoppa hopprep med eye of the tiger - survivor. Det gick helt okej. Till sist tänjdes det till nothing else matters - metallica.
Av någon jäkla anledning har min klass väldigt kass kondis då halva klassen satte sig ner och hade det asjobbigt.. en tjej spydde (girls..) och en annan blev yr i huvudet :S.
Jag sa åt dom flera gånger att ta det lungt, det är ingen träning utan uppvärmning så ta inte i för hårt.. Ni ska svettas och få känna lite men ändå inte vara slut. Shit, de får fan lyssna vad ja säger ^^.
I allmänhet tycker jag det är värdelöst att man inte orkar jogga i 10 minuter (lugnt tempo) med diverse övningar till. Då har man usel kondis, även om jag springer 1 - 1½ mil varje dag under sommaren (från maj -> september) (Taekwondo 4 ggr i veckan) (Gym löpband) så tykcer jag man borde kunna kräva mer utav dom! Jogga är liksom basic för all motion i världen ungefär..
Läraren tror ja inte gillade uppvärmningen heller förutom hopprepet (jag stylade med att göra som rocky (händerna i kors och hoppa snabbt 😉 )
Besviken blev jag iaf!!
haha, tack för tipsen iaf!
October 25, 2003
Tallji wrote: Av någon jäkla anledning har min klass väldigt kass kondis då halva klassen satte sig ner och hade det asjobbigt.. en tjej spydde (girls..) och en annan blev yr i huvudet :S
Jag hoppas att hon inte fick sitta på sidan resten av lektionen?
Ska man spy spyr man medan man springer och fortsätter sedan med ännu högre tempo.
😉
October 28, 2004
man ska inte spy ihuvertaget när man JOGGAR UNDER TIOMINUTER... det tycker iaf jag är basic! men men, iofs så både röker hon, dricker varje helg och aldrig tränar.. kanske därför.. men vafan! ^^ hälsosamt liv
February 15, 2005
Armhävningar, situps och rygglyft är inte uppvärmning, det är träning.
Meningen med uppvärmning är (som namnet antyder) att kroppen ska bli varm för att undvika skador, det uppnås genom mjukstart av musklerna. Skulle en ouppvärmd kropp göra armhävningar eller andra muskeltunga övningar finns risk för skada. Alltså: man värmer upp för att sedan kunna göra armhävningar!
Lättare aerobics varvat med lätt löpning är ett bra förslag som uppvärmning. Har man problem med sin manlighet och inte vill göra aerobics så:
Xuestor wrote: Min personliga uppvärmning, innan fotboll o dyl, ska tilläggas: jogga i lugnt tempo, kör "indianen" 2 längor, spark i arslet en länga, höga knän en länga, väderkvarn en länga, sedan jogga något varv till. Sedan skulle jag nog ta lite uppvärming av ljumskar, dvs ställa sig bredbent o töja lite, likadant me vader o dylikt.
Musiken kan man skippa, det är bara överarbetat och -ambitiöst att planera tid för varje övning som passar bra med tiden för varje låt. Jag tränar hellre under tystnad än till "träningsmusik".
2 Guest(s)