August 28, 2004
Hur är er inställning mot paritet? Skulle ni kunna rösta på dem, och lite på att de andra partierna som blir valda hanterar de viktiga frågorna som de är insatta i bra?
June 30, 2003
Öwall wrote: kommer inte rösta på dem.
även om jag håller med dem i många åsikter så tror jag inte att deras mål överensstämmer med mina, och jag vill definitivt inte rösta på ett parti som i princip bara driver en fråga.däremot är det bra att frågan får uppmärksamhet
Kunde inte ha sagt det bättre själv...
January 20, 2002
Lite mandat tycker jag dem ska få iallafall :).
Dessa 2 frågor är ju endast vad dem kommer ha åsikter i >
Upphovsrätt och patent
Upphovsrätten sägs gynna kulturskapande, och patenten sägs gynna innovation. Detta har upprepats så många gånger att ingen ifrågasätter det. Vi menar att det bara är en stor myt, som hålls vid liv av dem som har något att vinna på att de mekanismerna finns kvar. I själva verket HINDRAR upphovsrätten ny kultur, och patenten HINDRAR innovation. De enda som vinner på upphovsrätt och patent är de som idag sitter på de ekonomiska fördelarna av gårdagens kultur och innovation.
Upphovsrätt är ett monopol på kultur. Patent är ett monopol på kunskap. Precis som alla andra monopol, så är de bra för monopolinnehavaren, men urusla för samhället i övrigt.
Piratpartiet vill ha en rätt för alla att fritt sprida och bygga vidare på kultur, kunskap och offentlig information.
Inga andra frågor
De här två frågorna är de viktigaste för oss. De är faktiskt så viktiga, att vi har valt att lägga alla andra meningsskiljaktigheter åt sidan, för att i stället enas kring detta.
Vi har därför valt att inte ha åsikter i någon annan fråga än dessa två.
January 4, 2001
Cezar wrote: Lite mandat tycker jag dem ska få iallafall :).
Dessa 2 frågor är ju endast vad dem kommer ha åsikter i >
Upphovsrätt och patent
Upphovsrätten sägs gynna kulturskapande, och patenten sägs gynna innovation. Detta har upprepats så många gånger att ingen ifrågasätter det. Vi menar att det bara är en stor myt, som hålls vid liv av dem som har något att vinna på att de mekanismerna finns kvar. I själva verket HINDRAR upphovsrätten ny kultur, och patenten HINDRAR innovation. De enda som vinner på upphovsrätt och patent är de som idag sitter på de ekonomiska fördelarna av gårdagens kultur och innovation.
Upphovsrätt är ett monopol på kultur. Patent är ett monopol på kunskap. Precis som alla andra monopol, så är de bra för monopolinnehavaren, men urusla för samhället i övrigt.
Piratpartiet vill ha en rätt för alla att fritt sprida och bygga vidare på kultur, kunskap och offentlig information.
Inga andra frågor
De här två frågorna är de viktigaste för oss. De är faktiskt så viktiga, att vi har valt att lägga alla andra meningsskiljaktigheter åt sidan, för att i stället enas kring detta.
Vi har därför valt att inte ha åsikter i någon annan fråga än dessa två.
Det är ju så fruktansvärt löjligt, jag skulle aldrig kunna rösta på dom.
Hur många svenska företag skulle inte få lägga ner om man tog bort patentet? Det skulle ju bli katastrof.
July 18, 2003
Jag vet inte mycket om politik över huvudtaget, så jag kommer att rösta blankt. Tycker att det är bättre att folk som är insatta i politiken ska avgöra vad som är bra och vad som är dåligt för oss.
Men piratpartiet verkar ju inte allt för seriösa enlig min mening, man kan ju inte bara satsa på två frågor.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
1 Guest(s)