October 22, 2002
Försökte hitta info på tullverkets hemsida, men den är kass och man kommer ingenvart. Så nu provar jag här!
Detta gäller just nu köp av exempelvis tv-spel från usa. Jag läste någonstans att om varan man beställer understiger ett visst pris så behöver man inte betala tullavgifter etc. Någon som kan bekräfta detta? Vas är beloppet då?
Blir det problem ifall jag beställer många gånger? Dvs att jag får hemskickat flera paket?
March 14, 2001
Använd kalkylator för att räkna tull och moms.
Det finns ingen gräns, förutom på gåvor där värdet är mindre än 500kr, men då ska det vara en äkta gåva, ljuger man där kan både du och säljaren få problem.
Beställer många gånger, samtidigt eller olika tillfällen?
Nej det bör väl inte spela någon roll, varför skulle det göra det?
Har man tur, väldigt tur, så slipper man betala tullavgifter/moms och postens avgifter men räkna alltid med den kostnaden. Det gäller nästan bara för mindre summor i alla fall.
Kom ihåg att du får betala kostnad för postens tullhantering när paketet tullas (peditionsavgift), tror du hittar den kostnaden på postens hemsida. Sist jag beställde saker från USA var den kostnaden 100kr
March 14, 2001
Jo kanske var lite otydlig, tullavgift är det sällan man betalar, möjligen på dyrare saker eller speciella saker. Elektronik tullar man sällan, däremot får man nästan alltid betala 25% moms på priset och då även postens avgifter för hantering.
Så ska du beställa räkna alltid med att betala minst moms och postens avgifter.
March 19, 2003
Jag beställde 2 spel från USA.
Time crisis 4 till ps3.
Spelen och frakten fick på 200 dollar.
Sen så plocka tullen det och så fick jag en extra avgift på 416:- som jag fick betala när jag skulle hämta det på posten.
Antar att man inte tullar på frakten utan enbart på produkten så det blev typ nått i stil med 30%.
Lagom surt, skit tull.
--
Har tjackat en del saker för mindre summor, typ 40-60 dollar och de har aldrig fastnat.
2 Guest(s)