October 22, 2002
Försökte hitta info pÄ tullverkets hemsida, men den Àr kass och man kommer ingenvart. SÄ nu provar jag hÀr!
Detta gÀller just nu köp av exempelvis tv-spel frÄn usa. Jag lÀste nÄgonstans att om varan man bestÀller understiger ett visst pris sÄ behöver man inte betala tullavgifter etc. NÄgon som kan bekrÀfta detta? Vas Àr beloppet dÄ?
Blir det problem ifall jag bestÀller mÄnga gÄnger? Dvs att jag fÄr hemskickat flera paket?
March 14, 2001
AnvÀnd kalkylator för att rÀkna tull och moms.
Det finns ingen grÀns, förutom pÄ gÄvor dÀr vÀrdet Àr mindre Àn 500kr, men dÄ ska det vara en Àkta gÄva, ljuger man dÀr kan bÄde du och sÀljaren fÄ problem.
BestÀller mÄnga gÄnger, samtidigt eller olika tillfÀllen?
Nej det bör vÀl inte spela nÄgon roll, varför skulle det göra det?
Har man tur, vÀldigt tur, sÄ slipper man betala tullavgifter/moms och postens avgifter men rÀkna alltid med den kostnaden. Det gÀller nÀstan bara för mindre summor i alla fall.
Kom ihÄg att du fÄr betala kostnad för postens tullhantering nÀr paketet tullas (peditionsavgift), tror du hittar den kostnaden pÄ postens hemsida. Sist jag bestÀllde saker frÄn USA var den kostnaden 100kr
March 14, 2001
Jo kanske var lite otydlig, tullavgift Àr det sÀllan man betalar, möjligen pÄ dyrare saker eller speciella saker. Elektronik tullar man sÀllan, dÀremot fÄr man nÀstan alltid betala 25% moms pÄ priset och dÄ Àven postens avgifter för hantering.
SÄ ska du bestÀlla rÀkna alltid med att betala minst moms och postens avgifter.
March 19, 2003
Jag bestÀllde 2 spel frÄn USA.
Time crisis 4 till ps3.
Spelen och frakten fick pÄ 200 dollar.
Sen sÄ plocka tullen det och sÄ fick jag en extra avgift pÄ 416:- som jag fick betala nÀr jag skulle hÀmta det pÄ posten.
Antar att man inte tullar pÄ frakten utan enbart pÄ produkten sÄ det blev typ nÄtt i stil med 30%.
Lagom surt, skit tull.
--
Har tjackat en del saker för mindre summor, typ 40-60 dollar och de har aldrig fastnat.
1 Guest(s)