Utbildning|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Utbildning
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
1218549
February 23, 2009 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Templar-: Är det så mycket matte? Står ju 'bara' 13 %... men sen ingår det kanske matte integrerat mycket i andra kurser?

Json_81: Ok, men du upplevde ändå att det var en bra utbildning? Hur bedömer du arbetsbelastningen? Fick du sitta och plugga mycket?

Några andra ingenjörsutbildningar ni kan rekommendera annars?

Jag läste iofs Elektro, men vi hade mycket kurser ihop med data.
Det är matte integrarat i de andra kursena precis som du skriver, de flesta ämnen man läser handlar om att räkna på ett eller annat sätt (programmering är t ex till stor del uppbyggd av matematiska formler och simuleringar).

Hur mycket du behöver sitta att plugga är omöjligt att säga, då det beror på dels vad du har för kunskaper innan, hur lätt du har för ämnena och hur vaken du är på föreläsningarna (och vad du vill ha för betyg).
Vissa satt och pluggade mer eller mindre konstant medans andra mer gick på föreläsningarna och sen ut o drack öl 🙂

Jag skulle rekommendera en bra balans mellan de två, kontaktnätet och kompisarna man kan skaffa under studietiden är guld värda, de kan ofta betyda mer än bra betyg.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1218592
February 23, 2009 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Haha ok, det är tyvärr precis det jag tänkt göra! :bgrin:

Utbildningen är bra och du lär få jobb efter, om du nu klarar den. Den är tuff och mycket matte ingår, tror den låg på 60-80p matte för några år sedan. Hade själv problem med envariabeln för den var så himla tråkig och svår 😛 (läste den som enskild kurs).

Är du duktig och intresserad av matte och programmering så gå den. Annars hitta nåt annat...

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1218612
February 23, 2009 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu står det 13 % ren matte. Dvs. ca 23,4 hp... (huvudräkning!) Jag har ju läst matte A-F + diskret på gymnasiet och i alla fall Programmering A. Intresset finns där i alla fall!

Den främsta anledningen till att jag är så fokuserad på hur mycket tid det tar är att det handlar om att läsa dubbelt. Läser nu och tycker jag har ganska mycket tid över, så vore kul att testa och se om man klarar ett program till 😛 Frågan är ju vad man skall satsa på då...

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1218614
February 23, 2009 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Nu står det 13 % ren matte. Dvs. ca 23,4 hp... (huvudräkning!) Jag har ju läst matte A-F + diskret på gymnasiet och i alla fall Programmering A. Intresset finns där i alla fall!

Den främsta anledningen till att jag är så fokuserad på hur mycket tid det tar är att det handlar om att läsa dubbelt. Läser nu och tycker jag har ganska mycket tid över, så vore kul att testa och se om man klarar ett program till 😛 Frågan är ju vad man skall satsa på då...

:cy:

Känner mig lyckligt lottat som kommer undan med A-D 😕

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1218616
February 23, 2009 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkligen? Det var ju fram mot E,F och diskret som det började bli roligt! 😀

Måste ge en eloge till min mattelärare som satte ihop matte F. (lokal kurs, dvs. lärare år utforma helt själv) Jag var inne och läste på Chalmers vad de läser för matte de första kurserna. Nästan allt det de skall ta upp har jag redan läst i matte F. Sen kanske de går in djupare men då har jag ändra grunderna klara 🙂

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1218626
February 23, 2009 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Eh ?

Jag klarade matte A tack vare nationella provet som bestog av plus, minus och / 🙄

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1218633
February 23, 2009 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: och då menar du att dataingenjör är en klockren utbildning att satsa på iom att man inte behöver vara så snygg för att konkurrera ut de flesta av sina klasskamrater? 😉

Exactly 😉

//Andreas

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1218643
February 23, 2009 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Exactly 😉

//Andreas

Thought so laugh

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1218667
February 23, 2009 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Nu står det 13 % ren matte. Dvs. ca 23,4 hp... (huvudräkning!) Jag har ju läst matte A-F + diskret på gymnasiet och i alla fall Programmering A. Intresset finns där i alla fall!

Det är inte mycket matematik man läser på gymnasiet tyvärr.
Matte A-F blir väl ca 350 poäng vilket motsvarar < 9 veckor på 3 år.
Första halvåret på vår utbildning läste vi ca 15 veckor matte, alltså motsvarande 600 gymnasiepoäng.
Men jag tror inte du behöver oroa dig över matematiken, ska inte vara så blodig på en 3 årig ingenjörsutbildning. Har du intresset så löser det sig.

Hur mycket tid man lägger ner på skolan varierar kraftigt, vissa veckor kanske man inte gör mer än 20 timmar, medans man andra veckor gör 80 timmar.
Plugga det du verkar kul, oroa dig kan du göra när du väl är där. 😉

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1218689
February 24, 2009 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Blir iofs 500p men jag förstår vart du vill komma. Klart det är en del matte. Räknade efter nu och det ligger 16,5p matte under första året, dock står det att det skall ingå en del räkning med binära tal i 'digital och datorteknik'. Kursen *algrebra' verkar dock inte svår alls, vilket är skönt 😛

Det jag är mest rädd för är att jag ska hamna någonstans mittemellan och inte hinna med någon av min utbildningar. :cy:

Coore
Member
Medlem
1218695
February 24, 2009 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Blir iofs 500p men jag förstår vart du vill komma. Klart det är en del matte. Räknade efter nu och det ligger 16,5p matte under första året, dock står det att det skall ingå en del räkning med binära tal i 'digital och datorteknik'. Kursen *algrebra' verkar dock inte svår alls, vilket är skönt 😛

Det jag är mest rädd för är att jag ska hamna någonstans mittemellan och inte hinna med någon av min utbildningar. :cy:

1 gymnasiepoäng = 1 timmas arbete, en vecka = 40.
Alltså, 15 veckor = 600 poäng.
Så räknades iaf gymnasiepoängen när jag gick i gymnasiet.

Bara för att du känner igen några rubriker från kursinnehållet så innebär inte det att kursen blir lätt. 🙂 Hoppa inga föreläsningar för att du _tror_ att du redan kan det.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1218696
February 24, 2009 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Algebra och dig-dat kurserna är dock väldigt lätta 🙂

Coore
Member
Medlem
1218697
February 24, 2009 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Vänta nu... Ska du läsa två program samtidigt?

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1218702
February 24, 2009 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: 1 gymnasiepoäng = 1 timmas arbete, en vecka = 40.
Alltså, 15 veckor = 600 poäng.
Så räknades iaf gymnasiepoängen när jag gick i gymnasiet.

Bara för att du känner igen några rubriker från kursinnehållet så innebär inte det att kursen blir lätt. 🙂 Hoppa inga föreläsningar för att du _tror_ att du redan kan det.

Det var din ihopräkning av kurserna A-F + diskret som jag menade. Det blir 500p totalt iom att vissa är 100p kurser, inte 50p.

Coore wrote: Vänta nu... Ska du läsa två program samtidigt?

Ja. Jag funderar på det i alla fall. Läser Ekonomprogrammet nu och funderar på att komplettera med en ingenjörsexamen.

Shikar
Member
Medlem
1218780
February 24, 2009 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Ja. Jag funderar på det i alla fall. Läser Ekonomprogrammet nu och funderar på att komplettera med en ingenjörsexamen.

Jag skulle ha läst klart om jag var du, sen jobbat ett tag o sen pluggat vidare om suget var kvar eller pluggat klart helt och sedan börjat med ingenjörsutbildningen. Att ta två utbildningar i taget är en dålig idé från första början.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1218781
February 24, 2009 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Verkligen? Det var ju fram mot E,F och diskret som det började bli roligt! 😀

Du verkar gå igång på matte så svar ja du kan gå utbildningen!

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1218797
February 24, 2009 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Jag skulle ha läst klart om jag var du, sen jobbat ett tag o sen pluggat vidare om suget var kvar eller pluggat klart helt och sedan börjat med ingenjörsutbildningen. Att ta två utbildningar i taget är en dålig idé från första början.

Nej, då har ju halva livet gått redan. Varför är det en dålig idé från början? 😛

dani: Hehe ja det måste jag erkänna att jag faktiskt gör 😛

Shikar
Member
Medlem
1218799
February 24, 2009 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Nej, då har ju halva livet gått redan. Varför är det en dålig idé från början? 😛

dani: Hehe ja det måste jag erkänna att jag faktiskt gör 😛

Om inget så kan du prova, i värsta fall får du hoppa av o börja något senare? 🙂

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1218803
February 24, 2009 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm ja jag vet inte. Man kan ju hoppa ingenjörsutbildningen om det blir för tungt. Fast det kanske blir besvär med CSN och skit?

Det jag är tveksam till är hur mycket av mitt övriga liv jag får försöka för att kunna gå båda utbildningarna samtidigt. Det är svårt att bedöma...

Shikar
Member
Medlem
1218812
February 24, 2009 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Hmm ja jag vet inte. Man kan ju hoppa ingenjörsutbildningen om det blir för tungt. Fast det kanske blir besvär med CSN och skit?

Det jag är tveksam till är hur mycket av mitt övriga liv jag får försöka för att kunna gå båda utbildningarna samtidigt. Det är svårt att bedöma...

Varför inte börja ingenjörsutbildningen precis efter bara? :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 396
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL