April 1, 2001
Tjena!
Nu när förmodligen många av oss här på forumet läser sista året på gymnasiet så är ju en aktuell fråga vad man ska göra sen?
Jag går sista året på EC datorteknik på gymnasiet. Vet ni några schyssta utbildningar man kan läsa runt Göteborg som inriktar sig på intressanta grejer inom datorteknik/IT/nätverk? Själv har jag inte lust att plugga någon längre tid framöver. Kanske ett år eller så, och det får ju gärna vara något som leder till ett hyfsat jobb 🙂
Fler här som är ungefär i min situation?
November 26, 2002
http://www.studera.nu/hittautb/index.jsp
'nuff said
June 28, 2001
Fan är du inte äldre än det ?!
well jag går en KY utbilding i Kungsbacka, finns tydligen en likadan i GBG
http://www.kti.nu är den i kungsbacka, den andra hittar jag inte.
{innehåll:
Denna utbildning skall ge dig möjlighet att arbeta inom helt skilda områden i databranschen. Utvecklingen sker hela tiden med stormsteg och vi vill ge dig en bra grund att stå på. Alla får en gemensam bas, dessutom kan du välja att koncentrera dig på nätverk eller programmering.
Kanske vill du bredda dig och läsa lite av båda , när så är möjligt.
Du får blanda både teori och praktik. I vissa ämnen t.ex Internet/Intranet är nästan hälften av kunskapsinhämtandet förlagt till företagen. Du kommer att få mycket goda kunskaper i en PC:ns uppbyggnad bla bla bla och operativsystem. Vidare kommer du att få göra hemsidor, arbeta med datakommunikation och programmera objektorienterat.
Det är mycket bra om du har erfarenhet av programmering och datorer, zzz det finns emellertid möjlighet att läsa preparandkurser för att bättra på brister.
Nätverk
När du läser denna inriktning får du arbeta med LAN och WAN samt NOS (nätverksoperativ-system) såsom Novells NetWare och Windows NT. Utbildningen kommer att ske på CNA- och MCSE-nivå. Vi kommer att arbeta med att sätta upp en intranetserver och konfigurera brandväggar. Dessutom kommer grundläggande UNIX att gås igenom.
Programmering
Du kommer att programmera på en mängd olika nivåer. Från maskinnära assembler-programmering till objektorienterad programmering i C/C++. Dessutom har din programeringslärare en puckelrygg och fönsterglas som glasögon, och du kommer du att arbeta i Delphi/Visual Basics grafiska miljöer.
}
min personliga tanke om det hela: För jävla mkt Programering !
fan vi ska sitta med Pascall !!!!! jävla stenåldersskit.
läranas ursäkt att vi sitter med det: eleverna ska lära sig sättet att tänka på .
min komentar till det : jag har haft 2st VB kurser och jag kan inte ett jävla squatt. känns jättebra.
May 23, 2001
Mind wrote: Fan är du inte äldre än det ?!
well jag går en KY utbilding i Kungsbacka, finns tydligen en likadan i GBG
http://www.kti.nu är den i kungsbacka, den andra hittar jag inte.
{innehåll:
Denna utbildning skall ge dig möjlighet att arbeta inom helt skilda områden i databranschen. Utvecklingen sker hela tiden med stormsteg och vi vill ge dig en bra grund att stå på. Alla får en gemensam bas, dessutom kan du välja att koncentrera dig på nätverk eller programmering.Kanske vill du bredda dig och läsa lite av båda , när så är möjligt.
Du får blanda både teori och praktik. I vissa ämnen t.ex Internet/Intranet är nästan hälften av kunskapsinhämtandet förlagt till företagen. Du kommer att få mycket goda kunskaper i en PC:ns uppbyggnad bla bla bla och operativsystem. Vidare kommer du att få göra hemsidor, arbeta med datakommunikation och programmera objektorienterat.
Det är mycket bra om du har erfarenhet av programmering och datorer, zzz det finns emellertid möjlighet att läsa preparandkurser för att bättra på brister.
Nätverk
När du läser denna inriktning får du arbeta med LAN och WAN samt NOS (nätverksoperativ-system) såsom Novells NetWare och Windows NT. Utbildningen kommer att ske på CNA- och MCSE-nivå. Vi kommer att arbeta med att sätta upp en intranetserver och konfigurera brandväggar. Dessutom kommer grundläggande UNIX att gås igenom.Programmering
Du kommer att programmera på en mängd olika nivåer. Från maskinnära assembler-programmering till objektorienterad programmering i C/C++. Dessutom har din programeringslärare en puckelrygg och fönsterglas som glasögon, och du kommer du att arbeta i Delphi/Visual Basics grafiska miljöer.
}min personliga tanke om det hela: För j**la mkt Programering !
fan vi ska sitta med Pascall !!!!! j**la stenåldersskit.
läranas ursäkt att vi sitter med det: eleverna ska lära sig sättet att tänka på .
min komentar till det : jag har haft 2st VB kurser och jag kan inte ett j**la squatt. känns jättebra.
Nedu Mind jag är inte äldre än 18. Fyller 19 på Måndag då får ni gratta mig 🙂 iceman lär väl oxo va lika gammal som mig antar jag.
Den på KTI med nätverkinriktning låter ju väldigt intressant. Men jag går el, läser dvs matte A och ingen fysik, kemi eller nått sånt. Kommer jag in då?
June 28, 2001
syfta på ice =)
men kraven är typ G i matte B, men du kan komma in endå och läsa det där, har gort det och kuggat, rätt velig lärare och inget lätt ämne för min del.
fysik o kemi behöver du knappast.
men någolunda datorkunskap är ju rekomenderat för att inte dra ner dina klasskamrater.
som din ata 33 incedent 😉
en snubbe i klassen fråga flera gånger vad en hårddisk var för något. och var tvungen att skaffa en sådan bok med lätta förklaringar på vad datorkomponänter gorde på Arabisk ! fan vi har en sådan bok på svenska, varför dög inte den igentligen 😕
men kisen verkar bra på VB iaf.
en annan elevfrågar läran hela tiden om saker läran precis förklarade så läran måste förklara om det igen.
och alla skrattar åt han bakom skärmarna
fattar inte varför han inte fattar :wide:
January 4, 2001
Öwall wrote: Jag har inte en aning om vad jag vill göra efter lumpen. Men en fet civilingenjörsutbildning är uteslutet, för jag läser inte Matte D och E och Fysik B.
Skulle kunna tänka mig att jobba med reklam eller dylikt, kanske...
Men lumpen ska jag göra.
ääh... Öwall, din slappis... 😛
November 26, 2002
Coore wrote: [quote=Öwall]Jag har inte en aning om vad jag vill göra efter lumpen. Men en fet civilingenjörsutbildning är uteslutet, för jag läser inte Matte D och E och Fysik B.
Men lumpen ska jag göra.
hellre en glad slappis än en utbränd... ..."inteslappis"
Kom på en annan sak. Det vore roligt att flytta till Tyskland och jobba där nåt år.
Min tyska blir bara sämre för var dag som går, och jag gör aldrig nånting åt det...
känns riktigt illa faktiskt..
January 4, 2001
Öwall wrote: [quote=Coore][quote=Öwall]Jag har inte en aning om vad jag vill göra efter lumpen. Men en fet civilingenjörsutbildning är uteslutet, för jag läser inte Matte D och E och Fysik B.
Men lumpen ska jag göra.
Kom på en annan sak. Det vore roligt att flytta till Tyskland och jobba där nåt år.
Min tyska blir bara sämre för var dag som går, och jag gör aldrig nånting åt det...
hmm... jag läste tyska i två år.. årskurs 6-7... den blir oxå sämmre med tiden... ska jag flytta till tyskland för det? 😛
November 26, 2002
Coore wrote: [quote=Öwall][quote=Coore][quote=Öwall]Jag har inte en aning om vad jag vill göra efter lumpen. Men en fet civilingenjörsutbildning är uteslutet, för jag läser inte Matte D och E och Fysik B.
Men lumpen ska jag göra.
hmm... jag läste tyska i två år.. årskurs 6-7... den blir oxå sämmre med tiden... ska jag flytta till tyskland för det? 😛
Jag bodde i Tyskland i tre år, lärde mig flytande tyska, gick i tysk skola, håller på att glömma bort det nu. Jag vet inte om jag borde flytta dit, men det vore roligt.
January 4, 2001
Öwall wrote: hmm... jag läste tyska i två år.. årskurs 6-7... den blir oxå sämmre med tiden... ska jag flytta till tyskland för det? 😛
Jag bodde i Tyskland i tre år, lärde mig flytande tyska, gick i tysk skola, håller på att glömma bort det nu. Jag vet inte om jag borde flytta dit, men det vore roligt.
aha... 🙂 lite skillnad då kanske.. men det lät lite kul först.. 🙂
August 2, 2001
Iceman, du kan kolla på http://www.nti.se , där finns det datorutbildningar av olika slag.. tänkte hoppa på en Nätverksteckniker utbildning.. på distans visserligen.. men endå.. 🙂
Lycka till!
May 23, 2001
Mind wrote: syfta på ice =)
men kraven är typ G i matte B, men du kan komma in endå och läsa det där, har gort det och kuggat, rätt velig lärare och inget lätt ämne för min del.
fysik o kemi behöver du knappast.men någolunda datorkunskap är ju rekomenderat för att inte dra ner dina klasskamrater.
som din ata 33 incedent 😉en snubbe i klassen fråga flera gånger vad en hårddisk var för något. och var tvungen att skaffa en sådan bok med lätta förklaringar på vad datorkomponänter gorde på Arabisk ! fan vi har en sådan bok på svenska, varför dög inte den igentligen 😕
men kisen verkar bra på VB iaf.en annan elevfrågar läran hela tiden om saker läran precis förklarade så läran måste förklara om det igen.
och alla skrattar åt han bakom skärmarna
fattar inte varför han inte fattar :wide:
HAha tack för din piken! Du vet nog om att jag har lite datorkunskaper 🙂 Den där ATA33 incidenten var ju bara för att jag aldrig brytt mig om det, det har ju smidigt på ändå och det gör det än i ATA33 vill jag lova 🙂
2 Guest(s)