July 18, 2003
Hur pass stor skillnad är det igentligen?
http://www.folkuniversitetet.s.....?id=121398 eller
http://www.selma.uu.se/publik/.....asar=08/09
T.ex.
Jag läser industriell ekonomi i Linköping atm men det går sådär... inte plockat så många kurser nu snart efter 1 (!) helt år. Men har 2 st omtenta p kvar på mig men måste tänka på något nytt...
Har sökt Civilekonom i uppsala nu till höst men detta Civilingenjörsprogrammet i energisystem som nr 2. Borde jag prioritera om..? Dock är det fortfarande sjukt mycket matte men förhoppningsvis inte lika svår som på mai.
Annars verkar ju KY utbidningen i Varberg sjukt skoj!
July 18, 2003
DrPepper wrote: Enda skillnaden jag ser att ena är som Tekniker andra som Ingenjör(stavning?)
sen bruka väl KY utbildningar oftast vara lite kortare än Universitet?
Jo. det är det självklara. Men hur ser företag på en med en KY respektive
ingenjör?
http://www.selma.uu.se/publik/.....asar=08/09
http://www.hh.se/utbildning/hi.....e800012053
November 18, 2003
Så som jag ser på det är universitet mer värt att satsa på...gått ky skola 2 år jävla skit rent ut sagt.. Kurserna stämmer inte överens med reklambladen man fick hem, ingen planering i saker och ting, ingen teori i kärnämnen (större satsning i de andra ämnen) rektorer och dylikt har ingen aning vad som händer i skolan.
Har haft det många gånger i tankarna att stämma fanskapen fär falsk marknadsföring och oseriös drivning av en skola.
Verkade vara mer företag än en skola -... men kanske bara var så på den skolan jag gått på men snackat me andra som gått ky skola som tycker likadant.
July 27, 2002
En ky-utbildning är oftast i samspel med företag. Man har massor med praktik (runt 18 veckor på 1 år, eller 10 veckor).
Och man läser det man specifikt ska jobba med.
En civ.ing har exempelvis rätt mkt på benen och kan jobba med mycket, och har rätt till mer lön. Men det är väl därför de lider i 5 år också ..
Folk argumenterar för att om man inte har en riktig examen, så åker man först på ett företag som går dåligt, men enligt mig går detta åt båda håll då en riktig examen kräver mer betalt, och företaget kanske väljer att släppa han/hon istället ..
Men man är rätt bunden efter en ky-utbildning. Så det gäller att få jobb fort (det får man i princip garanterat efter praktiken om man varit duktig), och sedan få mer erfarenheter/kunskap via arbetet.
February 25, 2002
Jag är ingenjör och har jobbat med flera kollegor som läst KY samt varit handledare några gånger för Ky-elever.
Det är ett bra sätt att komma in snabbt på arbetsmarknaden, eller rättare sagt komma ut snabbt ur skolan. Men det är mycket kortsiktigt anser jag.
Många äldre chefer är ganska konservativa och har inget direkt förtroende för dessa utbildningar, så det kan vara svårt att få rätt gensvar.
Vet ett par som blivit tillsagda att -Gå en riktig utbildning, utav sin chef.
Trisst...
Sen så är det rätt så begränsade möjligheter att välja arbetssituation och att klättra inom företaget. Det är ju inte bara lönen det handlar om efter ett par år, utan även ansvarsområde och dyligt.
Jag skulle aldrig rekommendera någon att läsa KY.
July 27, 2002
Jag har varit lite sugen på att läsa en ky-utbildning i höst.
Eftersom jag tycker det är roligt att hålla på med (jag läser en introduktion till det nu).
Detta är alltså en databasadminstratörutbildning, främst inriktad mot Oracle.
Datakommunikation
Operativsystem
Databasdesign
SQL/XML
PL/SQL
Databasadministration
Data Warehouse
My SQL
Lärande i arbete (LIA)
Men folk verkar rätt negativa, men bara för jag vill hålla på med it tänker jag fan inte lida 5 år på en civilingenjörsutbildning.. 🙄
July 27, 2002
Callister wrote: Jag har varit lite sugen på att läsa en ky-utbildning i höst.
Eftersom jag tycker det är roligt att hålla på med (jag läser en introduktion till det nu).
Detta är alltså en databasadminstratörutbildning, främst inriktad mot Oracle.Datakommunikation
Operativsystem
Databasdesign
SQL/XML
PL/SQL
Databasadministration
Data Warehouse
My SQL
Lärande i arbete (LIA)Men folk verkar rätt negativa, men bara för jag vill hålla på med it tänker jag fan inte lida 5 år på en civilingenjörsutbildning.. 🙄
Gick utbildningen på 1,5 år, varav 4 månader praktik som jag gjorde på SvenskaSpel och där är jag nu anställd sen i månadags, som Oracle DBA / SystemTekniker.
April 14, 2002
Jag skulle nog våga säga att erfarenhet väger bra mycket tyngre än utbildning. Själv har jag t.ex. bara pluggat på gymnasie-nivå och jobbar numera med Satellit Kommunikation, en industri jag hade 0-erfarenhet inom för tre år sedan. Lönemässigt så tjänar jag helt okej med tanke på hur lite erfarenhet jag ändå har.
Vad jag menar är att en utbildning som får ut dig till en arbetsgivare, t.ex. via en praktikplats, är i min syn guldvärd.
July 27, 2002
Marcan- wrote: Jag skulle nog våga säga att erfarenhet väger bra mycket tyngre än utbildning. Själv har jag t.ex. bara pluggat på gymnasie-nivå och jobbar numera med Satellit Kommunikation, en industri jag hade 0-erfarenhet inom för tre år sedan. Lönemässigt så tjänar jag helt okej med tanke på hur lite erfarenhet jag ändå har.
Vad jag menar är att en utbildning som får ut dig till en arbetsgivare, t.ex. via en praktikplats, är i min syn guldvärd.
Håller med. Det är bra. Tyvärr så gick jag precis ut i finanskrisen men lyckades ändå fixa ett arbete. Men bara några få från klassen har lyckats få jobb. Det är anställningsstop på många ställen, men om man är duktig så kan man snabbt göra sig oumbärlig. Speciellt i IT-sektorn. =)
2 Guest(s)