May 3, 2004
http://www.expressen.se/index......p?a=577910
Det som jag uppmärksammar är att gubben fick 5000kr i böter och 75 timmars samhällstjänst. Detta efter en rättsprocess med rättegång som tagit 2 år. Undrar vad kalaset kostade samhället i slutändan? 200kkr, 400kkr?
Skönt att skattepengarna används till vettiga saker.
July 23, 2002
KorSpo wrote: Är det någon mening att ens ha rättegång när grabben bara får 5000kr? Om han blivit nedsparkad av en vuxen som 8-åring så lär det förfölja honom hela livet. Sedan att sitta i en rättegång när man är 9-10 år lär ju inte heller vara så kul. Ja herregud... Sverige
I det här landet (till skillnad från vissa andra) har vi inte rättegångar för att vi ska få pengar. Meningen med rättegång är att sanningen ska komma fram och lämplig påföljd utdömmas.
February 12, 2003
Hade en kompis som blev knivrånad, han fick 20 papp i skadestånd... Det dröjde inte så länge heller, faktiskt. Så det funkar mellan varven, antar jag.
Däremot är skadeståndssummorna inga enorma i sverige, 5 papp är rätt lågt om ni frågar mig. Däremot ska det inte vara några jänkesummor på 42 miljoner heller, då går folk runt och stämmer varann vilt. Och det är bara löjligt.
May 17, 2004
nilsrock wrote: [quote=KorSpo]Är det någon mening att ens ha rättegång när grabben bara får 5000kr? Om han blivit nedsparkad av en vuxen som 8-åring så lär det förfölja honom hela livet. Sedan att sitta i en rättegång när man är 9-10 år lär ju inte heller vara så kul. Ja herregud... Sverige
I det här landet (till skillnad från vissa andra) har vi inte rättegångar för att vi ska få pengar. Meningen med rättegång är att sanningen ska komma fram och lämplig påföljd utdömmas.
Förlåt för att jag är så amerikansk, men det här förtjänar allt en applåd innan eftertexterna.
För övrigt har jag inget emot evighetsrättegångar som håller på i flera år utan att få ett slut. Det är nästan lite upphetsande.
July 23, 2002
HomeBurneR wrote: Hur i hela friden kan detta ha tagit två år 😐
Angående att det ska ha kostat samhället multum så var det väl endast skadeståndet till ungen som låg på 5000:-, sen annat som han fick betala skrivs det inget om, rätta mig gärna om jag har fel.
Jag vet inte riktigt hur sånt här fungerar, men är det inte så att den som förlorar får betala rättegångskostnaderna? Det blir ju isf bra mycker mer än 5000:-.
Skadeståndet ska väl åtminstone betalas av den som fälls, men rättegångskostnaderna vet jag inte riktigt. Finns här någon jurist som kan förklara?
1 Guest(s)