Utrikesminister Anna Lindh har Avlidit ...|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Utrikesminister Anna Lindh har Avlidit ...
Wiking
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
410304
September 11, 2003 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte varför de ska vara mer synd om hennes familj än alla andra familjer som får nån mördad...
Hon borde ändå ha vetat om risken med att vara en offentlig person.

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
410306
September 11, 2003 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Wiking wrote: Förstår inte varför de ska vara mer synd om hennes familj än alla andra familjer som får nån mördad...

Vem fan har sagt att det är MER synd om hennes familj än någon annans?

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
410309
September 11, 2003 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=Wiking]Förstår inte varför de ska vara mer synd om hennes familj än alla andra familjer som får nån mördad...

halva världen verkar ju sörja....

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
410311
September 11, 2003 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=spartacus][quote=Wiking]Förstår inte varför de ska vara mer synd om hennes familj än alla andra familjer som får nån mördad...

Men suck puck. Så ni menar asså att man INTE ska nämna hennens familj utan bara henne? "Ja mina tankar går till Anna Lindh som var en god kolega och vän, men jag tänker inte på hennes familj för det är inte mer synd om dem än någon annan familj som blivit av med en familjemedlem" Tänk efter för helvete.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
410313
September 11, 2003 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=whoracle][quote=spartacus][quote=Wiking]Förstår inte varför de ska vara mer synd om hennes familj än alla andra familjer som får nån mördad...

Men suck puck. Så ni menar asså att man INTE ska nämna hennens familj utan bara henne? "Ja mina tankar går till Anna Lindh som var en god kolega och vän, men jag tänker inte på hennes familj för det är inte mer synd om dem än någon annan familj som blivit av med en familjemedlem" Tänk efter för h*****e.

snälla, lungna ner dej... och tänk efter lite mer..

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
410315
September 11, 2003 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=spartacus][quote=whoracle][quote=spartacus][quote=Wiking]Förstår inte varför de ska vara mer synd om hennes familj än alla andra familjer som får nån mördad...

Men suck puck. Så ni menar asså att man INTE ska nämna hennens familj utan bara henne? "Ja mina tankar går till Anna Lindh som var en god kolega och vän, men jag tänker inte på hennes familj för det är inte mer synd om dem än någon annan familj som blivit av med en familjemedlem" Tänk efter för h*****e.

snälla, lungna ner dej...

Snälla, mogna.

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
410316
September 11, 2003 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=whoracle][quote=spartacus][quote=Wiking]Förstår inte varför de ska vara mer synd om hennes familj än alla andra familjer som får nån mördad...

Men du, de två andra som dog idag då, deras familjer är det inte synd om?

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
410318
September 11, 2003 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: [quote=Jiggly]Alltså, jag kan inte mer än att medge att jag känner verkligen precis samma sak. So what? Det dör massa personer varje dag som inte får ALLS den uppmärksamheten. Hade jag istället känt nu i detta fallet Anna, ja då hade det ju förändrat en hel del, men nu gör det inte det.

Sådär diskuterar bara en person som är under 16år, som inte förstår längre än näsan räcker.

Tack för den, för upplysnings skull så kan jag säga att jag ÄR äldre än 16 år, och för det andra så är det helt och hållet min åsikt.

Ett liv är ett liv och vad är det som säger att Anna Lindhs liv är mer värt än den femåriga flickan som också dog idag?

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
410321
September 11, 2003 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jiggly wrote: [quote=spartacus][quote=whoracle][quote=spartacus][quote=Wiking]Förstår inte varför de ska vara mer synd om hennes familj än alla andra familjer som får nån mördad...

Men du, de två andra som dog idag då, deras familjer är det inte synd om?

Jo det vet jag, har jag sagt att det inte är synd om dom? SNÄLLA SÄG VART JAG SKREV DET! Självklart är det precis lika synd om deras familjer.

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
410322
September 11, 2003 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: Här är en tankeställare: Om du hade varit Anna Lindhs man eller barn, hade du då resonerat på samma sätt?

Med tanke på att Anna Lindhs mans politiska bakgrundsvärderingar, så är svaret i deras fall ett solklart ja. I mitt fall skulle svaret med mycket stor sannolikhet vara ett ja. Jag tror inte att vi löser problem genom att avrätta folk som inte anses vara ”bra” för samhället. Detta beror bla. dels på att jag personligen anser att psykiskt sjuka människor är människor i behov av hjälp, dels pga. av att rättssystem som utövar dödsstraff aldrig kan garantera att inte oskyldiga människors liv tas. Vidare har jag även en hel del moralfilosofiska föreställningar om rätten att ta liv. Tänker dock inte diskutera dessa idag, utan lovar istället att göra detta vid ett annat tillfälle (om intresse finns).

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
410326
September 11, 2003 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jiggly wrote: Ett liv är ett liv och vad är det som säger att Anna Lindhs liv är mer värt än den femåriga flickan som också dog idag?

Ett liv är ett liv, absolut.

Ingen har sagt att det är mer synd om Lindhs familj, däremot blir det ju större uppståndelse, eftersom hon var en offentlig person och kunde mycket väl ha blivit vår näste statsminister.

Vad i detta är det ni inte förstår ?

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
410330
September 11, 2003 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: [quote=Jiggly]Ett liv är ett liv och vad är det som säger att Anna Lindhs liv är mer värt än den femåriga flickan som också dog idag?

Ingen har sagt att det är mer synd om Lindhs familj, däremot blir det ju större uppståndelse, eftersom hon var en offentlig person och kunde mycket väl ha blivit vår näste statsminister.

Åh äntligen en som förstår! Hon hade mer SAMHÄLLSVÄRDE (igen). Inte mer värde som en människa i sig.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
410332
September 11, 2003 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

förklara ordet "samhällsvärde" för mej...

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
410333
September 11, 2003 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: [quote=Jiggly]Ett liv är ett liv och vad är det som säger att Anna Lindhs liv är mer värt än den femåriga flickan som också dog idag?

Förstår vad du menar, men jag tycker ändå att det är lite.. omoraliskt av alla nyhetsmedier att bara visa massa av Anna Lindh, fast iofs, det är ju deras jobb att göra detta och hon var ju en känd person.

Missförstå mig rätt, jag tycker nyheterna borde visa den femåriga flickans familj också.. och visa lite sorg där också. När de fick beskedet att deras flicka dött och att nyheterna fullkomligt "kör över" den nyheten med en som anses vara "större".

Wiking
Medlem
410339
September 11, 2003 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite ironiskt är det ändå att en socialdemokratisk minister blir mördad på NK av alla varuhus...

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
410343
September 11, 2003 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: förklara ordet "samhällsvärde" för mej...

Vad tror du berör Sverige mest, vilket som får mest konsekvenser som ett land. Att Göran Persson dör eller att Agda-Greta Johansson i Ladukärr dör? Där har du samhällsvärde.

Wiking
Medlem
410346
September 11, 2003 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=whoracle]förklara ordet "samhällsvärde" för mej...

Vad tror du berör Sverige mest, vilket som får mest konsekvenser som ett land. Att Göran Persson dör eller att Agda-Greta Johansson i Ladukärr dör? Där har du samhällsvärde.

Vad är då skillnaden mellan samhällsvärde och mäniskovärde?

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
410347
September 11, 2003 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Det som e patetiskt i den här diskutionen är att som överallt i samhället så höjs hon upp till ett j**la helgon bara för att hon dog.

Om du tar en funderare på varför hon blev mördad så kanske du skulle förstå.
Hon sitter i regeringen. Hennes jobb är att göra sitt yttersta för att vi ska ha det så bra som möjligt (sen vet jag att många gärna argumenterar för att hon kanske inte gör det bästa, men det hör inte hemma i sammanhanget).
Kort sagt, hon jobbar för att vi ska få de så bra som möjligt, och hon blir mördad för det.

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
410349
September 11, 2003 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Wiking wrote: [quote=spartacus][quote=whoracle]förklara ordet "samhällsvärde" för mej...

Ska man verkligen behöva förklara det?

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
410352
September 11, 2003 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=Wiking][quote=spartacus][quote=whoracle]förklara ordet "samhällsvärde" för mej...

Ska man verkligen behöva förklara det?

Ja snälla, förklara det för oss okunniga.. 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 404
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL