Utrota vargen, en idiot får utrymme i GT|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Utrota vargen, en idiot får utrymme i GT
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 29, 2008 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.gt.se/nyheter/1.124.....ota-vargen

Mats Wångersjö wrote: Vad är då vitsen? Varför ha en vargstam, som ingen ser, till priset av att älgar och rådjur försvinner? Varför ersätta oförglömliga naturupplevelser med ingenting

Vitsen är naturligtvis att vi dels saknar den rätten att utrota Vargen, dels så behövs vargen för en levande vildmark.

Utan en topp-predator så tror jag att naturen inte skulle klara sig, de behövs för att inte en annan art ska få utrymme att föröka sig explosionsartat och ställa till det.
Se bara hur det gick i Yellowstone nationalpark, de utrotade vargen där, men var tvungna att återinföra den för att återställa balansen.

Och ja, jag har bott där det funnits bla Varg och Björn.
Och ja, jag har hundar som jag har tagit en medveten risk med genom att jag har släppt dom lösa i skogen där det funnits björn och varg...

vad tror ni skulle vår natur klara sig utan topp-predatorer (Björn, lo och varg)

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1199229
July 29, 2008 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker man ska utrota såna idioter som fäller sådana kommentarer då de uppenbarligen är för dumma för sitt eget bästa.

Sen ser jag heller inte vitsen med att ha dumma människor, bättre att gallra bort dem så att människobeståndet får växa sina intelligenta individer kraftiga...

Typ...

Edit: Enligt samma "tanke"sätt kan vi utrota alla djur vi inte ser så ofta. Blåval, tigrar, pandor, gorillor, järvar, är bara att börja på A i djuratlasboken och gå framåt.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1199241
July 29, 2008 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Sen ser jag heller inte vitsen med att ha dumma människor, bättre att gallra bort dem så att människobeståndet får växa sina intelligenta individer kraftiga...

Så tycker jag vi gör, de fyller verkligen ingen funktion :p

Nej, såklart vi inte ska utrota vare sig "dumma" människor eller vargar.
Alla behövs och har sin rätt att existera.

Utom mygg, knott och liknande, utrota dem bara :burn:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1199254
July 29, 2008 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Utrota är väl kanske lite väl i överkant, men helt klart behövs varg såväl som björnstammen regleras.
Problemet är väl att våra styrande inte reagerar tillräckligt snabbt och att byråkratin runt en ev. avskjutning går så in i helsicke segt så att rovdjursstammarna hinner bli för stora innan beslut fattas.
Obelix: Du glömde järven som torde räknas som "topp-predator" nr.1. 😉

*Edit*
Aningen tänkvärt i krönikan:
"Om det fanns några ekologiska skäl att ha varg kunde jag förstå tanken. Men vargen har varit utrotad i långt över 100 år i Sverige, utan minsta problem. Så stammen behövs uppenbarligen inte."

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1199256
July 29, 2008 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det finns för många människor nu. Sen är det människor som dödar andra människor och djur. Därför tycker jag att antalet människor ska regleras.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1199261
July 29, 2008 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Tycker det finns för många människor nu. Sen är det människor som dödar andra människor och djur. Därför tycker jag att antalet människor ska regleras.

Jag håller med. Vår planet hade behövt bli av med iaf 2-3 miljarder människor.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1199264
July 29, 2008 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns många idioter som skriker efter utrotning.
Ni kan ju läsa kommentarerna här...

http://www.vk.se/Article.jsp?a.....ue#comment

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1199280
July 29, 2008 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Skrämmande att en så stor del figurer uppenbarligen sätter djurs värde högre än sina medmänniskors, där anser jag att idiotin är på betydligt högre nivå.
Var visst någon Adolf som hade samma inställning angående oliktänkande på 30-40-talet också, fast då kallades det rasbiologi iofs.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dehman
Member
Medlem
1199281
July 29, 2008 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Skrämmande att en så stor del figurer uppenbarligen sätter djurs värde högre än sina medmänniskors, där anser jag att idiotin är på betydligt högre nivå.
Var visst någon Adolf som hade samma inställning angående oliktänkande på 30-40-talet också, fast då kallades det rasbiologi iofs.

Varför ha människor levande som inte bidrar med något? Jag värderar en varg högre än någon som går på bidrag och är kapabel till att arbeta men inte ens försöker reda upp sin situation.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1199282
July 29, 2008 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Varför ha människor levande som inte bidrar med något? Jag värderar en varg högre än någon som går på bidrag och är kapabel till att arbeta men inte ens försöker reda upp sin situation.

Det är din åsikt, och jag är inte det minsta förvånad. När tänker du göra något åt din situation?

Dehman
Member
Medlem
1199283
July 29, 2008 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det är din åsikt, och jag är inte det minsta förvånad. När tänker du göra något åt din situation?

Och med det menar du?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1199285
July 29, 2008 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Och med det menar du?

Torde framgå av frågan.
När tänker du bli någon som någon som inte "går på bidrag och är kapabel till att arbeta men inte ens försöker reda upp sin situation".
Det är inte speciellt många kronor som gått till den statliga skattkistan via din portmonnä verkar det som. Mest bara pilsnerdrickande och idogt snyltande på statskassan i form av av studiebidrag. Om jag inte misstar mej helt så är du iaf 21 år fyllda och fortfarande ej i arbete?

Dehman
Member
Medlem
1199286
July 29, 2008 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Torde framgå av frågan.
När tänker du bli någon som någon som inte "går på bidrag och är kapabel till att arbeta men inte ens försöker reda upp sin situation".
Det är inte speciellt många kronor som gått till den statliga skattkistan via din portmonnä verkar det som. Mest bara pilsnerdrickande och idogt snyltande på statskassan i form av av studiebidrag verkar det som. Om jag inte misstar mej totalt så är du iaf 21 år fyllda och fortfarande ej i arbete?

Så nu är det dåligt att utbilda sig? Du är verkligen en ignorant idiot. Bara för att du inte hade det där lilla extra för att kunna studera vid ett universitet, så är det något dåligt i dina ögon. Jag har lite ambitioner, och de är inte att sluta i en by ute i ingenstans och leva på ströjobb och a-kassa.

Sen visar detta bara på att du bildar dig en uppfattning på antagande och inte fakta. Hur vet du att jag inte har ett jobb. Det är inte så svårt att skaffa sig ett jobb som du försöker få det att se ut som. Men misslyckas man som en telefonförsäljare så tror jag inte det finns speciellt mycket man kan lyckas med. Hade nog tagit livet av mig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1199287
July 29, 2008 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Så nu är det dåligt att utbilda sig? Du är verkligen en ignorant idiot. Bara för att du inte hade det där lilla extra för att kunna studera vid ett universitet, så är det något dåligt i dina ögon. Jag har lite ambitioner, och de är inte att sluta i en by ute i ingenstans och leva på ströjobb och a-kassa.

Sen visar detta bara på att du bildar dig en uppfattning på antagande och inte fakta. Hur vet du att jag inte har ett jobb. Det är inte så svårt att skaffa sig ett jobb som du försöker få det att se ut som. Men misslyckas man som en telefonförsäljare så tror jag inte det finns speciellt mycket man kan lyckas med. Hade nog tagit livet av mig.

Gå och utbilda sej och bida sin tid för att man inget duger till är knappast vad jag skulle kalla ambitioner.
Sedan att ta reda på någons inkomst är en smal sak.

Dehman
Member
Medlem
1199288
July 29, 2008 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Gå och utbilda sej och bida sin tid för att man inget duger till är knappast vad jag skulle kalla ambitioner.
Sedan att ta reda på någons inkomst är en smal sak.

Så det är därför du inte utbildat dig, för att du inte duger till.

Jag vet att det är enkelt att reda på någons inkomst, förstår bara inte vad det har med saken att göra.

joppe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1199290
July 29, 2008 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

sammanfattning: det skjuts för lite. (både människor och varg tydligen)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1199292
July 29, 2008 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Så det är därför du inte utbildat dig, för att du inte duger till.

Jag vet att det är enkelt att reda på någons inkomst, förstår bara inte vad det har med saken att göra.

Inte direkt förvånande att du misslyckades med att läsa texten.
Men bara för upplysnings skull så har jag en del utbildningar, det är svårt att undgå sådant när man klivit in i vuxenvärlden.
Angående inkomsten så ser man även hur lite en person bidragit med till statskassan. Du skrev ju: "Hur vet du att jag inte har ett jobb."
Iofs finns det gott om jobb, men inte sådana som Anders Borg gillar.
Och som jag nämnde i en annan tråd, så skulle jag behöva 30 timmar på dygnet för att hinna med allt i sommar, och då pratar jag inte slappa och hinka pilsner.

Dehman
Member
Medlem
1199293
July 29, 2008 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Inte direkt förvånande att du misslyckades med att läsa texten.
Men bara för upplysnings skull så har jag en del utbildningar, det är svårt att undgå sådant när man klivit in i vuxenvärlden.
Angående inkomsten så ser man även hur lite en person bidragit med till statskassan. Du skrev ju: "Hur vet du att jag inte har ett jobb."
Iofs finns det gott om jobb, men inte sådana som Anders Borg gillar.
Och som jag nämnde i en annan tråd, så skulle jag behöva~30 timmar till på dygnet för att hinna med allt.

Ja för man har redan taxerat för år 2008.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1199301
July 29, 2008 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Men va fan, kan inte ni bitcha i en egen tråd eller via PM?

Inget djur ska försvinna, speciellt inte ett så fint djur som vargen.

Om man med reglering syftar till att hålla populationen på en sådan nivå att inavel är oundvikligt är det imbecillt, det är som att be om fler vargolyckor i framtiden.

Vidare tycker jag att de som klagar på att vargen river betesdjur och hundar själva ska hålla bättre pli på sina djur. Går jag runt framåtböjd och med byxorna vid anklarna får jag skylla mig själv om en och en annan person pillar mig i röven och detsamma gäller djurskötarna. Klarar de inte av detta får de stå sitt kast och räkna med rivna djur lite då och då, de vet om att denna risk finns.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1199306
July 29, 2008 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Den siste idioten är inte född än ser jag.

Varför ska han leva? Han konsumerar säkert mängder med kött.

Bättre att ta bort honom som man ändå aldrig ser, och få en oförglömlig upplevelse när man äter steken han skulle ha ätit. :/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 136
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL