csm101 wrote: Men va fan, kan inte ni bitcha i en egen tråd eller via PM?
Inget djur ska försvinna, speciellt inte ett så fint djur som vargen.
Om man med reglering syftar till att hålla populationen på en sådan nivå att inavel är oundvikligt är det imbecillt, det är som att be om fler vargolyckor i framtiden.
Vidare tycker jag att de som klagar på att vargen river betesdjur och hundar själva ska hålla bättre pli på sina djur. Går jag runt framåtböjd och med byxorna vid anklarna får jag skylla mig själv om en och en annan person pillar mig i röven och detsamma gäller djurskötarna. Klarar de inte av detta får de stå sitt kast och räkna med rivna djur lite då och då, de vet om att denna risk finns.
Ditt inlägg osar av stor kunnighet och människokärlek, varifrån öser du dina fakta? 🙄
Vore saker och ting så enkla så skulle debatten knappast existera.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Ditt inlägg osar av stor kunnighet och människokärlek, varifrån öser du dina fakta? 🙄
Vore saker och ting så enkla så skulle debatten knappast existera.
Du, du är inte i någon position att klaga på fakta eller människokärlek. Var är din människokärlek när invandringspolitik dyker upp på agendan? Det där är dock en helt annan diskussion än den tråden handlar om.
Det är så enkelt. Verkligen.
Dock finns det ignoranta människor som tror sig ha rätten att bestämma vilka djur som ska få leva och vilka som ska utrotas utan några som helst fler anledningar än att de tycker så.
Det finns risker med allt vi gör i våran liv, att få en ren riven av en varg är en risk som renskötare får ta. Att vara jägare och under jakten få sin hund dödad av ett rovdjur tycker jag är för jävla roligt dessutom. Speciellt när jägaren efteråt bitchar som en liten flicka.
Hur kan man inte se det paradoxala i det sista?
Min poäng är att alla djur har lika mycket rätt att leva som du, jag, mina vänner och alla andra människor. Ingen har rätt att bestämma vilka djur som är överflödiga och vilka som ska få leva kvar.
Och hela debatten existerar eftersom det som jag tidigare skrev finns lågintelligenta människor som promptar att man ska utrota vissa djur medan alla andra, dvs alla med normal IQ och uppåt, vill få de förstnämnda att förstå bättre.
csm101 wrote: Du, du är inte i någon position att klaga på fakta eller människokärlek. Var är din människokärlek när invandringspolitik dyker upp på agendan? Det där är dock en helt annan diskussion än den tråden handlar om.
Det är så enkelt. Verkligen.
Dock finns det ignoranta människor som tror sig ha rätten att bestämma vilka djur som ska få leva och vilka som ska utrotas utan några som helst fler anledningar än att de tycker så.
Det finns risker med allt vi gör i våran liv, att få en ren riven av en varg är en risk som renskötare får ta. Att vara jägare och under jakten få sin hund dödad av ett rovdjur tycker jag är för j**la roligt dessutom. Speciellt när jägaren efteråt bitchar som en liten flicka.
Hur kan man inte se det paradoxala i det sista?Min poäng är att alla djur har lika mycket rätt att leva som du, jag, mina vänner och alla andra människor. Ingen har rätt att bestämma vilka djur som är överflödiga och vilka som ska få leva kvar.
Och hela debatten existerar eftersom det som jag tidigare skrev finns lågintelligenta människor som promptar att man ska utrota vissa djur medan alla andra, dvs alla med normal IQ och uppåt, vill få de förstnämnda att förstå bättre.
Det enda i det där inlägget som kanske har förankring i verkligheten är väl att ev. en majoritet av Svenskarna vill ha shitload av björn och varg i skogarna, detta beroende på att huvuddelen av den befolkningen bor och frekvent befinner sej i storstäderna och inte är utsatta för ev. rovdjursproblem.
Är du öht medveten om att detta är ett problem som poppat upp nu på senare tid, problematiken fanns inte för låt säga 20 år sedan.
Vargen är förvisso inget större problem ännu, men björnpopulationen som statsmakten låtit få växa flitigt har mer än tredubblats de senaste 10 åren, hur tror du det ser ut om 10 år till om inget görs?
Det är väldigt lätt att sitta i sin bostadsrätt mitt i betongsamlingen och tycka si och så om sådant man inte är i närheten av.
Angående invandringen och människokärlek?? Invandrare är bra, flyktingpolitiken däremot är under all kritik. Det finns inget humant i att t.ex låta en familj bo i Sverige i 4-5 år för att sedan utvisa dem till ett land där dom inte är välkommna.
Är du av samma sort som dom som döper folk till rasister/nazister så fort något negativt skrivs om detta? Tycker nog jag klargjort min ståndpunkt i den frågan tillräckligt många gånger.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Det enda i det där inlägget som kanske har förankring i verkligheten är väl att ev. en majoritet av Svenskarna vill ha shitload av björn och varg i skogarna, detta beroende på att huvuddelen av den befolkningen bor och frekvent befinner sej i storstäderna och inte är utsatta för ev. rovdjursproblem.
Är du öht medveten om att detta är ett problem som poppat upp nu på senare tid, problematiken fanns inte för låt säga 20 år sedan.
Vargen är förvisso inget större problem ännu, men björnpopulationen som statsmakten låtit få växa flitigt har mer än tredubblats de senaste 10 åren, hur tror du det ser ut om 10 år till om inget görs?
Det är väldigt lätt att sitta i sin bostadsrätt mitt i betongsamlingen och tycka si och så om sådant man inte är i närheten av.
Nej nej, sitter i en villa i en ort som inte har mer än 3000 invånare, så jag skulle vilja påstå att du inte vet vem du pratar med. Tre steg åt endera riktning så är jag i skogen...
Att många tycker att dessa djur ska få vara kvar behöver inte nödvändigtvis innebära att dessa aldrig varit i kontakt med dessa djur och att de inte heller vet vilka faror som uppkommer. Det kan var att de är pålästa och intelligenta nog att inse att man inte rubbar ekosystem. Att man utrotade vargen för si och så mnga år sen utan att något hände rättfärdigar inte att man ska utrota dem igen.
Och givetvis ansåg du, med ditt högre vetande, att det inte fanns mer saker med verklighetsförankring i mitt inlägg 🙄
Att man ska ta eget ansvar är inget som verkar vara viktig för dig.
Angående invandringen och människokärlek?? Invandrare är bra, flyktingpolitiken däremot är under all kritik. Det finns inget humant i att t.ex låta en familj bo i Sverige i 4-5 år för att sedan utvisa dem till ett land där dom inte är välkommna.
Jag är med på ditt spår här. Politiken är inte den bästa, långt ifrån till och med.
Men om samma familj hotas till sina liv så tror jag ärndå det är humanre att ge dem tillfällig fristad.
Död - sämre behandling i några år och sen utvisning - sämre behandling för alltid men medborgare.
Så klart, de har inte det bra, men det är bättre än att mista livet.
Är du av samma sort som dom som döper folk till rasister/nazister så fort något negativt skrivs om detta? Tycker nog jag klargjort min ståndpunkt i den frågan tillräckligt många gånger.
Det där var ett patetiskt försök att underminera mina argument, de få som jag hade. Har jag kallat dig rasist/nazist eller?
November 27, 2003
obelix wrote: fördelen med topp-predatorer är att de bara kan växa till en viss nivå, deras antal styrs av tillgång till mat.
Problemet är ju att vid matbrist blir de desperata och söker nya maträtter 😉
(Jag trodde inte heller att mitt första inlägg i den här tråden skulle vara till trådskaparens nackdel)
//Andreas
1 Guest(s)