November 27, 2003
Popeye wrote: Det märks att du är från fel del av landet för att förstå hur man ska uttal det...! (Dock inget illa menat) 🙄
skruvis wrote: kaviar [k'av:iar]
In your face! Kan inte ens uttala eran främsta produkt. 😛
//Andreas
July 28, 2001
Delph1 wrote: [quote=Popeye]Det märks att du är från fel del av landet för att förstå hur man ska uttal det...! (Dock inget illa menat) 🙄
//Andreas
Jag hoppas inte du tror att det är jag som uttalar det? Utan det är hur skolverket anser att det ska uttalas..
När jag pratar om kaviar använder jag ordet kaviar, hur det sedan uttalas beror på din dialekt & inget annat.
March 3, 2004
Kaviar bör väl uttalas "kaviaar".
Själv har jag märkt att jag ofta säger "kavjarr" om Kalles tubpålägg medan "kaviaar" när det handlar om kornen.
!Xabbu wrote: Själv säger jag kaviaaar, synd att det ej finns några grammatiska regler om det hela. Som tur var finns det om Kex:
K före de hårda vokalerna (A, O, U, Å) uttalas med hårt K, som i kaka
K före de mjuka vokalerna (E, I, Y, Ä, Ö,) uttalas med mjukt K som i kyrka
Alltså uttalas Kex Shex
Skulle vilja ha nått sånt här belägg för hur kaviar uttalas, finns inga som jag vet i alla fall.
Med dina regler uttalas:
kilt - tjilt
kör - tjör
kille - tjille
keps - tjeps
Kex kommer från engelskans "cakes" (enligt SAOB) och borde därför uttalas kex med hårt k, men även "tjex" finns listat så det är väl också "rätt".
November 27, 2003
skruvis wrote: [quote=Delph1][quote=Popeye]Det märks att du är från fel del av landet för att förstå hur man ska uttal det...! (Dock inget illa menat) 🙄
//Andreas
Jag hoppas inte du tror att det är jag som uttalar det? Utan det är hur skolverket anser att det ska uttalas..
När jag pratar om kaviar använder jag ordet kaviar, hur det sedan uttalas beror på din dialekt & inget annat.
Det var riktat till personen i citatet före dig 😉
//Andreas
2 Guest(s)