December 31, 2001
Nu på tisdag är det dags för min uppkörning för B körkort.
Eftersom jag gjort allt privat så undrar jag vilka delar/saker jag ska ta mig en titt på utanpå bilen för att uppfylla denna kontroll.
Är det enbart strålkaster,blinkers,bromsljus som ska kollas ?
Gör gärna en lista över saker som jag ska ta mig en titt på så blir jag väldigt tacksam 🙂
November 22, 2003
Den utvändiga kontrollen:
Starta bilen/slå på tändningen.
Dra igång vänster blinkers.
Kolla halvljuset, vänster blinkers, sprickor i vänster lyktglas, vänster framhjul (Mönsterdjup, skador i fälg och däcksida)
Kolla ev sidoblinkers om det finns.
Kolla bakhjulet likadant som framhjulet, och kolla sen till sist baklyktorna.
Sedan slår du på höger blinkers och helljuset.
Gör samma kontroll på högersidan, och kolla skyltljuset (lamporna som lyser upp registreringsskylten bak)
Till sist tar du hjälp av någon för att kolla bromsljuset.
Invändiga kontrollen:
Körställningen, backspeglar, yttre backspeglar, tutan, handbromsen, varningsblinkers, vindrutespolare, vindrutetorkare, radio och AC. (Vet inte om dom två sista är så viktiga, men min körlärare tutade i mig det)
Det är vad jag kommer ihåg, rätta mig om jag har fel någonstans.
December 31, 2001
Odehn wrote: Den utvändiga kontrollen:
Starta bilen/slå på tändningen.
Dra igång vänster blinkers.
Kolla halvljuset, vänster blinkers, sprickor i vänster lyktglas, vänster framhjul (Mönsterdjup, skador i fälg och däcksida)
Kolla ev sidoblinkers om det finns.
Kolla bakhjulet likadant som framhjulet, och kolla sen till sist baklyktorna.
Sedan slår du på höger blinkers och helljuset.
Gör samma kontroll på högersidan, och kolla skyltljuset (lamporna som lyser upp registreringsskylten bak)
Till sist tar du hjälp av någon för att kolla bromsljuset.Invändiga kontrollen:
Körställningen, backspeglar, yttre backspeglar, tutan, handbromsen, varningsblinkers, vindrutespolare, vindrutetorkare, radio och AC. (Vet inte om dom två sista är så viktiga, men min körlärare tutade i mig det)Det är vad jag kommer ihåg, rätta mig om jag har fel någonstans.
Tackar så väldigt mycket, detta kommer jag lägga på minnet
November 22, 2003
Glömde en kontrollbit, under huven.
Nu kommer jag förmodligen inte ihåg allt som man ska kunna där, men det handlar om att man ska kunna peka ut var man kollar oljan, var man fyller på spolarvätska, var man kollar nivån för dom olika kärlen för servo-vätskorna. (Bromsservo, styrservo m.m)
Kan som sagt ha många fel, var en och en halv månad sen jag körde upp. :bgrin:
December 31, 2001
Odehn wrote: Glömde en kontrollbit, under huven.
Nu kommer jag förmodligen inte ihåg allt som man ska kunna där, men det handlar om att man ska kunna peka ut var man kollar oljan, var man fyller på spolarvätska, var man kollar nivån för dom olika kärlen för servo-vätskorna. (Bromsservo, styrservo m.m)Kan som sagt ha många fel, var en och en halv månad sen jag körde upp. :bgrin:
Så du gör inte detta varje gång du kör iväg ? fy fy fy 🙄
November 22, 2003
Death On Wings wrote: [quote=Odehn]Glömde en kontrollbit, under huven.
Nu kommer jag förmodligen inte ihåg allt som man ska kunna där, men det handlar om att man ska kunna peka ut var man kollar oljan, var man fyller på spolarvätska, var man kollar nivån för dom olika kärlen för servo-vätskorna. (Bromsservo, styrservo m.m)Kan som sagt ha många fel, var en och en halv månad sen jag körde upp. :bgrin:
Så du gör inte detta varje gång du kör iväg ? fy fy fy 🙄
Mina kontroller innan jag kör iväg är:
1. Kontrollera så att kontakten till vänster i motorrummet sitter i. Den sitter inte fast ordentligt, lossnar den så dör bilen. Ngt med tändningen att göra.
2. Kontrollera att den inre backspegeln sitter fast ordentligt/sitter kvar. Annars byter jag ut den dubbelhäftade tejpen och trycker dit den igen. :bgrin:
December 31, 2001
Odehn wrote: Jo, man går igenom dom kontrollerna vid uppkörningen. 😀
Tar du det bara lugnt och kör vettigt så går allt så bra så.
Var själv rätt så nervös och bombade allmänt-delen här kvällen/natten innan uppkörningen. 8)
Nervös är det rätta ordet, när jag skulle göra teori provet så kändes det som man skulle spy ut allt man käkat under dagen då man satt o väntade på att man skulle inte. Detta kommer nog blir värre.
Körningen almänst är inga problem tycker jag själv kör väldigt bra men uppmärksamheten kan ju brista ibland.
October 22, 2002
Death On Wings wrote: [quote=Odehn]Jo, man går igenom dom kontrollerna vid uppkörningen. 😀
Tar du det bara lugnt och kör vettigt så går allt så bra så.
Var själv rätt så nervös och bombade allmänt-delen här kvällen/natten innan uppkörningen. 8)
Nervös är det rätta ordet, när jag skulle göra teori provet så kändes det som man skulle spy ut allt man käkat under dagen då man satt o väntade på att man skulle inte. Detta kommer nog blir värre.
Körningen almänst är inga problem tycker jag själv kör väldigt bra men uppmärksamheten kan ju brista ibland.
Äsch, inget att vara nervös över. Går det åt helvete så gör det de. Annars går det ju bra.
Uppmärksamheten är ganska låg i trafiken i övrigt så i såfall blir du inte ensam....
October 7, 2002
Hett tips är att göra utvändig kontroll när man kopplar på en släpvagn. Är nästan alltid någon lampa som inte riktigt funkar som den ska. Även om det kanske inte är något att göra åt vid tillfället så kan det ju vara bra att veta att bilen bakom inte ser att man blinkar höger exempelvis...
Annars är det väl mest inför långresor man orkar göra allt det där. 🙂
August 20, 2001
TERdON wrote: Hett tips är att göra utvändig kontroll när man kopplar på en släpvagn. Är nästan alltid någon lampa som inte riktigt funkar som den ska. Även om det kanske inte är något att göra åt vid tillfället så kan det ju vara bra att veta att bilen bakom inte ser att man blinkar höger exempelvis...
Jo, han som jag var nära att köra in i, för att bromsljusen på släpvagnen inte fungerade borde gjort det...
1 Guest(s)