Utveckling är förfall och vice versa.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Utveckling är förfall och vice versa.
Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 27, 2005 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Har gått och filosoferat lite på en tanke som slog mig. Om allting är på väg åt fel håll, och man tydligt kan se att vi gått framåt sedan, ja valfritt historiskt riktmärke. Borde man inte satsa mer på det som är fel?

Jag menar, ljudfilm, datorer, kvinnlig frigörelse och snabbmat måste ha varit en riktig plåga för många människor när det kom. Skulle det inte vara otänkbart att acceptera genteknik, ickeintegritet och sann individualism*?

*Någon som inte bara tänker på sitt bästa, utan även den andres värsta?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
983498
November 27, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Varför skulle sann individualism vara att tänka på den andres värsta?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
983504
November 27, 2005 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Om man inte agerar för att hjälpa någon har man ändå gjort en handling som leder till något sämre för en annan. Inte riktigt helt säker på vad jag tycker på den än.

Uppfattar det som att individualister idag ser till sitt eget bästa, men bara så länge det inte skadar någon annan.

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
983506
November 27, 2005 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Fel och framåt etc. är subjektiva begrepp och omöjliga att diskutera.
Klart att vi exempelvis ser fildelning som bra medan de som tappar pengar ser det som dåligt.

Frågan du måste ställa dig är om dessa framgångar har uppstått ur vår vilja att göra gott/rätt eller om de helt sonika varit produkten av någons illvilja.

Vi har hela tiden siktat framåt, mot utveckling och det har gett ringar på vattnet. Skulle dessa ringar kommit av att hela tiden sikta mot botten?

Har jag förstått dig rätt skulle det alltså vara positivt att acceptera allt som väcker anstöt?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
983514
November 27, 2005 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Du har förstått mig rätt.
Man får se det på så sätt att man inte tänker på 'nyttan' av det. Tänker man på vinsten blir felaktiga handlingar rätt och tvärtom. Ungefär så jag tänker.

Det är förstås ingen absolut sanning. Bara för att något är moraliskt orätt blir det ju inte rätt materiellt.

Frågan du måste ställa dig är om dessa framgångar har uppstått ur vår vilja att göra gott/rätt eller om de helt sonika varit produkten av någons illvilja.

Våra framgångar har snarare hindrats av vår vilja att göra rätt och bevara det som är bra. Tänk på alla som ältar att det var bättre förr och att det är skit med allting nu för tiden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 161
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL