March 30, 2003
Har gått och filosoferat lite på en tanke som slog mig. Om allting är på väg åt fel håll, och man tydligt kan se att vi gått framåt sedan, ja valfritt historiskt riktmärke. Borde man inte satsa mer på det som är fel?
Jag menar, ljudfilm, datorer, kvinnlig frigörelse och snabbmat måste ha varit en riktig plåga för många människor när det kom. Skulle det inte vara otänkbart att acceptera genteknik, ickeintegritet och sann individualism*?
*Någon som inte bara tänker på sitt bästa, utan även den andres värsta?
March 30, 2003
Om man inte agerar för att hjälpa någon har man ändå gjort en handling som leder till något sämre för en annan. Inte riktigt helt säker på vad jag tycker på den än.
Uppfattar det som att individualister idag ser till sitt eget bästa, men bara så länge det inte skadar någon annan.
March 3, 2004
Fel och framåt etc. är subjektiva begrepp och omöjliga att diskutera.
Klart att vi exempelvis ser fildelning som bra medan de som tappar pengar ser det som dåligt.
Frågan du måste ställa dig är om dessa framgångar har uppstått ur vår vilja att göra gott/rätt eller om de helt sonika varit produkten av någons illvilja.
Vi har hela tiden siktat framåt, mot utveckling och det har gett ringar på vattnet. Skulle dessa ringar kommit av att hela tiden sikta mot botten?
Har jag förstått dig rätt skulle det alltså vara positivt att acceptera allt som väcker anstöt?
March 30, 2003
Du har förstått mig rätt.
Man får se det på så sätt att man inte tänker på 'nyttan' av det. Tänker man på vinsten blir felaktiga handlingar rätt och tvärtom. Ungefär så jag tänker.
Det är förstås ingen absolut sanning. Bara för att något är moraliskt orätt blir det ju inte rätt materiellt.
Frågan du måste ställa dig är om dessa framgångar har uppstått ur vår vilja att göra gott/rätt eller om de helt sonika varit produkten av någons illvilja.
Våra framgångar har snarare hindrats av vår vilja att göra rätt och bevara det som är bra. Tänk på alla som ältar att det var bättre förr och att det är skit med allting nu för tiden.
1 Guest(s)