November 22, 2001
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....3748045.ab
"– Vi är övertygade om att det är en valvinnande fråga, säger Lars Ohly till SVT:s Rapport på tisdagen."
Jag är skeptisk till att folk är sugna på att betala mer i skatt, särskilt låginkomsttagare.
Kan ju bara hoppas på att det leder till att V äntligen åker ur 🙂
January 8, 2005
Visst jag tycker välfärd är bra, men det är inte låginkomstagarna som ska betala för det.
Höj A-kassan, sänk avgiften, gör den allmän!
minska inte bidragen, jaga de som utnyttjar det, och se till att de som behöver det får det (innebär mindre sura kärringar, mer action).
höj studiemedlen, vi behöver konkurrenskraftighet, och kompetens bland folket.
sist men inte minst, väck med V från riksdagen.
August 2, 2001
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Visserligen ser jag hellre en bra välfärd än låga skatter, men de ska ju bara höjas om det är absolut nödvändigt. Men kan V peka på några konkreta fördelar som en höjd skatt skulle leda till så skulle jag nog vara mer positiv.
Föresten, är det tillåtet att prata politik igen?
April 13, 2007
Tycker V gör sån dundertabbe när de fokuserar på medlet istället för målet. Det är nog lika effektivt som när MP fokuserade på ett otrevligt scenario av miljöförstöring. Dvs, folk kopplade MP-otrevligt scenario. Nu blir det väl som så ofta förut med V att de förknippas med skattehöjning istället för välfärd.
Men, pengar måste in, välfärden hållas på någorlunda samma nivå, och miljöförstöring minskas. Så frågan är var pengarna ska tas och vad annat som ska göras.
Mitt förslag är att ta pengarna där de finns, å då menar jag lite mer detaljerat än att bara ta från alla med högre inkomst. Något som svenska folket "alltid" verkar ha råd med är elektronik, godis, smink och köttrik mat. Det är såklart inte roligt om dessa produkter blev dyrare, men då skulle iaf folk ha möjligheten att välja å lägga pengarna på annat. Vilket man ju inte kan om det är en allmän skatt.
Istället för att köpa dåliga mobiler ofta kanske folk skulle leta mer kvalite, och kanske vara lite mer rädd om den. Det är inte bara godis som är gott, smothies är nice! Utseende fixeringen är enorm och växer, lite dyrare smink kanske kan dämpa det. Köttkonsumtionen ökar hela tiden och har ingen miljöbeskattning trots att den står för nästan lika stor koldioxidgenerering som trafiken. Vegetabilier är nyttigare och ger mindre kostnader för sjukvården.
Så, istället för att skatta ihjäl de som måste ha en bil, höj momsen på kött med kanske 5 procentenheter. Även 5 procentenheter på godis. Kanske 5-10 procentenheter på smink, och 2-3 procentenheter på elektronik. Dessa nivåer är vad jag tror skulle vara möjligt utan allt för mycket protester.
Lägg pengarna på en ny järnväg för höghastighets tåg. Inte x2000, utan 300+ km/h tåg som behöver speciell järnväg. Järnvägen är nästintill fullt belastad idag, så att lägga kilometerskatt för tung trafik innan det finns kapacitet för mer tycker jag är orealistiskt.
Bör kanske förtydliggöra att jag absolut inte tycker om höjda skatter på ovan nämnda saker, utan det är vad jag tror skulle vara minst otrevligt.
November 27, 2003
nXsty wrote: Föresten, är det tillåtet att prata politik igen?
Varit tillåtet länge 😉
Personligen har jag inget emot en skattehöjning om jag kan se att pengarna gör nytta. De skattesänkningar som de blåe genomfört har då inte gett mig mycket pengar, inte heller mina föräldrar som ändå jobbar och sliter. De kanske inte har tillräckligt välbetalda jobb helt enkelt?
//Andreas
August 7, 2003
Sverige har världens (näst) högsta skatter men inte världens (näst) bästa välfärd, alltså borde man kunna göra välfärden bättre utan att höja skatterna?
Price/performance typ?
Jag skulle tycka det vore bra om Sverige hade typ världens 20:e högsta skatter och världens bästa välfärd, inte tvärt om. Tror det inte är omöjligt, om det inte är möjligt, så gå på att ha typ världens 20:e högsta skatter och så bra välfärd som möjligt för de pengarna. Lagom är bäst.
Dessutom tycker jag jag är bättre på att välja vart mina pengar ska användas än Lars Ohly är på att göra det... :/
Skatt ger trygghet men minskar friheten. Beror på vad man prioriterar först. Jag tycker vi är trygghetsnarkomaner rent generellt i Sverige och skulle må bra av mer frihet än vi har, men inte så jag vill ta bort all skatt och leva i anarki.
September 5, 2001
Höja eller sänka, whatever känns det som. Så länge vi har poliser och världens bästa sjukvård är jag nöjd, DET får kosta vad det kostar så länge det är statligt.
700 kr hit eller dit. Om någon sjuk stackare kan få vara hemma eller en mamma vårda sitt barn för de pengarna så kör på.
September 27, 2003
hawkie wrote: Höja eller sänka, whatever känns det som. Så länge vi har poliser och världens bästa sjukvård är jag nöjd, DET får kosta vad det kostar så länge det är statligt.
700 kr hit eller dit. Om någon sjuk stackare kan få vara hemma eller en mamma vårda sitt barn för de pengarna så kör på.
Ungefär så jag tycker med .. Har inte märkt säkningen något, kanske inte märker höjningen heller ? :bok:
August 16, 2003
hawkie wrote: Höja eller sänka, whatever känns det som. Så länge vi har poliser och världens bästa sjukvård är jag nöjd, DET får kosta vad det kostar så länge det är statligt.
rättssystemet är tyvärr inget vidare tycker jag, dyrt och ineffektivt.
sjukvården i Sverige är ett skämt, vårdköer, akuten, vaddå akuten? döp om den, det måste ju spruta blod för att man ska få hjälp snabbt. tror att det tog runt 6 timmar för mig på akuten senast (St göran) och i slutändan var enda åtgärden att jag fick lite verktabletter, hade ju kunnat få dom redan 5-6 timmar tidigare så hade jag sluppit mycket smärta och slösa halva dagen i olika väntrum. (när jag var med en kollega på huddinge så var jag hemskjutsad innan kollegan fick hjälp och hade då väntat 4-5 timmar)
i Spanien ska visst sjukvården vara snabb, exempelvis om man bryter ett ben.
så fortsätt drömma om det perfekta Sverige.
November 22, 2001
Bark wrote: Ungefär så jag tycker med .. Har inte märkt säkningen något, kanske inte märker höjningen heller ? :bok:
Konstigt, både jag, min sambo, mina föräldrar och de flesta polarna har märkt att det vi får ut mer pengar. Och ingen är höginkomsttagare.
Som det ser ut nu är ju vänsterkanten ett skämt, de kommer inte överens och de pratar i princip bara om höjda skatter och ökade bidrag.
Klart vi ska ha välfärd, men som någon skrev, vi har världens näst högsta skatter, men långt ifrån näst bästa välfärd.
Hur finansierar man den om halva befolkningen lever på bidrag?
March 14, 2001
Json_81 wrote: Konstigt, både jag, min sambo, mina föräldrar och de flesta polarna har märkt att det vi får ut mer pengar. Och ingen är höginkomsttagare.
Hur mycket handlar det om då, och räknar ni in alla kostnade som har ökat, så som A-kassa (om ni är med där), skatt på bilförsäkring m.m.?
Jag tjänar mer än genomsnittet och jämför jag vad jag fick i lön tidigare är det inte stor skillnad och då har jag även fått en löneökning på 900kr/månaden. Räknar man in alla ökade kostnader tvivlar jag på att det är många hundra mer i månaden nu.
November 22, 2001
Snorch wrote: Hur mycket handlar det om då, och räknar ni in alla kostnade som har ökat, så som A-kassa (om ni är med där), skatt på bilförsäkring m.m.?
Jag tjänar mer än genomsnittet och jämför jag vad jag fick i lön tidigare är det inte stor skillnad och då har jag även fått en löneökning på 900kr/månaden. Räknar man in alla ökade kostnader tvivlar jag på att det är många hundra mer i månaden nu.
18.000-33.000 ungefärligt intervall.
Ja, med a-kassa och bil inräknat.
Höjningen på bilförsäkringen var ju ytterst marginell på en vanlig bil, det gjorde ca 300 / år för mig. Det jämnade väl ut sig med tandläkarsänkningen.
March 14, 2001
Json_81 wrote: 18.000-33.000 ungefärligt intervall.
Ja, med a-kassa och bil inräknat.
Höjningen på bilförsäkringen var ju ytterst marginell på en vanlig bil, det gjorde ca 300 / år för mig. Det jämnade väl ut sig med tandläkarsänkningen.
Tänkte mer på hur mycket pengar mer det vart.
Bilförsäkringen är såklart olika för olika personer, tror ökningen för mig som är rätt ung är något över 1000kr/år.
2 Guest(s)