November 22, 2001
Snorch wrote: Tänkte mer på hur mycket pengar mer det vart.
Bilförsäkringen är såklart olika för olika personer, tror ökningen för mig som är rätt ung är något över 1000kr/år.
För mig blev det närmare en 1000-lapp. Fast det där är ju lite svårt att beräkna, det är ju betydligt mer än skattesänkningar, a-kassa och bilförsäkring som spelat in. Menar bensinpris, matpris och sådant som ökade rätt kraftigt i pris.
November 27, 2003
Poontus wrote: rättssystemet är tyvärr inget vidare tycker jag, dyrt och ineffektivt.
sjukvården i Sverige är ett skämt, vårdköer, akuten, vaddå akuten? döp om den, det måste ju spruta blod för att man ska få hjälp snabbt. tror att det tog runt 6 timmar för mig på akuten senast (St göran) och i slutändan var enda åtgärden att jag fick lite verktabletter, hade ju kunnat få dom redan 5-6 timmar tidigare så hade jag sluppit mycket smärta och slösa halva dagen i olika väntrum. (när jag var med en kollega på huddinge så var jag hemskjutsad innan kollegan fick hjälp och hade då väntat 4-5 timmar)
Anledningen till att du inte fick hjälp var att du inte borde gått till akuten utan besökt en vanlig läkare eller bara ringt jouren först. Alltför många går till akuten när de inte behöver. Säger inte att just ditt besvär var lindrigt, utan bara att akuten missbrukas. Riktigt akuta fall måste prioriteras och därför tycker många att de måste vänta orimligt länge när deras problem är ganska lindriga, men det är helt enkelt för att saker som kan ge men prioriteras över mindre besvär.
i Spanien ska visst sjukvården vara snabb, exempelvis om man bryter ett ben.
De bjuder dessutom, HELT GRATIS, på sjukhussjuka och hepatit A/B/C.
//Andreas
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
kanske lite OT men vad f-n...
Kan någon vänlig människa förklara för mig hur det kommer sig att de som redan har det dåligt ställt, som jag som är långtidssjukskriven, gärna betalar mer i skatt för att få tex mer pengar till vård, skola och omsorg???
Medans de som tjänar bra klagar och vill betala mindre...
March 7, 2004
obelix wrote: kanske lite OT men vad f-n...
Kan någon vänlig människa förklara för mig hur det kommer sig att de som redan har det dåligt ställt, som jag som är långtidssjukskriven, gärna betalar mer i skatt för att få tex mer pengar till vård, skola och omsorg???
för att du som sjukskriven öht inte betalar någon skatt?
September 12, 2001
Json_81 wrote: Haha, nej det finns lite gränser :p
Är det inte det du har snackat om tidigare vad gäller skatter?
Ähhh...var inte sån mes nu!
Vissa har ju gränser och vissa är ju gränslösa....nu kör vi skiten så långt det går och låter alla sjuka,arbetslösa,handikappade,pensionärer,socialfall och sådana typer betala all skatt åt oss som jobbar och sliter ihop till brödfödan...vi kan ju inte längre betala skatt!
November 22, 2001
skiroy wrote: Är det inte det du har snackat om tidigare vad gäller skatter?
Ähhh...var inte sån mes nu!
Vissa har ju gränser och vissa är ju gränslösa....nu kör vi skiten så långt det går och låter alla sjuka,arbetslösa,handikappade,pensionärer,socialfall och sådana typer betala all skatt åt oss som jobbar och sliter ihop till brödfödan...vi kan ju inte längre betala skatt!
Nej jag ifrågasatte hur V tänkt sig att vinna röster på att höja skatten för låginkomsttagare. Det var min poäng med tråden.
Jag tycker absolut att det ska finnas en bra välfärd, men jag tycker oxå att det får finnas gränser och att det ska ställas lite krav.
September 12, 2001
Json_81 wrote: Nej jag ifrågasatte hur V tänkt sig att vinna röster på att höja skatten för låginkomsttagare. Det var min poäng med tråden.
Jag tycker absolut att det ska finnas en bra välfärd, men jag tycker oxå att det får finnas gränser och att det ska ställas lite krav.
Det ifrågsätter jag också med största möjliga frågetecken.
Men kom igen...mycket av det du har sagt i forumet tidigare har gått ut på att de svagare ska betala för för välfärden för de som redan har jobb och har det bra.
Självklart finns det gränser...det är vi nog överens om. Eller är du en sån där egoist som glatt springer över dina mor/faräldrar i syfte att ta allt som finns att ta... ?
Sådana finns...fullblodsegoister.
August 16, 2003
Delph1, det jag refererade till nu var när jag hade kraschat motorcykeln, hade jag legat kvar på backen så hade dom ringt ambulans. jag visste inte hur bra eller dåligt det var med mig, axeln ur led och gjorde ont som fan och gjorde konstiga ljud, jag åkte dit morsan sa att jag skulle åka.
December 31, 2001
obelix wrote: kanske lite OT men vad f-n...
Jag tycker då som så att jag vill ha ut så mycket pengar som möjligt varje månad, det är inte direkt roligt att spendera 9-12 tim på ett jobb varje dag och bli av med 1/4 av summan i skatt.
Dom som har det dåligt ställt tex arbetslösa och sjukskrivna behöver ju inte jobba för pengarna så inte så konstigt att dom inte har ont av att skatten stiger.
January 12, 2004
Death On Wings wrote: Jag tycker då som så att jag vill ha ut så mycket pengar som möjligt varje månad, det är inte direkt roligt att spendera 9-12 tim på ett jobb varje dag och bli av med 1/4 av summan i skatt.
Dom som har det dåligt ställt tex arbetslösa och sjukskrivna behöver ju inte jobba för pengarna så inte så konstigt att dom inte har ont av att skatten stiger.
jag som redan har lite skulle få mindre om skatten höjdes, så nog skulle jag drabbas.
Death On Wings wrote: Jag tycker då som så att jag vill ha ut så mycket pengar som möjligt varje månad, det är inte direkt roligt att spendera 9-12 tim på ett jobb varje dag och bli av med 1/4 av summan i skatt.
Jag vill minnas att vi normalt brukar vara ungefär på samma våglängd, men nu blir jag fundersam.
Tror du inte att en arbetslös/sjukskriven märker av ifall det blir 2-3% mindre slantar i börsen eller hur menar du?
Jag har som kanske bekant varit arbetslös till och från ett antal år, men jag har då aldrig märkt att jag personligen mått gott av att A-kassan minskat pö om pö. Nu i våras när jag senast stämplade hade jag endast 7200:-/mån att leva på, nu med heltidsjobb får jag ut ~12500:-/mån, av vilket jag skulle kunna tänka mej att betala någon extra procent på av ren solidaritet med samhället ifall det skulle kunna göra att t.ex byskolan får finnas kvar eller att någon gamling får det bättre.
Egoismen är som vanligt på topp här på forumet, men det är som vanligt när det gäller de yngre förmågorna i sådana här frågor. Helt klart en generationsfråga.
*Edit*
Försvinner en del bokstäver emellanåt, kommer inte riktigt överens med tangentbordet på laptopen ännu.
😕
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Poontus wrote: Delph1, det jag refererade till nu var när jag hade kraschat motorcykeln, hade jag legat kvar på backen så hade dom ringt ambulans. jag visste inte hur bra eller dåligt det var med mig, axeln ur led och gjorde ont som fan och gjorde konstiga ljud, jag åkte dit morsan sa att jag skulle åka.
Japp och du gjorde nog rätt. Men det var inte speciellt akut eftersom du högst troligen inte skulle få några men av det. Därför fick du vänta till förmån för andra som troligen hade fått men om de fått vänta istället.
//Andreas
2 Guest(s)