August 7, 2003
Delph1 wrote: Har vi någonstans där de har billig privatvård? (jag vill verkligen veta)
//Andreas
Eftersom vård är rätt personalkrävande så borde det väl vara överallt där de har låga löner det borde det finnas billig(are) privat vård. Bali?
Det kanske vore nånting? Jaså, du har nageltrång, det kostar 50.000:- här i Sverige för oss fixa, ta kvitto så får du tillbaka allt du betalat upp till 50.000:-, om det kostar mindre än 50.000 så får du utbetalt hälften av mellanskillnaden?
Nej, jag vet inte. Vänsterpartiet har tydligen ändrat sig nu, de vill? inte höja skatterna längre? eller inte just nu? men de ska fortfarande _spendera_ lika mycket eller mer pengar?
April 24, 2007
Laglorden wrote: Eftersom vård är rätt personalkrävande så borde det väl vara överallt där de har låga löner det borde det finnas billig(are) privat vård. Bali?
Det kanske vore nånting? Jaså, du har nageltrång, det kostar 50.000:- här i Sverige för oss fixa, ta kvitto så får du tillbaka allt du betalat upp till 50.000:-, om det kostar mindre än 50.000 så får du utbetalt hälften av mellanskillnaden?
Nej, jag vet inte. Vänsterpartiet har tydligen ändrat sig nu, de vill? inte höja skatterna längre? eller inte just nu? men de ska fortfarande _spendera_ lika mycket eller mer pengar?
Då befrämjar man en marknad där folk tar svenska pengar utomlands för att exempelvis operera sig. Tror nog att Delph1 söker ett ställe i Sverige. Hur bra tror ni att det är för den svenska ekonomin att pengar försvinner ur landet på det sättet som de gör i det fallet?
Laglorden wrote: Eftersom vård är rätt personalkrävande så borde det väl vara överallt där de har låga löner det borde det finnas billig(are) privat vård. Bali?
Det är ganska enkelt att förstå.
Du lär väl knappast behålla regnrocken på resten av livet bara för att det regnat en gång?
I krisläget som är för tillfället bör det göras lättare för folk att konsumera och på så vis försöka lyfta ekonomin i landet, därvid är det föga passande med en skattehöjning.
Inte direkt något unikt för VP att tänka i de banorna som det ser ut i dag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2003
Shikar wrote: Då befrämjar man en marknad där folk tar svenska pengar utomlands för att exempelvis operera sig. Tror nog att Delph1 söker ett ställe i Sverige. Hur bra tror ni att det är för den svenska ekonomin att pengar försvinner ur landet på det sättet som de gör i det fallet?
Nja, jag vet inte om han söker ett ställe i Sverige, för jag tror han i detta fallet ser Sverige som "ett ställe" och vill veta om det nånstans finns "ställen" (= länder) där det är biligare med privat än offentlig vård. Jag säger det finns billig vård där det finns billig arbetskraft, men självklart är den inte billig för de som bor där, så, jag vet inte.
Däremot din idè om att det skulle "försvinna" pengar för att man köper saker/tjänster utomlands vore lite skoj, om det inte vore för att det finns jättemånga som tror en marknad fungerar på det sättet :/ Jag vet inte om de inte gått i skolan eller inte fattat hur det funkar.
När man köper nånting billigare än man själv kan producera det så försvinner inte pengar, tvärt om så skapas det pengar (eller resurser) och hela ekonomin växer (hela världsekonomin). Det är inte ett "nollsummespel" där nån måste förlora för nån annan vinner utan om alla gör det som de är "bra" (= billiga) på så tjänar båda på det.
Exempel:
Jag kan tillverka äpplen. Jag kan tillverka Päron. Jag kan välja på att tillverka 2 Päron eller 4 äpplen om dagen.
Nån annan kan samma sak, fast kan tillverka 4 päron eller 2 äpplen om dagen.
Båda två vill ha 3 päron och 3 äpplen om dagen.
Vi byter och får på så sätt det vi vill ha.
Det roliga är att det funkar ÄVEN om nån är bättre på att tillverka BÅDE äpplen och päron än jag för att det är liksom kvoten mellan äpple/päron produktionskapaciteten som gör att det är lönsamt byta prylar/tjänster med varandra. Det är rätt lätt och förstå och iaf jag lärde mig detta i skolan, men resten av världen(?) iaf diverse protektionistiska strömmingar i både USA och andra ställen verkar inte fatta.
August 7, 2003
ilg@dd wrote: Det är ganska enkelt att förstå.
Du lär väl knappast behålla regnrocken på resten av livet bara för att det regnat en gång?
I krisläget som är för tillfället bör det göras lättare för folk att konsumera och på så vis försöka lyfta ekonomin i landet, därvid är det föga passande med en skattehöjning.
Inte direkt något unikt för VP att tänka i de banorna som det ser ut i dag.
Mjo, det är ju så man brukar göra för att "stimulera" ekonomin, sänka skatter eller höja bidragen. Man gör så att säga tvärt om mot vad folk i gemen gör för att bryta den nedåtgående spiralen innan det går för långt.
Bara man inte sänker skatter för mycket eller "öser ut" för mycket pengar för då hamnar man i andra problem som är betydligt svårare lösa.
April 10, 2003
Delph1 wrote: Ett land ja, men nu tänkte jag billigt relativt för de som bor där, inte för oss som har en massa pengar redan.
Även om vården på Bali är relativt billig för är den väl kanske inte det för de som bor där.
//Andreas
Jo men skulle kapitalet vara tillåtet att förflyttas så skulle det bara vara en tidsfråga innan dessa människor får det bättre, som jag ser det är det just landsgränser och den förlegna iden med länder som är ett av dom stora problemen med varför kapitalet inte jämnas ut på en global skala.
Samt på din tidigare fråga så visst nej i Sverige idag så finns det ingen billig vård varken "privat" eller statlig dock så finns det heller inte idag en fri marknad i heller.
Dock kanske jag skulle vart med tydlig med vad jag menade tidigare, det jag menade var att det finns mer alternativ än att det måste vara Staten ett försäkringsbolag eller du som betalar för vården. Bara två ider jag snabbt kan komma att tänka på skulle vara en fond som som folk bygger upp som används när någon av medägarna av fonden är i behov av dyrare vård används till att täcka utgifter, eller så skulle facket kunna erbjuda ett allternativ för sina medlemmar.
Problemet som jag ser det är, varför stödja ett system som är baserat på våld och hot när du kan ha ett friviligt system som jag tror skulle fungera bättre. Att människor är villiga att hjälpa varandra tycker jag visas tydlig med vilken politik majoriteten stödjer samt alla hjälporganisationer som finns.
(Förlorade det första inläggen jag skrev så detta kanske inte är lika tydlig som jag ville få det då jag inte orkar skriva allt igen.)
2 Guest(s)