January 18, 2004
Va? är liksom en bekräftelse till att man hörde dem, jag säger alltid "va" exact efter jag typ gjort något som taig concentration, i vilket jag börjar bearbeta deras fråga...
liksom att jag hör frågan, men inte lyssnar, sedan säger ja va? *bearbetar* blablabla x svar blabla...
February 6, 2004
MoparPower wrote: Talar någon otydligt så behöver översättningschipet lite tid för att descrambla
Måste säga att det ligger något i det.. men kanske inte just ett chip 😉
Jag tror svaret ligger i (iaf enligt min egen erfarenhet) att mottagaren inte uppfattar frågan, man kan vara koncentrerad på annat, sändaren kan tala otydligt eller det kan vara vad som brukar kallas "brus" i omgivningen.
Hörselcentrum uppfattar orden men i den första "avkodningen" får mottagare inte ihop de till ett sammanhang. Medan han/hon då ställer motfråga "Va?" fortsätter hjärnan sitt arbete och försöker dra paraleller, associationer osv för att komma fram till en vettig betydelse. Många gånger lyckas detta. (hjärnan är en otrolig skapelse)
Som exempel har ni säker varit med om att någon säger nått som ni tycker låter helgalet som "jag ska fiska datum", ni säger "va?" samtidigt som hjärnan sätter in meningen i sitt sammanhang, hittar ord som låter liknanade och kommer fram till den självklara slutsatsen "jag ska fixa datorn".
För gissningsvis sitter alla NHare mycket vid dator och fixar den ofta och gärna 😉
Samma teknik kan användas men omvänt vilket man ofta ser i filmer, någon mumlar något mellan tänderna.. ett dödslöfte eller förolämpning, när den andre personen ilsket säger "va f-n sa du?" väljer man ord som låter snarlikt och betyder något fullständigt oskyldigt. Mottagaren kan då inte vara säker på om han ursprungstolkning var korrekt eller om den var baserad på hjärnans stora förmåga att skapa förståelse.
March 16, 2002
Det var ingen dålig förklaring det där inte. 😛
Jag säger "va?" omedvetet om jag är upptagen med något annat. Det går in i huvet men jag är upptagen med annat. Och för att visa att jag hörde säger jag "va?", sen grejjar jag klart, sen tänker jag lite på vad han/hon sa, sen svarar jag eller stönar och suckar lite så han/hon förstår att jag inte gillar att bli störd. Sen grejjar jag vidare. Sen så leker jag med hinkar och spadar, gärna och ofta, helst i badkaret och med lite löskokta äggulor.
December 5, 2002
Säger aldrig "Va" om jag hör vad någon säger, den dagen jag gör det hoppas jag att jag blir tillsagd.
Hatar när folk säger "Va" hela tiden, får lust att skrika högt i deras öron eller nåt då.
Samma sak om jag skulle säga "En kompis köpte bil idag" och någon svarar "Gjorde han?"
Vafan tror dom, annars hade jag väl fan inte sagt det från början 👿
February 16, 2004
Arne_Garflak wrote: Säger aldrig "Va" om jag hör vad någon säger, den dagen jag gör det hoppas jag att jag blir tillsagd.
Hatar när folk säger "Va" hela tiden, får lust att skrika högt i deras öron eller nåt då.
Samma sak om jag skulle säga "En kompis köpte bil idag" och någon svarar "Gjorde han?"
Vafan tror dom, annars hade jag väl fan inte sagt det från början 👿
Sen om såna som jag som har lite svårt att höra säger va åt dig och att du sen skriker en i öron kan leda till att du börjar se ut så här :cy:
2 Guest(s)