Vaccin mot svininfluensan|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vaccin mot svininfluensan
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1237321
November 12, 2009 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: Jag har inte bestämt mig än, så jag lade till det alternativet 🙂

Din hacker 😉

//Andreas

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1237328
November 12, 2009 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Som det verkar nu struntar jag i det.

Tycker hela den här historien verkar lite skum. Det är ju ingen som vet om vaccinet hjälper, eller det gör det kanske, men hur mycket och hur länge. Ett år eller tio år? Behövs det en eller två doser?
Nej hela det här verkar onekligen konstigt och sålänge det inte finns konkret information om vaccinet struntar jag in det. Det är ju bara en bråkdel som blir allvarligt sjuk och ännu färre som faktiskt dör. Nej lite förkylning kan jag leva med och på köpet bli "vaccinerad" ordentligt.

opA87, du menar säsongsinfluensan som 3-5miljoner människor blir svårt sjuk av och av dessa dör 250 000-500 000?
http://www.who.int/mediacentre...../fs211/en/

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1237333
November 12, 2009 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: opA87, du menar säsongsinfluensan som 3-5miljoner människor blir svårt sjuk av och av dessa dör 250 000-500 000?
http://www.who.int/mediacentre...../fs211/en/

Vet inte i vilket sammanhang du namnger mig för nu men ja, det är väl säkert den jag menade någonstans.

Men av dom som dör är väl i princip alla äldre samt folk i riskgrupper ?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1237335
November 12, 2009 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Som det verkar nu struntar jag i det.

Tycker hela den här historien verkar lite skum.

Varför?

Det är ju ingen som vet om vaccinet hjälper, eller det gör det kanske, men hur mycket och hur länge. Ett år eller tio år? Behövs det en eller två doser?

På samma sätt som vanliga säsongsvacciner för alla de tidigare influensorna skyddat för just den säseongens influensa kommer detta vaccin ge skydd mot denna influensa.
Nästa år är det troligen en annan influensa som dyker upp och då måste man modifiera det nya vaccinet.

Det produceras nytt vaccin varje år, så det är inget märkvärdigt i det avseendet.
Undrar du om just detta vaccin funkar eller vaccin över huvud taget?

Nej hela det här verkar onekligen konstigt

Hur då?

och sålänge det inte finns konkret information om vaccinet struntar jag in det.

Det finns konkret information om vaccinet. Vad exakt är det du vill veta mer om?

Det är ju bara en bråkdel som blir allvarligt sjuk och ännu färre som faktiskt dör.

Mycket riktigt.

Nej lite förkylning kan jag leva med och på köpet bli "vaccinerad" ordentligt.

Säg mig, vad skiljer sig att bli vaccinerad eller få influensan för ditt immunförsvar? Det är ju det du säger kort och gott så vill gärna veta.

Att vaccinera sig är även en sak man gör för att uppnå herd immunity i samhället för att på så sätt minska chansen för influensan att sprida sig i samhället.Är av samma anledning man fortsätter vaccinera barn mot en rad sjukdomar i dagens Sverige (och globalt) för en rad sjukdomar som i det närmsta är obefintlig risk att drabbas av.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1237336
November 12, 2009 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite fakta:
Hörde att den släpps för allmänheten v48.

Jag har inte upplevt några biverkningar, har gått 8h.

Hörde att den har spridits rejält i Norge. Mycket värre än här.

Snorch: 2 sprutor ges till personer med kraftigt nedsatt immunförsvar pga sjukdom! Jag frågade sköterskan.

Jag hävdar att alla som är benägna att få influensa SKALL vaccinera sig. Eller sättas i karantän (hela vintern)...

opA87 wrote:
Men av dom som dör är väl i princip alla äldre samt folk i riskgrupper ?

Vad jag hört är det folk under 35 som är riskgrupp. Äldre har fått så mycket skit under åren så de är immuna. Små barn har inte byggt upp sitt immunförsvar så de kan drabbas. Egen kommentar, Riskgrupp 1: Svårt sjuka människor, småbarn Riskgrupp 2: Nedsatt immunförsvar pga sjukdom. Riskgrupp 3: Alla under ~35år.

opA87
Member
Medlem
1237340
November 12, 2009 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Vad jag hört är det folk under 35 som är riskgrupp. Äldre har fått så mycket skit under åren så de är immuna. Små barn har inte byggt upp sitt immunförsvar så de kan drabbas. Egen kommentar, Riskgrupp 1: Svårt sjuka människor, småbarn Riskgrupp 2: Nedsatt immunförsvar pga sjukdom. Riskgrupp 3: Alla under ~35år.

Nu svarade jag på Snorchs inlägg ang. den vanliga influensan som går varje vinter 🙂 Säsongsinfluensan vill säga och inte svininfluensan.
Och den är mer farlig för de äldre än för oss under 35.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1237344
November 12, 2009 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Nu svarade jag på Snorchs inlägg ang. den vanliga influensan som går varje vinter 🙂 Säsongsinfluensan vill säga och inte svininfluensan.
Och den är mer farlig för de äldre än för oss under 35.

aha :D, sry missade embarassed

Snorch
Member
Medlem
1237351
November 12, 2009 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: På samma sätt som vanliga säsongsvacciner för alla de tidigare influensorna skyddat för just den säseongens influensa kommer detta vaccin ge skydd mot denna influensa.
Nästa år är det troligen en annan influensa som dyker upp och då måste man modifiera det nya vaccinet.

Det produceras nytt vaccin varje år, så det är inget märkvärdigt i det avseendet.
Undrar du om just detta vaccin funkar eller vaccin över huvud taget?

Fungerar gör det väl, men hur länge och hur väl. Läser man lite krisinformation.se, läkemedelsverket m.m. så står som svar till liknande frågor typ "vet inte",
"Vanliga vaccin mot den vanliga influensan skyddar i omkring 9 månader men det här vaccinet ska skydda längre tid."
"Man kan inte svara på hur länge immuniteten mot influensa A (H1N1) (svininfluensan) varar efter en vaccinering. De flesta influensor har pågått under en begränsad period, och de vacciner som då funnits har fungerat under utbrotten."

csm101 wrote: Det finns konkret information om vaccinet. Vad exakt är det du vill veta mer om?

Exakt hur väl skyddad man är, 100%?
Hur många doser som behövs, det råder ju onekligen delade mening om det i världen. Samma sak med barn under 3 år.

csm101 wrote: Säg mig, vad skiljer sig att bli vaccinerad eller få influensan för ditt immunförsvar? Det är ju det du säger kort och gott så vill gärna veta.

Är det inte ganska välkänt att man får ett bättre immunförsvar om man haft influensan än om man fått ett vaccin?

Men det spelar ingen roll vad just du tycker, jag ser ingen större mening med att vaccinera mig nu. Sen om läget ändras framöver får väl tiden utvisa.

opA87, för att du skrev "den som är varje vinter är en "mildare" influensa."
Visst är väl så att större delen är äldre och sjuka. Vet inte, du kanske tycker dessa är mindre värd eller litar på evolutionens gång där de svaga dör och de starkare individerna överlever. 😛

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1237376
November 13, 2009 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]
opA87
Member
Medlem
1237378
November 13, 2009 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: opA87, för att du skrev "den som är varje vinter är en "mildare" influensa."
Visst är väl så att större delen är äldre och sjuka. Vet inte, du kanske tycker dessa är mindre värd eller litar på evolutionens gång där de svaga dör och de starkare individerna överlever. 😛

Visste att NÅGON skulle säga så.. men nej, jag tänker verkligen inte så.

Älskar mina morföräldrar mer än något annat och dom tillhör den äldre och sjuka generationen 😉

Snorch
Member
Medlem
1237379
November 13, 2009 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var lite skämtsamt skrivet så du behöver inte oroa dig. 😉

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1237381
November 13, 2009 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick vaccinet idag. Svärmor jobbar med det så då fanns det över som inte skulle hålla tills imorgon. Dumt att säga nej när man inte ens behöver köa för det. 🙂

Tjejen hade ont i armen i 2-3 dagar. Mor min blev väldigt dålig, ont i varje muskel och led, var hemma i 4-5 dagar. Mor min har wiplash så det kan bero på att kroppen är i dåligt skick från början.

opA87
Member
Medlem
1237385
November 13, 2009 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Det var lite skämtsamt skrivet så du behöver inte oroa dig. 😉

Förstog detta.. glömde göra smiley efter som visar att jag uppfattade det på ett "icke-allvarligt" sätt 😉

csm101
Member
Medlem
1237388
November 13, 2009 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:
Fungerar gör det väl, men hur länge och hur väl. Läser man lite krisinformation.se, läkemedelsverket m.m. så står som svar till liknande frågor typ "vet inte",
"Vanliga vaccin mot den vanliga influensan skyddar i omkring 9 månader men det här vaccinet ska skydda längre tid."
"Man kan inte svara på hur länge immuniteten mot influensa A (H1N1) (svininfluensan) varar efter en vaccinering. De flesta influensor har pågått under en begränsad period, och de vacciner som då funnits har fungerat under utbrotten."

Förvisso är det svårt att veta exakt hur länge man har kvar vaccinationsskyddet, men det är ju i sig inget viktigt då det varje säsong är ett nytt virus som orsakar influensa. Så nästa år kommer det vara ett nytt virus.
Ur den synpunkten så vaccineras man enkom för säsongens virus.
Skyddet man får är kring 80% på en dos om jag inte missminner mig.

Så jag skulle vilja påstå att vaccinet fungerar väldigt väl på båda punkter.

Exakt hur väl skyddad man är, 100%?
Hur många doser som behövs, det råder ju onekligen delade mening om det i världen. Samma sak med barn under 3 år.

80%, enligt vissa även högre (men 80 ses som minimum).

Två doser var planerade, men pga den höga skyddseffekten på redan en dos och bristen på vaccin har gjort att en dos räcker för de flesta medan vissa ur riskgrupperna får en andra dos.

Barn över 6 månader får vaccineras ifall inget kontraindikation finns.
http://www.smittskyddsinstitut.....nsavaccin/

Är det inte ganska välkänt att man får ett bättre immunförsvar om man haft influensan än om man fått ett vaccin?

Välkänt och välkänt.
Det skiljer sig lite mellan skyddet man får via vaccinering och via själva sjukdomen, men det beror på väldigt många faktorer.

Däremot skulle jag vilja komma med en motfråga till.
Vad spelar det för praktisk roll ifall vaccineringen ger 80% skydd medan en genomgången sjukdom ger 85% (den siffran är bara ett exempel)?

Är det verkligen en anledning att inte vaccinera sig?

Men det spelar ingen roll vad just du tycker, jag ser ingen större mening med att vaccinera mig nu. Sen om läget ändras framöver får väl tiden utvisa.

Klart det inte spelar roll, men är en diskussion och då är det av nyfikenhet jag ställer frågor.

Jag hade själv inte vaccinerat mig om jag inte hade jobbat på sjukhuset hela tiden och därför är jag inte någon som viltvinga någon till att vaccinera sig.

Däremot är jag av meningen att grunderna som man väljer att avstå från vaccinering bör vara faktamässigt korrekta sådana.

Dvs:

- Jag vill inte vaccinera mig eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp, kommer inte i kontakt med dessa och är helt frisk i övrigt.
= Helt OK! Good for you!

- Jag vill inte vaccinera mig eftersom vaccinet kan orsak autism, ger mycket sämre skydd än om jag får sjukdomen, orsakar cancer, gör mig färgblind, ger mig en krympt penis, ger mig bitch tits etc
= Inte OK.

Snorch
Member
Medlem
1237391
November 13, 2009 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad det spelar för praktiskt roll är inte av intresse för mig, eftersom det inte är därför jag inte vaccinerar mig. Däremot om jag blir smittad så får jag en bra immunitet på köpet, som än må vara endast 1% bättre än vaccineringen, det spelar ingen roll.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1237398
November 14, 2009 - 2:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jävla mesar!
NI som har snikat åt er en spruta är inte ens i närheten av att tillhöra riskgrupper.
Men ni är ursäktade...ni är ju bara klena småglin. 🙂
Jag får inte vaccinera mig för jag tillhör inte riskgrupp och är inte ungdom...
Resten är bara nervklena människor som tror sig behöva.

opA87
Member
Medlem
1237402
November 14, 2009 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: j**la mesar!
NI som har snikat åt er en spruta är inte ens i närheten av att tillhöra riskgrupper.

Säg det när man ligger på sjukhuset med en konstgjord lunga för man inte vaccinerade sig...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1237406
November 14, 2009 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Säg det när man ligger på sjukhuset med en konstgjord lunga för man inte vaccinerade sig...

Risken finns väl att vaccinet skulle haft samma effekt på dessa människor... Sluta vara sån domedagsprofet a la Aftonbladet 😉

Hur sjuk man blir är helt individuellt, men den absoluta majoriteten får bara en vanlig influensa eller knappt ens det. Gå efter rekommendationerna som finns och oroa er inte mer än nödvändigt så slipper ni vara så neurotiska över en rätt så ordinär influensa.

//Andreas

opA87
Member
Medlem
1237407
November 14, 2009 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Sluta vara sån domedagsprofet a la Aftonbladet 😉

Finns alltid två sidor.. en som säger som skiroy och en som säger som mig så vem som är domedagsprofet är svårare att svara på.

😉

csm101
Member
Medlem
1237408
November 14, 2009 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: j**la mesar!

Don't make come down there and smack my dick in your mouth!

Eller är du bara avis? ^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 316
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL