Vaccin mot svininfluensan|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vaccin mot svininfluensan
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
1237445
November 14, 2009 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Don't make come down there and smack my dick in your mouth!

Eller är du bara avis? ^^

Näää, inte avis den minsta.
Mitt inlägg var skämtsamt. 🙂

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1237449
November 14, 2009 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Näää, inte avis den minsta.
Mitt inlägg var skämtsamt. 🙂

Hehe.

Ska sanningen fram hade jag antagligen inte vaccinerat mig om jag inte hade varit på sjukhuset hela tiden.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1237450
November 14, 2009 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: j**la mesar!
NI som har snikat åt er en spruta är inte ens i närheten av att tillhöra riskgrupper.
Men ni är ursäktade...ni är ju bara klena småglin. 🙂
Jag får inte vaccinera mig för jag tillhör inte riskgrupp och är inte ungdom...
Resten är bara nervklena människor som tror sig behöva.

Beredd att hålla med.

Det är bra lustigt att lite anhöriga m.m och bla bla som kan få det.
Syrran har jagat vaccin till sin son då han har förkylningsastma men absolut inte fått något. I tisdags åkte de på svininfluensan såklart(Jag var hemma hos syrran i måndags, men verkar ha klarat mig än.. peppar peppar). Alla utom syrran fick svinis i familjen(pappa,son,dotter). Dock är dom på bättringsväg efter att sonen fick andningshjälp på sjuk pga. hans astma.
Lustigt det där med vaccin som blir "över", medans andra riskgrupper blir utan. Men det är väl så det fungerar i sjukvården.

Jag kommer inte vaccinera mig. Visst att det inte är någon mild sjukdom men den känns så jävla överdriven av media.

-Boris-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1237575
November 16, 2009 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul att folk är rädda för vaccinet men inte influensan, samtidigt som man pratar om medias inverkan. Det är ju media som svartmålat vaccinet så. Vaccinet har använts i 50 år, även om man nu, som vanligt, bytt ut "virusbitarna". De biverkningar man får är alltså i huvudsak de man får från influensan, fast mycket mildare.
Blir du sjuk av vaccinet så skulle du verkligen inte må bra av influensan.

Sedan de som förlitar sig på sitt starka immunförsvar, det är immunförsvaret som slår för hårt när de allra flesta dör. Stark immunförsvar kan innebära havererade lungor.

Personligen tänker jag vaccinera mig imorrn, för det är ett riskfritt sätt att undvika risker, ohälsa och bestående men. Dessutom bekämpar man smittspridningen till andra på det viset.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1237576
November 16, 2009 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

-Boris- wrote: Kul att folk är rädda för vaccinet men inte influensan, samtidigt som man pratar om medias inverkan. Det är ju media som svartmålat vaccinet så. Vaccinet har använts i 50 år, även om man nu, som vanligt, bytt ut "virusbitarna". De biverkningar man får är alltså i huvudsak de man får från influensan, fast mycket mildare.
Blir du sjuk av vaccinet så skulle du verkligen inte må bra av influensan.

Sedan de som förlitar sig på sitt starka immunförsvar, det är immunförsvaret som slår för hårt när de allra flesta dör. Stark immunförsvar kan innebära havererade lungor.

Personligen tänker jag vaccinera mig imorrn, för det är ett riskfritt sätt att undvika risker, ohälsa och bestående men. Dessutom bekämpar man smittspridningen till andra på det viset.

Rädd för vaccinet? Vem är egentligen det?

csm101
Member
Medlem
1237578
November 16, 2009 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Vad det spelar för praktiskt roll är inte av intresse för mig, eftersom det inte är därför jag inte vaccinerar mig. Däremot om jag blir smittad så får jag en bra immunitet på köpet, som än må vara endast 1% bättre än vaccineringen, det spelar ingen roll.

Har du någon bra källa som visar att vaccinet i fråga fungerar sämre än genomgången sjukdom eller är det bara hörsägen?
(retorisk fråga då jag egentligen själv vet svaret)

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1237580
November 16, 2009 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Har du någon bra källa som visar att vaccinet i fråga fungerar sämre än genomgången sjukdom eller är det bara hörsägen?

Du verkar veta allt om denna influensa. Hur stor är är risken att få influensan? Borde väl vara en progressiv kurva?

csm101
Member
Medlem
1237581
November 16, 2009 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Du verkar veta allt om denna influensa. Hur stor är är risken att få influensan? Borde väl vara en progressiv kurva?

Nej, jag vet inte allt om influensan, däremot vet jag att det inte är så enklet att påstå att vaccin ger sämre skydd än genomgången sjukdom enkom för att det första är något vi själva skapat och använder.

Risken att få influensan varierar. Sett till hela befolkningen räknar man med att 10-15% ska bli smittade (tror vi är uppe i 13% idag). Denna siffra har man tex räknat fram genom att kolla på länderna på södra halvklotet som haft sin influensa (och vinter) och därman såg att ca 12% av befolkningen på tex Nya Zeeland blev smittade.

Kanske inte är av värde om du syftar på risken på individnivå.
Där är det dock oerhört svårt att få fram någon sådan siffra då det beror på många olika faktorer.

Tar man även i beaktning att alla inte får symtom så blir det svårare att räkna risken på individnivå (1/3 fåpr inga symtom överhuvudtaget, 1/3 får milda symtom á la förkylning och resterande tredjedel får influensasymtom och komplikationer).

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1237583
November 16, 2009 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Har du någon bra källa som visar att vaccinet i fråga fungerar sämre än genomgången sjukdom eller är det bara hörsägen?

För just det här vaccinet, nej, eller egentligen inget annat vaccin heller. Det kanske finns men tänker inte leta.

Sämre fungerar det kanske inte, men knappast bättre heller. Att jag skrev endast 1% bättre ovan var för att visa att skillnaden inte spelar någon roll, har lika gärna kunna varit 0% eller åt det andra håller. Poängen är att jag inte ser någon anledning till att vaccinera mig för tillfället.
Om du nu vet alla svar, skriv då dessa istället för att leka duktig.

Om, du Boris, menar mig när du skriver rädd för vaccinet så har du verkligen missuppfattat allt. Men kan däremot hålla med om att det verkar vara väldigt många som är rädd för det.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1237590
November 17, 2009 - 2:40 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote:
Lustigt det där med vaccin som blir "över", medans andra riskgrupper blir utan. Men det är väl så det fungerar i sjukvården.

Gissar att det var mig du syftade på.

Vill bara upplysa om att vaccinet enbart håller i 24h från att det blandas. Det jag fick hade blandats 11,30 på fredagen och skulle såleds kasserats 11,30 på lördagen. Eftersom vaccineringen på lördagen inte startade förens kl 12 så skulle alltså den dosen kasserats pga "gått över tiden".

Ser du då hellre att den slängs än ges till någon som var tillgänglig då?

Landstinget jag bor i har direktiv att försök göra så mycket som möjligt för att inte en dos ska slängas.

Jag fick väldigt lätta biverkningar av vaccinet. Blev lite öm där vaccinet gavs i ca: ett dygn men inget mera biverkningar.

csm101
Member
Medlem
1237611
November 17, 2009 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: För just det här vaccinet, nej, eller egentligen inget annat vaccin heller. Det kanske finns men tänker inte leta.

Sämre fungerar det kanske inte, men knappast bättre heller. Att jag skrev endast 1% bättre ovan var för att visa att skillnaden inte spelar någon roll, har lika gärna kunna varit 0% eller åt det andra håller. Poängen är att jag inte ser någon anledning till att vaccinera mig för tillfället.
Om du nu vet alla svar, skriv då dessa istället för att leka duktig.

Du skrev att du inte ville vaccinera dig och därefter några funderingar du hade. Jag svarade på dessa så gott jag kunde och anledningen till att jag tog mig tiden var inte för att få dig att ändra ståndpunkt, utan för att du ska ha korrekt fakta att basera ditt beslut på, oavsett vad du väljer.
Däri ingår även att ifrågasätta vissa av dina påståenden för att se vad du stödjer dem på.

Att du sen tar illa upp av att bli ifrågasatt är upp till dig, jag försöker inte leka duktig utan ville få dig att själv fundera på varför du tänker och tror som du gör. Klarar du inte av en sådan konfrontation bör du sluta skriva på ett öppet forum.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1237612
November 17, 2009 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Gissar att det var mig du syftade på.

Vill bara upplysa om att vaccinet enbart håller i 24h från att det blandas. Det jag fick hade blandats 11,30 på fredagen och skulle såleds kasserats 11,30 på lördagen. Eftersom vaccineringen på lördagen inte startade förens kl 12 så skulle alltså den dosen kasserats pga "gått över tiden".

Ser du då hellre att den slängs än ges till någon som var tillgänglig då?

Landstinget jag bor i har direktiv att försök göra så mycket som möjligt för att inte en dos ska slängas.

Jag fick väldigt lätta biverkningar av vaccinet. Blev lite öm där vaccinet gavs i ca: ett dygn men inget mera biverkningar.

Nej, absolut inte bara dig jag syftar på. Då jag sett det här i många fall just nu.

Nu vet jag inte exakt hur det blandas, men dom verkar ju blanda oändliga mängder för mycket uppenbarligen.
Självklart skall det inte slängas, du gav en bra förklaring på det hela. Men som sagt så verkar det blandas väldigt ofta för mycket.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1237626
November 17, 2009 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Du skrev att du inte ville vaccinera dig och därefter några funderingar du hade. Jag svarade på dessa så gott jag kunde och anledningen till att jag tog mig tiden var inte för att få dig att ändra ståndpunkt, utan för att du ska ha korrekt fakta att basera ditt beslut på, oavsett vad du väljer.
Däri ingår även att ifrågasätta vissa av dina påståenden för att se vad du stödjer dem på.

Att du sen tar illa upp av att bli ifrågasatt är upp till dig, jag försöker inte leka duktig utan ville få dig att själv fundera på varför du tänker och tror som du gör. Klarar du inte av en sådan konfrontation bör du sluta skriva på ett öppet forum.

Funderingarna jag hade har inget med att jag inte tänker vaccinera mig, om det nu än kunde uppfattas så (skrev visserligen från början att sålänge det inte finns konkret info om det så struntar jag in det, men den anledning var mer eller mindre betydelselös), trots att jag flera gånger senare skrivit att så inte är fallet.

Det var inget jag tog illa upp av. Men när du skriver massa jada där du påstår dig själv veta svaret utan att skriva det, så uppfattar jag det som du leker duktig.

Så du som vet svaret, vad är det?

csm101
Member
Medlem
1237638
November 17, 2009 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Funderingarna jag hade har inget med att jag inte tänker vaccinera mig, om det nu än kunde uppfattas så (skrev visserligen från början att sålänge det inte finns konkret info om det så struntar jag in det, men den anledning var mer eller mindre betydelselös), trots att jag flera gånger senare skrivit att så inte är fallet.

Det var inget jag tog illa upp av. Men när du skriver massa jada där du påstår dig själv veta svaret utan att skriva det, så uppfattar jag det som du leker duktig.

Så du som vet svaret, vad är det?

Och det var där jag skrev att faktan finns, och ven skrev hur det låg till, är bara att kolla ifall jag ljög eller ej.

Svaret på immunitetsfrågan är: delvis rätt.
Man får per automatik inte bättre skydd av genomgången sjukdom än från et tvaccin, det beror på många faktorer.

Vissa vacciner ger livslångt skydd, andra ger skydd i bara några månader.
Vissa ger 100%-igt skydd, andra ger betydligt lägre skydd.
Vissa behöver booster-doser (pga att de två ovanstående faktorerna är för dåligt skyddande), andra behöver det inte.
Vissa utgörs av levande virus, andra av avdödat och vissa av proteiner som finns på virusets hölje.

Så beroende på hur vaccinet ser ut jämfört med sjukdomspatogenen så vaccinet ge olika skydd jämfört med genomgången sjukdom.
Men vaccinets starka fördel är att man kan få ett skydd, även om den ibland är lite sämre, oftast till ett billigare pris (i form av att man oftast får inga eller milda symtom).

Därför är det lika fel att påstå att immunförsvaret blir starkare efter genomgången sjukdom än om man vaccinerar sig som att påstå att tvåsitsiga bilar alltid är bättre eftersom de är snabbare än andra.

Och som sagt, jag försöker inte leka duktig, utan försöka få fram vad du hade för källa till det du skrev.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1237646
November 17, 2009 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vaccinerade mig v 42 på sjukhuset där jag jobbar då jag tillhör 2 riskgrupper, jobbar inom vården och har ansträngnings astma. Fick lite ont i axeln på kvällen nnär jag fått sprutan och var lite öm dagen efter. Så det gick bra. Andra på jobbet fick vara hemma för dom fick frossa å feber. Rätt skönt å ha det gjort nu när det har spridit sig mer och hela infektions kliniken är fullbelagt. Låg 2 st med konstgjord lunga på Thiva i helgen med..

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1237663
November 18, 2009 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom att jag jobbar på sjukhus så har jag passat på att vaccinera mig.

Jag fick ont i armen och lite småfeber i två dagar men annars inga problem.

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1237665
November 18, 2009 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: Tänker inte vaccinera mig förrän jag vet vad de är för skit i den där sprutan, bi-effekterna (som i dom flesta fall när de gäller vaccin mot nåt) syns inte förräns efter flera år. Känns lika riskfyllt att ta den som att inte ta den.
Hade det däremot vart säkert skulle jag gärna gjort det, flera stycken på jobbet som ligger hemma med grissjukan nu.

Edit: 23 år.

Word!
23 ja också..
Dessutom ingår jag i riskgrupp pga Diabetes.. Har suttit med världens förkylning, feber, ledvärk i hela kroppen, migrän m.m i några dagar, har dock börjat gå över nu.. Tacka vet ja Mollipekt, Ipren, Kan Jang och vanligt honungsthe.. =)

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1237865
November 21, 2009 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Läste att den har muterat i en värre variant som angriper lungorna vilket inte är så bra. Hoppas vaccinet skyddar även mot den muterade varianten.

mer info:

http://www.aftonbladet.se/nyhe.....6160420.ab

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1237903
November 21, 2009 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Skyddar och skyddar, viss hjälp kanske den ger om inte viruset fått helt nya antigena egenskaper, men sådan vital information kan man ju inte räkna med att skitblaskan aftonhoran ska få med utan istället försöker man bara skrämma upp folket så mycket man kan.

//Andreas

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1237947
November 22, 2009 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani, kom igen. Skriv inte Info följt av kolon och en länk till aftonbladet. Det är ju epic fail utan att man behöver klicka.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 316
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL