October 28, 2004
Vad anser du påverkat filmens utveckling från sena 80-talet fram tills idag? någon speciell genre som påverkat oss? vilken betydelse har genren. har det uppkommit några nya på senare år?
VAD anser du!
Spekulera fritt och sånt 🙂
Ska bli kul att läsa
/Jimmy
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
November 27, 2003
Datoranimeringen är ju svårt att bortse ifrån. Även om man skulle kunna vara utan filmer som Sky Captain and the World of Tomorrow så finns det ju filmer som utnyttjar det på rätt sätt. Titanic t.ex. (även om jag personligen har svårt att hålla mig vaken filmen igenom).
//Andreas
January 20, 2003
Datoranimering, effektorgier och överanvändning i actionfilmer av slowmotion (tänk 300).
Edit: Tycker att drama-genren fått stryka på foten till förmån för andra typer av genrer som går bättre rent ekonomiskt. Väldigt sällan man ser (bra) person- och ödesskildringar och renodlade draman.
January 7, 2006
pompougnac wrote: Datoranimering, effektorgier och överanvändning i actionfilmer av slowmotion (tänk 300).
Edit: Tycker att drama-genren fått stryka på foten till förmån för andra typer av genrer som går bättre rent ekonomiskt. Väldigt sällan man ser (bra) person- och ödesskildringar och renodlade draman.
Volver?
Vissa kallar den även "Att återvända", men då jag såg den med min spanskaklass, kallar jag den Volver. Jag somnade lite när jag kollade på den btw
October 18, 2006
En övertro på att datoranimationer och effekter kan ersätta bra manus och bra skådespeleri har väl kommit på senare år.
Undantag finns men ofta när jag tittar på nya filmer så får jag känslan att man istället för att skruva till dialogen lite lägger in en extra explosion och låter det vara bra med det.
January 8, 2005
Jalle64 wrote: Jag tycker att en film som ändrade en del var Matrix, den var revulotionerande på sitt vis 😛
agreed.
ang. (Kärleks)drama så ser jag det svårt att få en tillräcklig variation mellan de olika filmerna.
boy meets girl, girl meets boy, they fall in love, they break up, they get togheter again and lives happy ever after :).
väldigt generaliserat förståss.
boondock saints är väl den filmen som jag skulle vilja nomiera som en riktigt bra film, dock har den nog inte inspirerat till något speciellt, men den var en budget film men blev sååååå bra.
October 18, 2006
Delph1 wrote: College-humorn ... någon borde skjutas för det. Epic Movie är det senaste exemplet på grova slöserier av pengar.
//Andreas
På 80-talet gjordes det också College-filmer, skillnaden mot nu är att de filmerna var bra.
Vem kan glömma sådana mästerverk som:
Fira med ferris, Breakfast Club, Pretty in pink och Can't buy me love för att nämna några
November 27, 2003
Josey Wales wrote: [quote=Delph1]College-humorn ... någon borde skjutas för det. Epic Movie är det senaste exemplet på grova slöserier av pengar.
//Andreas
På 80-talet gjordes det också College-filmer, skillnaden mot nu är att de filmerna var bra.
Vem kan glömma sådana mästerverk som:
Fira med ferris, Breakfast Club, Pretty in pink och Can't buy me love för att nämna några
Mycket sant, problemet var väl att de var grunden för vad som kom sedan, vilket tyvärr inte alls levde upp till föregångarna.
//Andreas
September 3, 2001
Känns som att filmskaparna har svårt att göra en "cool" actionrulle, med unika huvudkaraktärer, utan att upprepa element från filmer som redan gjorts.
Terminator går ju bara att göra en gång, samma sak med Matrix, osv osv.
Jag vet att det bara är personer med låg panna som brukar påstå att "allt har redan gjorts" men om man tittar på trenderna så verkar det ju vara just så att filmskaparna får det svårare och svårare att vara nyskapande.
Senaste grejjen verkar ju vara att blanda element från olika filmer, för att skapa något som känns fräscht. Som Quentin Tarantino gör i t.ex. Kill Bill. Det är ju absolut ingen hemlighet att mycket återanvänds.
Enda genren som lever kvar verkar vara drama'n och det är väl helt enkelt på grund av att handlingarna kan göras mer komplexa än i popcorn-rullar. Men även där verkar det finnas en trend av desperata försök att vara originell som på tok för ofta blir fiasko.
January 20, 2003
hULt0 wrote: [quote=pompougnac]Datoranimering, effektorgier och överanvändning i actionfilmer av slowmotion (tänk 300).
Volver?
Vissa kallar den även "Att återvända", men då jag såg den med min spanskaklass, kallar jag den Volver. Jag somnade lite när jag kollade på den btw
Jag tyckte Volver var helt okej.. aven om Penelope Cruz inte ar varldens basta skadespelare direkt.. dessutom ar den spansk.. tycker man sallan ser bra amerikanska draman nufortiden. David Lynch's INLAND EMPIRE kan val ses som drama aven om den ar surrealistiskt lagd och valdigt komplex.. har efter tva tittningar annu inte forstatt den fullt ut.
June 8, 2001
Tycker man kan se likheter med musikindustrin. Film och musikbranschen har blivit mer och mer fokuserad på vinster och designade produkter för att kunna nå maximalt antal personer och då gör man en massa marketingundersökningar just för att passa så många som möjligt. Film plus musik är på något sätt mer plastigt och ytligt och det har resulterat i färre personligheter på något vis. Alla imperfektioner i utseende och hur det låter kan idag mer eller mindre suddas ut med relativt kraftig digitalteknik.
80-talet var bra mycket roligare även om det ofta också var mycket fånigare. Komedi idag är ganska trist. Saknas gamla hederliga actionhjältar då alla gamla "hjältar" är för gamla och inga nya skapas riktigt. Inte för att jag bryr mig speciellt mycket om dessa eftersom jag föredrar mer verkliga filmer, men ibland vill jag ha ren o skär pop corn underhållning och trots alla marknadsundersökningar etc så lyckas de sämre på något vis.
October 18, 2006
Kaleid wrote: Tycker man kan se likheter med musikindustrin. Film och musikbranschen har blivit mer och mer fokuserad på vinster och designade produkter för att kunna nå maximalt antal personer och då gör man en massa marketingundersökningar just för att passa så många som möjligt. Film plus musik är på något sätt mer plastigt och ytligt och det har resulterat i färre personligheter på något vis. Alla imperfektioner i utseende och hur det låter kan idag mer eller mindre suddas ut med relativt kraftig digitalteknik.
80-talet var bra mycket roligare även om det ofta också var mycket fånigare. Komedi idag är ganska trist. Saknas gamla hederliga actionhjältar då alla gamla "hjältar" är för gamla och inga nya skapas riktigt. Inte för att jag bryr mig speciellt mycket om dessa eftersom jag föredrar mer verkliga filmer, men ibland vill jag ha ren o skär pop corn underhållning och trots alla marknadsundersökningar etc så lyckas de sämre på något vis.
Som gammal gubbjävel och entusiastisk bakåtsträvare så håller jag naturligtvis med.
Som exempel på att mycket faktiskt verkligen var bättre förr så hittade jag den här listan på filmer som kom ut 1976, idel mästerverk och åtminstone 10 riktiga klassiker. Så här mycket bra film har det inte gjorts på hela 2000-talet:
Notera särskilt nr 18 som kanske är filmhistoriens största mästerverk
Film (distributor) Release Revenue
1 Rocky (UA) Nov 76 $56.525 m
2 A Star is Born (WB) Dec 76 $37.100 m
3 King Kong (Para.) Dec 76 $36.915 m
4 Silver Streak (Fox) Dec 76 $30.018 m
5 All the President's Men (WB) Apr 76 $30.000 m
6 The Omen (Fox) Jun 76 $28.544 m
7 The Bad News Bears (Para.) Apr 76 $24.888 m
8 The Enforcer (WB) Dec 76 $24.000 m
9 In Search of Noah's Ark (Sunn) Jul 76 $23.770 m
10 Midway (Univ.) Jun 76 $21.610 m
11 Silent Movie (Fox) Jun 76 $21.242 m
12 To Fly! (MacFree)*** Jul 76 $20.000 m
13 The Pink Panther Strikes Again (UA) Dec 76 $19.883 m
14 Murder By Death (Colu.) Jun 76 $19.106 m
15 Marathon Man (Para.) Oct 76 $16.575 m
16 Carrie (UA) Nov 76 $15.208 m
17 Network (MGM/UA) Nov 76 $13.922 m
18 The Outlaw Josey Wales (WB) Jun 76 $13.500 m
19 Taxi Driver (Colu.) Feb 76 $12.569 m
20 Freaky Friday (Disney) Dec 76 $11.708 m
January 1, 2002
Delph1 wrote: Datoranimeringen är ju svårt att bortse ifrån. Även om man skulle kunna vara utan filmer som Sky Captain and the World of Tomorrow så finns det ju filmer som utnyttjar det på rätt sätt. Titanic t.ex. (även om jag personligen har svårt att hålla mig vaken filmen igenom).
//Andreas
Skycaptain var ju en härligt gjord retro-scifi film. 🙂
1 Guest(s)