November 27, 2003
Fenix wrote: [quote=Delph1]Datoranimeringen är ju svårt att bortse ifrån. Även om man skulle kunna vara utan filmer som Sky Captain and the World of Tomorrow så finns det ju filmer som utnyttjar det på rätt sätt. Titanic t.ex. (även om jag personligen har svårt att hålla mig vaken filmen igenom).
//Andreas
Skycaptain var ju en härligt gjord retro-scifi film. 🙂
Retrostuket var rätt skönt, men jag skulle inte säga att det var någon överdrivet bra film för det 😉
//Andreas
September 22, 2005
Josey Wales wrote: [quote=Kaleid]Tycker man kan se likheter med musikindustrin. Film och musikbranschen har blivit mer och mer fokuserad på vinster och designade produkter för att kunna nå maximalt antal personer och då gör man en massa marketingundersökningar just för att passa så många som möjligt. Film plus musik är på något sätt mer plastigt och ytligt och det har resulterat i färre personligheter på något vis. Alla imperfektioner i utseende och hur det låter kan idag mer eller mindre suddas ut med relativt kraftig digitalteknik.
80-talet var bra mycket roligare även om det ofta också var mycket fånigare. Komedi idag är ganska trist. Saknas gamla hederliga actionhjältar då alla gamla "hjältar" är för gamla och inga nya skapas riktigt. Inte för att jag bryr mig speciellt mycket om dessa eftersom jag föredrar mer verkliga filmer, men ibland vill jag ha ren o skär pop corn underhållning och trots alla marknadsundersökningar etc så lyckas de sämre på något vis.
Som gammal gubbjävel och entusiastisk bakåtsträvare så håller jag naturligtvis med.
Som exempel på att mycket faktiskt verkligen var bättre förr så hittade jag den här listan på filmer som kom ut 1976, idel mästerverk och åtminstone 10 riktiga klassiker. Så här mycket bra film har det inte gjorts på hela 2000-talet:
Notera särskilt nr 18 som kanske är filmhistoriens största mästerverk
Film (distributor) Release Revenue
1 Rocky (UA) Nov 76 $56.525 m
2 A Star is Born (WB) Dec 76 $37.100 m
3 King Kong (Para.) Dec 76 $36.915 m
4 Silver Streak (Fox) Dec 76 $30.018 m
5 All the President's Men (WB) Apr 76 $30.000 m
6 The Omen (Fox) Jun 76 $28.544 m
7 The Bad News Bears (Para.) Apr 76 $24.888 m
8 The Enforcer (WB) Dec 76 $24.000 m
9 In Search of Noah's Ark (Sunn) Jul 76 $23.770 m
10 Midway (Univ.) Jun 76 $21.610 m
11 Silent Movie (Fox) Jun 76 $21.242 m
12 To Fly! (MacFree)*** Jul 76 $20.000 m
13 The Pink Panther Strikes Again (UA) Dec 76 $19.883 m
14 Murder By Death (Colu.) Jun 76 $19.106 m
15 Marathon Man (Para.) Oct 76 $16.575 m
16 Carrie (UA) Nov 76 $15.208 m
17 Network (MGM/UA) Nov 76 $13.922 m
18 The Outlaw Josey Wales (WB) Jun 76 $13.500 m
19 Taxi Driver (Colu.) Feb 76 $12.569 m
20 Freaky Friday (Disney) Dec 76 $11.708 m
1976-king kong var väl inte så mycket att hänga i julgranen?
Sedan tror jag Titanic var ett dåligt exempel på datorgrafik, nästan allt som visas i den lyckades de skapa på riktigt, vilket visserligen kostade multum. Sedan använde de greenscreens och i några få scener datoranimerade aktörer som gick på Titanics däck, men hade bara lagt ut lite mera pengar så hade de lätt kunnat fixas på vanligt vis.
Nu tror jag min post låter lite negativ vilket dock inte var meningen. 🙂
October 18, 2006
CyberDyne wrote: 1976-king kong var väl inte så mycket att hänga i julgranen?
Nej det kan jag hålla med om men klassisk är den.
Däremot finns det andra guldkorn på listan som:
Rocky, Marathon man, The enforcer, All the presidents men, The Omen, taxi driver, The Pink Panther Strikes Again, Carrie och The outlaw Josey Wales för att nämna några.
February 3, 2003
Filmen Carrie är en av de bästa skräckfilmerna jag sett. Borde nästan klassas som skräckdrama eller något 🙂
I övrigt så tycker jag att man nu på senare tid börjat försöka återuppväcka de gamla serierna. På gott och ont. Fantastic Four, Spiderman, Hellboy, Electra etc etc. Hur många av dem är bra egentligen?
Och för att inte tala om den enorma mängd manga/anime som kommit. Spirited Away <3
3 Guest(s)