March 14, 2004
conny_69 wrote: Ilg@dd, nejdå, jag diskriminerar dem inte. Frågade dig bara om du var religiös och sedan påstår jag, kanske inte ett särskilt kontroversiellt påstående, att kristendomen marginaliserar homosexualitet. Om någon vill påstå att religionen INTE anser homosexualitet vara fel så får den gärna träda fram. Jag inser dock att det finns homosexuella kristna, och dem "drar jag inte över samma kam" som de övriga religionsutövarna.
Det ska tilläggas att jag tror på att det finns en gud, kanske t.om. Gud, men inte den gud som säger att allt i princip är förbjudet, inkl. homosexualitet.
Berätta om din gud! Min bror gick just ur svenska kyrkan...
conny_69 wrote: Ilg@dd, nejdå, jag diskriminerar dem inte. Frågade dig bara om du var religiös och sedan påstår jag, kanske inte ett särskilt kontroversiellt påstående, att kristendomen marginaliserar homosexualitet. Om någon vill påstå att religionen INTE anser homosexualitet vara fel så får den gärna träda fram. Jag inser dock att det finns homosexuella kristna, och dem "drar jag inte över samma kam" som de övriga religionsutövarna.
Det ska tilläggas att jag tror på att det finns en gud, kanske t.om. Gud, men inte den gud som säger att allt i princip är förbjudet, inkl. homosexualitet.
Där kom du till en punkt som jag står helt frågande kring..Oki, folk läser i bibeln osv..Om man nu är troende och homosexuell?? Hur går det till??
Jag anser att det är en omöjlig situation..Bibeln visar klart och tydligt att homosexualitet är en styggelse..Bara att läsa..Syndafloden, Sodom och Gomarra, Babels torn..En homosexuell människa kan påstå sej vara kristen och troende, men ändå syndar hela tiden..Vad vill man med att kalla sej religiös i ett sånt fall?? Avancerad variant av hyckleri?
Heder åt alla präster som tar avstånd från dessa avarter, de har verkligen tagit ställning för sin tro..Kyrkan är en religiös samlingsplats, inget queerhak..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 26, 2003
Ilg@dd, men menar sig inte kristendomen också vilja välkomna alla? Som sagt, kriterierna för att passa in verkar vara snäva, alltför snäva.
Religion har av staten snarare i alla tider använts som maktmedel för att tygla folket. Du behöver bara tänka tillbaka på hustavlan på 1600-talet för att inse att så är fallet.
conny_69 wrote: Min gud menar att all sexualitet som inte skadar någon ska vara likställd. Vidare menar min gud att män och kvinnor inte finns som kön, utan istället individer, av vilka alla kan bli kära i alla.
Har du händelsevis läst skapelseberättelsen??
Om varför Gud skapade mannen och sedan kvinnan??
Tips, det är i början av Gamla testamentet..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 26, 2003
Ilg@dd, oavsett om gud finns eller ej, så är bibeln skriven av patriarkaliska män som hade sina syften att skriva den. Troende hävdar att den skrevs på initiativ av gud, och jag hävdar min teori. Ingen av oss kommer "vinna", men de håller fast vid sin teori och jag vid min.
conny_69 wrote: Ilg@dd, oavsett om gud finns eller ej, så är bibeln skriven av patriarkaliska män som hade sina syften att skriva den. Troende hävdar att den skrevs på initiativ av gud, och jag hävdar min teori. Ingen av oss kommer "vinna", men de håller fast vid sin teori och jag vid min.
Så, för att sammanfatta det hela..
Du är troende, men förkastar ändock att bibeln skulle vara skriven på ingivelse av Gud??
Du är troende och har din "Queer-teori" som vägvisare i livet?
I mina ögon är du lika obstinat som en skinnskalle som ropar "Ut med packet, rädda jobben"..
November 26, 2003
Ilg@dd, finns det bara ett sätt att tro på enligt dig? Är man antingen traditionellt kristen och läser bibeln, eller inte alls?? Jag tror att det finns en gud, men inte den gud som de som läser bibeln tror på. Om det finns en gud så har hon/han andra kriterier och egenskaper.
Till stor del förkastar jag bibeln då de patriarkala män som skrev den utesluter homosexuella ur gemenskapen.
Om du undrar om jag är traditionellt troende och går i kyrkan så är svaret alltså definitivt nej! Att jag tror på nån makt som finns i bakgrunden är sant..men vem denne/denna är och vilket namn man ger detta är för mig irrelevant.
conny_69 wrote: Ilg@dd, finns det bara ett sätt att tro på enligt dig? Är man antingen traditionellt kristen och läser bibeln, eller inte alls?? Jag tror att det finns en gud, men inte den gud som de som läser bibeln tror på. Om det finns en gud så har hon/han andra kriterier och egenskaper.
Till stor del förkastar jag bibeln då de patriarkala män som skrev den utesluter homosexuella ur gemenskapen.
Och fejkat 3 stora händelser enbart för att sätta åt hedningarna??
Vilken religion känner du dej ansluten till då??
Gud eller Jehova eller Jahve, är ju GUD i kristendomen..Även i katolikernas tro, även om den skiljer sej lite från kristendomen.
Annars har du alla andra falanger att ta din "Skapares namn" från..
Antog bara att det var kristendomen du menade att du erkände dej till..
November 26, 2003
Ilg@dd, nej, inte nödvändigtvis kristendomen. Någon övernaturlig makt tror jag på, men om man ska kalla den gud eller något helt annat spelar ingen roll. Det väsende jag tror på exkluderar inte människor på det sätt som kristendomen exkluderar homosexuella. Är inte tanken ganska hemsk egentligen: "Är du homosexuell så kan du aldrig bli frälst"? Vem vill ansluta sig till något sådant? Ja, jag vet svaret: tyvärr alltför många.
November 26, 2003
Kristendomen förtrycker inte bara homosexuella. Se på historien hur västeuropéerna åkte runt i världen och mer eller mindre våldförde sig på andra länder samt försökte tvinga på dem sin tro. Kristendomen exkluderar alltså andra religioner också, även om detta inte är någon nyhet.
Jag inser att kristendomen använts och används som kollektiv- och identitetsskapande medel ur den enskilda individens perspektiv, men baksidan är ju tyvärr att någon definieras som det som inte passar in i mallen.
conny_69 wrote: Kristendomen förtrycker inte bara homosexuella. Se på historien hur västeuropéerna åkte runt i världen och mer eller mindre våldförde sig på andra länder samt försökte tvinga på dem sin tro. Kristendomen exkluderar alltså andra religioner också, även om detta inte är någon nyhet.
Jag inser att kristendomen använts och används som kollektiv- och identitetsskapande medel, men baksidan är ju tyvärr att någon definieras som det som inte passar in i mallen.
Har inga som helst invändningar mot det faktum att det gick till på det viset..
Som sann kristen måste man ha bibeln som vägvisare i livet, och där står det klart och tydligt att homosexualitet är en styggelse..Eller snarare män som ligger med män..Kvinnor som förlustar sej med kvinnor..Är en styggelse..
Jag tycker religiösa som tar den diskussionen är värda all heder, dom står upp för sin tro..Därmed inte sagt att bibeln är en sann berättelse..
Jag är fortfarande nyfiken på vilket trossamfund du bekänner dej till..
November 26, 2003
Ilg@dd, jag har nog varit otydlig och dålig på att uttrycka mig. Bekänner mig inte till något som helst trossamfund. Tror på någonting, men vad det är, är långt från kristendomen. Kalla det min livsfilosofi, att något väsen finns som belönar goda handlingar, men det har inget som helst att göra med kristendom. Är det svar på din fråga om vad jag bekänner mig till?
Sedan är det intressant att jag utfrågas om min livsåskådning. Görs det för att mitt mål är att likställa homo-, bi- trans-, och heterosexualitet?
Just det är queer-teorins huvudpoäng tycker jag, att den tvärtom, istället vill få heteronormen att motivera sin existens, att fråga den vad som gör att den är norm.
conny_69 wrote: Ilg@dd, jag har nog varit otydlig och dålig på att uttrycka mig. Bekänner mig inte till något som helst trossamfund. Tror på någonting, men vad det är, är långt från kristendomen. Kalla det min livsfilosofi, att något väsen finns som belönar goda handlingar, men det har inget som helst att göra med kristendom. Är det svar på din fråga om vad jag bekänner mig till?
Sedan är det intressant att jag utfrågas om min livsåskådning. Görs det för att mitt mål är att likställa homo-, bi- trans-, och heterosexualitet?
Just det är queer-teorins huvudpoäng tycker jag, att den tvärtom, istället vill få heteronormen att motivera sin existens, att fråga den vad som gör att den är norm.
Det är ingen uftrågning om din livsåskådning, bara det att du genom att nämna Gud antydde att du var kristen..Varvid jag inte kan se tankegången homo/kristen..
Heteronormen behöver iofs inte "bekräftas" iom att den är "normal"..Faktum är att så har det varit sen tidens begynnelse..Och kommer att vara så en lång tid framåt..
Om det nu som enligt dej vore "normalt" med homofili, är det då en sådan här framtid du vill se?? http://www.aftonbladet.se/vss/.....51,00.html
Att kvinnor inseminerar sej hit och dit oavsett ålder eller familjebild?
Insemination är nog ett bra alternativ för (Heterosexuella) par som inte kan få till det på "normalt" sät..Men att inseminera kvinnor som överstigit 45 är lite väl magstarkt..Barn är ingen rättighet..Man bör tänka igenom att man kanske borde vara i någorlunda form fram tills barnen iaf är uppåt 18-20 år, och står på egna ben.
+ att barnet skall ha, och det med all rätt både en mor och en far för att få en hyfsad bild av hur båda könen tänker..
August 20, 2001
conny_69 wrote: keffings kommentar får mig att reagera. Det talas om manlig homosexualitet som ett problem av "motståndarna", men den kvinnliga lämnas därhän, varför? Är kvinnlig homosexualitet, med ert resonemang, mer ok än manlig?
Den kvinnliga homosexualiteten får kvinnorna klanka ner på 🙄
btw, både homo- och religionsdiskussioner i samma tråd... =DO =DO
April 10, 2003
Conny med tanke på att detta är en diskution så går större delet ut på att förklara sin ståndpunkt och möjligtvis förklara varför man tycker den andra parten har fel.
Jag vet inte om jag har vart tyldig med att förklara Varför jag tycker som jag tycker.
Dock detta med att du håller fast vid din teori oavsätt (kan ha missuppfattat det hela) skapar bara för mig skänslan att hela den är diskutionen är menigslös.
Missförstå mig inte, jag vill inte att någon person här skall radikalt byta åskikt över ett dygns löst diskuterande över ett forum.
(De som gör det har en jävligt svag mentalitet, möjligtvis på grund av låg ålder men om inte så kan sånna människor enligt min åsikt lika gärna få ett nackskott.)
Dock så skall man överväga och kolla upp motpartens argument om inte för annat för att kunna motbesvara dom vid en senare diskution
(så ge gärna en länk eller dyligt där din "bibel" redogörs/beskrivs/läggs fram så man kan ta del av den informationen.)
November 26, 2003
http://home.worldonline.se/tmf.....queer.html
Denna länk ger en mycket kort sammanfattning av queer-teorierna.
November 26, 2003
Tyrfing, det som det hela handlar om för mig är att få er andra att inse att heterosexualiteten som norm är en konstruktion. Uppenbarligen har jag inte lyckats med det. Men du kan ju inte logiskt sett påstå att de argument som framförts mot mig har omkullkastat den teoribildning jag ansluter mig till. Jag hävdar att heteronormen är en konstruktion, och ni andra vill hävda att den är det "normala". Eftersom jag hävdar att den upprepas och mångfaldigas så ger den också intrycket av att vara normal, allmänmänsklig, universell om man så vill. Ni ser den som normal därför att ni matats med den på alla möjliga plan (ja, det har jag också, men jag har vaknat upp ur The Matrix och sett dess karaktär av konstruktion).
1 Guest(s)