Vad anser ni om homosexuella|Page 12|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad anser ni om homosexuella
conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
sp_UserOfflineSmall Offline
769892
November 10, 2004 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi, du pratar om att klanka ner på homosexualitet. Queer-teori handlar inte om att klanka ner på något, vare sig hetero-, trans-, bi-, eller homosexualitet. Istället hävdar queer-teorin att heteronormen alltid krävt att homosexuella ska förklara sig och på det sättet så behåller den sitt sken av att vara norm. Queer-teorin vill vända på steken och låta heteronormen förklara sig, varför den skulle vara det normala helt enkelt.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
769904
November 10, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Då hävdar jag att jag accepterar heteronormen och tar den till mig. Precis som du accepterar homonormen...

Vad är det du behöver förklara? Att det är ok att vara gay?

🙄 = ironisk föresten

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
769927
November 10, 2004 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska bekvämt att slippa ha en egen åsikt och stå för den, genom att säga: gud/bibeln/min religion säger att det är fel =>patetiskt!!!

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
769951
November 10, 2004 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi, det handlar inte om att anamma en norm. Faktum är att vare sig vi tycker normen är bra eller ej så finns den där(heteronormen). Det finns ingen homonorm. Det är inte heller meningen att en norm ska ersättas av en annan. Det handlar om att heteronormen inte ska vara dominerande och kalla sig normalt och därmed förtrycka andra former av sexualitet. Alla sexualiteter(så länge ingen skadas på något sätt givetvis och här inkluderar jag givetvis pedofili i sexualitet som INTE ska vara ok), ska vara likställda.

Är det nån som läst på högskolenivå så har de (beroende på vilket lärosäte) antagligen hört om queer-teorier och genus (det socialt skapade könet). Men jag gissar att de flesta på forumet är under tjugo år och har kanske inte kommit i kontakt med dessa teorier då de kanske inte läst på högskola/universitet än.

Squarepusher: om du menar mig, så anammar jag queer-teorin ja, därför att den utmanar det ok som heteronormen utgör.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
769954
November 10, 2004 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Min version av heteronormen accepterar andras sexualitet.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
769961
November 10, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi, men det är precis ordet acceptera som innebär att du säger att du egentligen tycker homosexualitet är fel, men att den ska få finnas. Jag menar tvärtom att homosexualitet ska vara likställd med heterosexualitet.

Det är ju så normen fungerar. Den säger sig acceptera homosexualitet och just i och med detta så görs homosexualiteten till något lägre som accepteras, men som egentligen anses vara fel.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
769979
November 10, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm... Hur ska jag formulera det här...

Är man homosexuell, är man annorlunda än vad jag är. Det har inget med någon norm att göra, sexuellt är man annorlunda. Jag accepterar att man är sexuellt annorlunda.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
769983
November 10, 2004 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi, annorlunda kan man ju bara vara om man inte är som det som är norm eller hur? Tänk på ordet annorlunda. Man skiljer sig från något eller hur?

Jag förstår hur du menar visserligen, du menar att man skiljer sig från dig i beteende när man är homosexuell.

Du har inte för avsikt att säga att homosexualitet är något sämre.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
769999
November 10, 2004 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Ilg@dd, dina tankegångar säger mig att du anser att barnet behöver bägge kön som föräldrar därför att män och kvinnor har olika egenskaper beroende på kön, tolkar jag dig rätt? Håller inte alls med dig, jag ansluter mig till konstruktivismen som hävdar att vi skapar ett kön på ett socialt plan utifrån ett (skapat) biologiskt kön. Förvirrande kanske, men häng med nu. Om vi inte benämnde genitalierna med olika namn beroende på utseende, skulle de vara manliga och kvinnliga då? Fundera på det...fundera en bra stund innan du kommer med ditt svar. Chansen är att om du tänker på det så kommer du fram till svindlande slutsatser.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
770034
November 10, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Conny, tänk på hur grymma barn är. Jag tyckte det var jävligt kul att kalla folk bögar och allt sådant förut typ. Om det är så att man blir mobbad för att man har två pappor eller två mammor när man är liten då? Är inte det ganska grymt? Jag säger bara att det tyvärr är så. Kanske inte uppe i norrland. När man är under 10 år så är inte hjärnan färdigutvecklad...

Jag skulle inte vilja ha växt upp med två pappor som föräldrar och ha blivit adopterad heller. Det blir ju helt wicked på två sätt... Eller? Motbevisa...

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
770041
November 10, 2004 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz, om tänkesätten förändrades och homo- och heterosexualitet likställdes skulle situationen vara annorlunda. Då skulle föräldrarna uppfostra sina barn att all sexualitet är ok så länge ingen skadas. De skulle berätta om både samkönad och tvåkönad sexualitet redan i hemmet. Då skulle ju homosexualitet inte vara något konstigt, och därmed skulle ingen bli mobbad. Det är just därför vi måste få till stånd en förändring i våra attityder och mentala tänkesätt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
770054
November 10, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Ilg@dd, dina tankegångar säger mig att du anser att barnet behöver bägge kön som föräldrar därför att män och kvinnor har olika egenskaper beroende på kön, tolkar jag dig rätt? Håller inte alls med dig, jag ansluter mig till konstruktivismen som hävdar att vi skapar ett kön på ett socialt plan utifrån ett (skapat) biologiskt kön. Förvirrande kanske, men häng med nu. Om vi inte benämnde genitalierna med olika namn beroende på utseende, skulle de vara manliga och kvinnliga då? Fundera på det...fundera en bra stund innan du kommer med ditt svar. Chansen är att om du tänker på det så kommer du fram till svindlande slutsatser.

conny_69 wrote: ocz, om tänkesätten förändrades och homo- och heterosexualitet likställdes skulle situationen vara annorlunda. Då skulle föräldrarna uppfostra sina barn att all sexualitet är ok så länge ingen skadas. De skulle berätta om både samkönad och tvåkönad sexualitet redan i hemmet. Då skulle ju homosexualitet inte vara något konstigt, och därmed skulle ingen bli mobbad. Det är just därför vi måste få till stånd en förändring i våra attityder och mentala tänkesätt.

Varför skulle man göra det?? Kommer min son hem med en kille och säger sej vara homo, då tror jah nästan att jag skulle gå och skjuta mej..Totalt misslyckad uppfostran..I min släkt finns inga queers..
Vet inte riktigt vad som är fel med dej..Endera är du född 100år för tidigt eller så är du helt enkelt bara obstinat av naturen..
Snacka om utopier i dina resonemang..90% av befolkningen skall visst ändra attityd gentemot vad du tycker och anser..Man och kvinna är olika, och det på många sätt, det gör att man/kvinna kompletterar varandra..Men vill vissa packa skit på varann så okej för mej..Men kom bara inte och påstå att det är ett normalt beteende..
Nu drar jag mej ur denna debatt p.g.a att du inte har andra argument än teorier ur nån "queerbibel" att komma med..(Ska kika igenom sajten du länkade senare)

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
770071
November 10, 2004 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ilg@dd, om du kollar siten och läser mina argument så kommer du fram till att jag inte är ute efter att skapa någon ny norm, snarare så ska homo- och heterosexualitet som begrepp slopas och man ska kunna bli kär i en individ, och inte ett kön, som idag verkar vara fallet. Du har inte lyckats bevisa att heterosexualitet är "normalt". Det enda argument du har är att det är normalt, vilket i sig inte är något argument. Kom tillbaka när du har mer kött på benen.

ocz
Member
Medlem
770098
November 10, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: ocz, om tänkesätten förändrades och homo- och heterosexualitet likställdes skulle situationen vara annorlunda. Då skulle föräldrarna uppfostra sina barn att all sexualitet är ok så länge ingen skadas. De skulle berätta om både samkönad och tvåkönad sexualitet redan i hemmet. Då skulle ju homosexualitet inte vara något konstigt, och därmed skulle ingen bli mobbad. Det är just därför vi måste få till stånd en förändring i våra attityder och mentala tänkesätt.

Det kommer inte förändras! Inte bland barnen iaf... Innan du upptäckte att du var gay så tyckte du säkert att det var lite roligt med att vara bög. Kan jag lova dig. Även om du inte kommer erkänna, antagligen.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
770102
November 10, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz, min personliga läggning angår ingen, men som jag sagt tidigare så identifierar jag mig inte som homosexuell nej.

ocz
Member
Medlem
770129
November 10, 2004 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: ocz, min personliga läggning angår ingen, men som jag sagt tidigare så identifierar jag mig inte som homosexuell nej.

Aha. Kändes som det... Tur. :dead: Neh men seriöst... Vad är du då?

Du måste ha tyckt att det är roligt med homosexullitet någon gång ilivet, erkänn...

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
770132
November 10, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Queer-teori kan man ansluta sig till hur heterosexuell man än är. Har inget att göra med ens läggning. Orsaken för mig att ansluta mig är att jag inte gillar att en norm ska få förtrycka en hel del människor. När vi studerade det under etnologi-kurserna blev jag imponerad, man kan säga att det var en "eye-opener", att se hur det mesta är konstruktioner av en social natur.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
770167
November 10, 2004 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan jag hålla med om, folk får göra precis vad dom vill för mig SÅ LÄNGE DOM INTE SKADAR NÅGON ANNAN.

Dock är det så att ett barn som växer upp med två adoptivpappor (i mitt tycke det "värsta" exemplet) är enligt gällande norm dömt att växa upp i stortsett helt utan kompisar pga dubbelt "s.k. avvikelse". Tyvärr är det så världen ser ut idag, jovisst för varje sådant exempel så växer ju givetsvis toleransen för sådana "avvikelser" tills det kanske tillockmed i framtiden anses helt avvikande att växa upp med sina biologiska föräldrar som tillockmed lever tillsammans i ett partnerskap istället för alla adopterade som bor med sina båda pappor/mammor.

Men innan det sker så finns det offer på vägen, inte i storstäderna men i mindre orter i sverige så finns det gott om inkrökta människor som inte kan acceptera familjer där de vuxna är av samma kön, tyvärr dröjer det några år innan resten av sverige kommer ikapp.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
770200
November 10, 2004 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med föregående talare.
Helt och hållet.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
770224
November 10, 2004 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: äh jag bryr mig inte... dom får stocka varandra i röven så mycket som vill så länge dom inte stockar mig...

Det där sammanfattade mina åsikter rätt bra, men det är fortfarande onaturligt. Har missat för mycket av denna tråd för att få grepp om den igen, så jag hoppar av.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 380
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL