Vad anser ni om homosexuella|Page 13|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad anser ni om homosexuella
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
770238
November 10, 2004 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Ilg@dd, dina tankegångar säger mig att du anser att barnet behöver bägge kön som föräldrar därför att män och kvinnor har olika egenskaper beroende på kön, tolkar jag dig rätt? Håller inte alls med dig, jag ansluter mig till konstruktivismen som hävdar att vi skapar ett kön på ett socialt plan utifrån ett (skapat) biologiskt kön. Förvirrande kanske, men häng med nu. Om vi inte benämnde genitalierna med olika namn beroende på utseende, skulle de vara manliga och kvinnliga då? Fundera på det...fundera en bra stund innan du kommer med ditt svar. Chansen är att om du tänker på det så kommer du fram till svindlande slutsatser.

Alla genitalier kunde benämnas på samma sätt, men bara hälften kan kompletera ens eget för att producera avkomma. Det finns en nytta i att ge dem namn. Även om man inte gjrode det är det närmast självklart att man skulle ha representerat dem i hjärnan som två skilda saker - samma som jag, annorlunda än jag. Det beror på att det är en bipolär skillnad, och inte skalär.

Talar du om könsroller har du en poäng. Beteende och personlighet är enligt de flesta psykologer summan av olika egenskaper, och dessutom normalfördelat. Då kan man inte tala om någonting manligt eller kvinnligt. Däremot måste erkännas att när det gäller vissa egenskaper skiljer sig medelvärdet för samtliga kvinnor från medelvärdet för samtliga män. På individnivå överlappar de dock varandra.

Socialt arv? Delvis. Mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig rent biologiskt. (Men även här endast om man ser på medelvärden, inte på individnivå.)

Homosexualitet är onormalt eftersom det inte är normalt. Det finns ingen anledning att tvista om det. "Naturligt"? Vad menas med det? Något som finns i naturen? Då är homosexualitet naturligt. Något som är normalt? Det har vi redan gått igenom, då är det onaturligt. Något som är "meningen"? "Mening" kan man inte tala om såvida man inte anser att någon har ett syfte med oss människor, dvs. man tror på Gud.

Radier
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
770242
November 10, 2004 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Homosexuallitet är en sjukdom, men det hindrar inte att folk skall kunna vara det...

Jerry
Member
Medlem
770247
November 10, 2004 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, "sjukdom." Ordet som rättfärdigar normalisering av avvikande individer.

Vad som är sjukt bedöms av läkare och psykologer efter ett beslut om var på en skala man ska anses normal. Skulle det säga någonting rent vetenskapligt om personen i fråga? Nej. Det säger bara att den avviker från medelsvensson - är onormal.

Så visst, homosexualitet är en sjukdom i den bemärkelsen. Men det säger ingenting nytt.

edit: skillnaden mot att bara säga att personen är onormal ligger i att man lägger in värderingan att det är bättre att vara normal. Med det inräknat - är homosexualitet en sjukdom? Tjae, det får man tycka vad man vill om.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
770252
November 10, 2004 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle då hellre vara mobbad för att jag vore adopterad av två homosexuella män än att leva på gatan i zimbawe

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
770253
November 10, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag orkar inte diskutera, men jag lägger in min åsikt i varje fall:

Jag tycker inte det är okej att homosexuella skaffar barn över huvud taget.
ska man vara homo så får man klara sig utan barn helt enkelt.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
770254
November 10, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, Jerry, om du menar att homosexualitet är onormalt så förlorar resten av dina argument sin kraft, tyvärr. Du håller ju alltså fast vid att homosexualitet är en avvikelse (från något som du hävdar vara det normala, nämligen heterosexualiteten). Min poäng är att heterosexualitetens sken av naturlighet är skapad. Heterosexualiteten som naturlighet, universell, allmänmänsklig är en av människor socialt skapad norm. Just därigenom framstår den som naturlig, vilket är falskt, eftersom den är en konstruktion.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
770267
November 10, 2004 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Och Jerry, herre min gud, menar du att benämningen sjukdom skulle rättfärdiga normalisering av det du kallar avvikelse? Att kalla homosexualitet för sjukdom är ju precis att göra den till något onormalt. Fast i och för sig, det verkar ju vara din intention, eller har jag fel?

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
770272
November 10, 2004 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels, ALLA, oberoende av sexuell läggning ska få gifta sig(inget ska kallas partnerskap, alla ceremonier som befäster en tvåsamhet, vilka kön ceremonin än innehåller) ska kallas äktenskap eller vilken benämning man nu ger dessa. ALLA, oberoende av kön eller läggning ska få adoptera barn om man så vill.

Jerry
Member
Medlem
770274
November 10, 2004 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, resten av mina argument faller inte, för de bygger inte på att homosexualitet är normalt. Det är bara du som dömer ut dem på förhand eftersom du inte håller med om att homosexualitet är onormalt.

"Normalt" - enligt normen, eller normativt. Normen är att vara heterosexuell, och de flesta dras åtminstone mer till det motsatta könet. Men visst är det svårt att dra gränser här. Jag har kysst killar, men är jag homosexuell för det? Nej, för jag tänder inte på killar. Även om vi gör det till en skala, vilket det kanske är, ligger de flesta långt in på den heterosexuella sidan, vilket gör en stark dragning till den andra polen onormalt.

Jag lägger inte in någon värdering i det här. Att tända på samma kön är en företeelse som alla andra. Det är inte sjukt, det är inte fördömligt, det är inte anmärkningsvärt, eller bättre. Det är inte någonting annat än att någon tänder på samma kön.

Jerry
Member
Medlem
770282
November 10, 2004 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Och Jerry, herre min gud, menar du att benämningen sjukdom skulle rättfärdiga normalisering av det du kallar avvikelse? Att kalla homosexualitet för sjukdom är ju precis att göra den till något onormalt. Fast i och för sig, det verkar ju vara din intention, eller har jag fel?

Nej, det rättfärdigar jag absolut inte. Jag säger just att "sjukdom" är vad man kallar sådant som är onormalt för att rättfärdiga att normalisera det, precis som du. Jag anser att att homosexualitet är onormalt, men jag nedvärderar det inte, alltså kan jag omöjligt kalla det en sjukdom.

"Göra" det till någonting onormalt? Min åsikt är att det redan ä r onormalt. Du måste förstå att jag kan anse saker onormala utan att lägga in en värdering i det, men jag är mycket medveten om språkets brister. Jag har studerat Foucault, Derrida och alla andra, liksom du säkert har, och skulle kunna rabbla i timmar om konstruktion och dekontruktion. Men jag försöker visa dig att jag inte använder vissa begrepp i värderande syfte, utan i beskrivande.

Att vara rödhårig är också onormalt, åtminstone här, möjligtvis inte på Irland.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
770306
November 10, 2004 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, appropå ämnet som avhandlas.
http://www.expressen.se/index......p?a=205410
Här är det väl inga fördommar..Med tanke på vems gård det är.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
770321
November 10, 2004 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi kan väl börja med att konstatera att "rövknullandet" är vanligare hos hetrosexuella par än bögar. Såg på tv i måndags att homosexualitet kunde bero på en ökad testosteronhalt före födsel. Detta gällde både bögar och flator konstigt nog. Sen så måste jag konstatera att det är skillnad mellan kvinnor och män, den som tycker annorlunde får gärna testa hormonnivåer hos tusen svenska medborgareför att sen komma tillbaka och säga att jag har rätt. Jag ser dessutom på inläggstiderna att ni har för mycket fritid. Sänk studiemedlen så ni blir tvungna att skaffa er ett jobb.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
770340
November 10, 2004 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är 18, och har absolut inget emot lesbiska. Jag kan verkligen förstå hur tjejer kan tända på tjejer!
Men bögar är inget jag godtycker!

Jag vet att det är en paradox och att det är samma sak.
Men i min värld är lesbiska helt okej men inte bögar.

Tyck vad ni vill. Det gör jag.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
770353
November 10, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Vi kan väl börja med att konstatera att "rövknullandet" är vanligare hos hetrosexuella par än bögar. Såg på tv i måndags att homosexualitet kunde bero på en ökad testosteronhalt före födsel. Detta gällde både bögar och flator konstigt nog. Sen så måste jag konstatera att det är skillnad mellan kvinnor och män, den som tycker annorlunde får gärna testa hormonnivåer hos tusen svenska medborgareför att sen komma tillbaka och säga att jag har rätt. Jag ser dessutom på inläggstiderna att ni har för mycket fritid. Sänk studiemedlen så ni blir tvungna att skaffa er ett jobb.

Typ 20 år sen jag uppbar något slags studiemedel..

*Edit*
Sen finns det ju folk som jobbar skift, och därmed ses på nätet lustiga tider..Oftast med den lönen att de gör att deras skattemedel tillåter höga studiebidrag och förmånliga studielån också..Tänk exporterande industri..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
770485
November 10, 2004 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

har inte starka åsikter om några i princip.. folk får väll göra va de vill.... MER MAKT ÅT FOLKET!!

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
770504
November 10, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

tackar Jerry det var i din mening jag menar att homosexuella är onormala.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
770537
November 10, 2004 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hemskt vad ni låst upp er om det är normalt eller inte.
Normalt är ett väldigt flummigt begrep. Visst det är inte normalt i den bemärkelsen eftersom det är en minoritet.

Det är inte heller "normalt" att man är mörkhyad i Sverige, eftersom dessa är färre i antal här. Men de finns, och det får man acceptera. På samma sätt som med handikapade, utlänningar och så vidare.

Ganska intressant att ni är så emot homosexuella att ni letar argument mot dem. Exempelviss tror jag sällan folk är så kristna som när de ska argumentera mot homosexuella. Någon sa att det är bra att kristna "följer sin tro" och är emot homosexuella. Ja- men då bör man vara kristen hela tiden, inte bara i de situationer då det hjälper en själv. Annars fallet det argumenet så jäkla hårt i backen.

Homosexualitet är ju någonting vi får vänja oss vid. Det kommer finnas. De bör få samma rättigheter. Det bör bli accepterat av samhället. Det skadar väl ingen om du har en granne som är homosexuell? De lever ett helt vanligt liv. Tvivlar på att ni tänker vad era hetrogrannar gör om nätterna. Tänk inte på det om era homogrannar heller. Svårare än så är det inte.

Homosexualitet bygger ju på kärlek på samma sätt som hetrosexualitet. Eller flirt. Men en flirt måste vara ömsesig för att leda någonstans. Tacka nej om du inte är intresserad. Sen tvivlar jag på att så många här faktiskt har blivit uppragade av en kille / tjej (homo). För dessa personer är nog ganska bra på att veta vilket folk och vart deras likasinde är.

Man är så rädd för att bli daskad i röven av en kille. Men det är så fånigt, eftersom det bara bygger på tv. Det bevisar er okunskap och egentligen också på er osäkerhet om livet och mycket annat enligt mig.

Dock håller jag inte med Conny om att det är lämpligt att homosexuella adaptorerar barn. Tyvärr. Samhället är tyvärr inte redo. Föräldrarna är minst lika bra och kan ge samma kärlek. Men barnen ska inte riskera att hamna i en sitation som de utätts på grund av föräldrarna.

Tycka vad man vill, om att det är samhället som gör fel. Men det är barnen som drabbas. Och samhället är i överläge, i och med sin kvantiet och styrka. Förändringar kommer inte gå över en natt. Homosexuella bör alltså inte få adaptera enligt mig i dagens läge. Tyvärr. Samhället är inte redo för det.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
770538
November 10, 2004 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tackar för en intressant debatt, men orkar inte försöka övertyga någon med fler argument. Alla argument som finns tidigare i tråden står jag för. Om jag lyckats få någon enda person att vakna upp så är jag glad.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
770546
November 11, 2004 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Jag tackar för en intressant debatt, men orkar inte försöka övertyga någon med fler argument. Alla argument som finns tidigare i tråden står jag för. Om jag lyckats få någon enda person att vakna upp så är jag glad.

Jag somnade halvvägs in i föreläsningen.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
770549
November 11, 2004 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Jag tackar för en intressant debatt, men orkar inte försöka övertyga någon med fler argument. Alla argument som finns tidigare i tråden står jag för. Om jag lyckats få någon enda person att vakna upp så är jag glad.

Du har endast fått mig att tro andra saker om dig. 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL