February 10, 2004
Tjena
strunta i vad man jobbar med, tänk bara på vad man har för utgifter (på ett ungefär)
säg att du ska betala hyra för en 2a, elräkning, bredband, tele. etc. man ska ha råd att festa någon gång i månaden.
vad anser ni vara aceptabelt att leva på /mån för att kunna leva ett bra liv?
jag ligger på ca18500:- nu, fyller 21 år i vinter. jag är nöjd, men kul att se vad folk tkr är ok liksom 🙂
February 10, 2004
dree wrote: 5400:- ungefär får jag ut efter skatt nu när jag går som lärling.
Förut hade jag jag runt 11000:- när jag jobbade deltid.
Och innan det fick jag ut runt 14000-15000:-
Hmm verkar som jag bytt ner mig totalt...
hehe, jag gick från 14500:- till 17920:- när jag bytte jobb, fick lite löneök nu och hamnade på ca. 18500.. bör kanske poängteras att det är föreskatt 🙂
November 7, 2005
Ensamstående i en tvåa, ja då bör man väl iaf dra ihop en 13-14 000:-/mån för att hålla en god standard.. Iaf här på glesbygden.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 23, 2004
January 13, 2003
Ptja, var precis på banken och enligt deras "normer" bör man ha minst 6500kr kvar att leva på varje månad. Vilket jag tycker är lite, efter att alla mina räkningar är pröjsade har jag ca. 14´ kvar men de försvinner ju vrålfort (räkningar och lån osv på ca. 10papp, därför så lite kvar). Men sen är man ju bara 22år och har hela livet framför sig.
November 22, 2001
beta wrote: Ptja, var precis på banken och enligt deras "normer" bör man ha minst 6500kr kvar att leva på varje månad. Vilket jag tycker är lite, efter att alla mina räkningar är pröjsade har jag ca. 14´ kvar men de försvinner ju vrålfort (räkningar och lån osv på ca. 10papp, därför så lite kvar). Men sen är man ju bara 22år och har hela livet framför sig.
Undrar hur de resonerar kring studenter. Då har man ju inte mycket mer än 6500 som ska täcka allt.
Kan inte alla som rabblar summor säga om de menar före eller efter skatt? Känns som att det är en blandning.
Mina siffror är efter skatt.
Jag klarade mig på ungefär 10k/månad när jag pluggade. Det är väl minimum.
Senaste året har jag väl levt på ungefär det dubbla, men valde att gå ner lite i lön för att få ett bättre jobb. Vet inte riktigt hur mycket jag får ut nu, men gissar på runt 15.
January 28, 2003
7300kr, tio månader om året, verkar tydligen vara rimligt... 🙂
Dock tycker jag faktiskt att man klarar sig ganska bra på studiemedlen, skulle ganska lätt kunna gå ner och inte ta fullt lån, men då jag inte visste hur det skulle bli med sommarjobb och så, var jag tvungen att safea. Till nästa år vet jag antagligen, och då blir det förhoppningsvis också mindre lån!
January 16, 2004
21000 i grundlön. Ganska nöjd med de med tanke på att när jag började för ca 1,5 år sedan så hade jag 19000. Får ut ca 14,5k efter skatt och fackavgift osv. Sen har jag 300 kr frivillig preliminärskatt för att slippa ett till bakslag på skatten nästa år...fick 2500 i restskatt :S
2 Guest(s)