November 27, 2003
ilg@dd wrote: Lagboken är nog lika motsägelsefull som Bibeln i många fall..
Om det där med fysisk och psykisk mognad vid 18 vet jag intet, men nog bör det väl även handla om något sådant vid 15 också, jag menar, då får du ju sätta på "lagligt".
Jo men 18 är ju en ålder som man kommit fram till där de flesta har mognaden innen för att klassas som vuxen. Det är ju en gräns som växit fram genom åren grundat på forskning och statistik. Så jag tycker nog allt det ska gälla här med. Det är min syn iaf.
Som jag sagt innan så ska det givetvis få jagas, det känns inte riktigt rätt när en 15åring gör det. Jag förstår att han är stolt och det skulle nog jag med vara om jag vore han och intresserad av jakt.
//Andreas
August 11, 2005
Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Lagboken är nog lika motsägelsefull som Bibeln i många fall..
Om det där med fysisk och psykisk mognad vid 18 vet jag intet, men nog bör det väl även handla om något sådant vid 15 också, jag menar, då får du ju sätta på "lagligt".
Jo men 18 är ju en ålder som man kommit fram till där de flesta har mognaden innen för att klassas som vuxen. Det är ju en gräns som växit fram genom åren grundat på forskning och statistik. Så jag tycker nog allt det ska gälla här med. Det är min syn iaf.
Som jag sagt innan så ska det givetvis få jagas, det känns inte riktigt rätt när en 15åring gör det. Jag förstår att han är stolt och det skulle nog jag med vara om jag vore han och intresserad av jakt.
//Andreas
Så länge de känner sig stolta över rätt sak och får proper utbildning/handledning så är det ok att börja så tidigt.
Tex att ha insikt att man inte dödar för skojs skull, utan för att det i grund och botten är bra för naturen (även om man kan känna sig stolt över att fälla en älg och tycker det är kul med hela upplevelsen).
Börjar man skjuta djur för dödandets skull så är det helt klart fel.
November 22, 2001
Delph1 wrote:
Jo men 18 är ju en ålder som man kommit fram till där de flesta har mognaden innen för att klassas som vuxen. Det är ju en gräns som växit fram genom åren grundat på forskning och statistik.
Den där forskningen borde nog göras om. Av de 18-åringar jag träffat är det nog ingen jag skulle vilja kalla vuxen. Jag skulle snarast vilja ha dem omyndigförklarade.
Tycker vi borde ändra myndighetsgränsen till åtminstone 20.
csm101 wrote: [quote=Delph1][quote=ilg@dd]Lagboken är nog lika motsägelsefull som Bibeln i många fall..
//Andreas
Så länge de känner sig stolta över rätt sak och får proper utbildning/handledning så är det ok att börja så tidigt.
Tex att ha insikt att man inte dödar för skojs skull, utan för att det i grund och botten är bra för naturen (även om man kan känna sig stolt över att fälla en älg och tycker det är kul med hela upplevelsen).
Börjar man skjuta djur för dödandets skull så är det helt klart fel.
Då har nog saker och ting varit fel i många år duh..
Skulle tro att en hel del av jägarna jagar för känslan av makt vid nedlagt byte.. Men även känslan av frihet i skog och mark spelar in, att sitta med en kaffemugg och nån macka och kanske en bit rökt fläsk och filosofera medan man spänt och inväntar ett byte att skjuta..
Känslan att först ha dödat, slaktat, styckat upp och sedan lagat mat av bytesdjuret är en härlig känsla. Fast det tror jag inte en storstadsmänniska som aldrig upplevt det kan förstå.
*Edit*
Sen vill jag nog sticka ut hakan och påstå att ungdomar i glesbygden mognar en del snabbare verkar det som. Här är det ganska ovanligt med killar som bor hemma hos mamma och pappa efter 19-20 års åldern.
Dom får liksom lära sej att klara sej själva tidigare, därav finns nog intresset och även mognaden tidigare i livet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 17, 2005
taskigt att sjuta bort någons skalle, vi e själva djur, visst dom e lite dummare men dom säger att alla människor har rätt att leva bla bla. men när det blir för många djur så e det bara skjuta på, är det vi människor som bestämmer det, varför ska vi bestämma över deras liv?
jag tycker det är hyfsat för många människor på jorden så när ska vi börja skjuta bort den männskliga populationen? kanske ska vi göra det för att ge mer plats åt djuren? varför ska dom lida för att vi tar död på vår egen och deras planet, varför ska dom lida för att vi ska få det bättre?
djuren är bättre och snällare än oss. vi dödar för nöjes skull, vi kan plåga och håna och trakasera människa eller djur, vi förorenar och förstör det mesta(även oss själva). vi ljuger och för folk bakom ljuset, vi tänker enbart på oss själva mm
jag e själv människa men jag avundas djuren för dom e så rena, ärliga och fantastiska varelser utan våra vapen skulle vi vara ett lätt byte, sen om alla djur gick ihop mot oss så skulle vi nog oxå dö ganska så snabbt, men dom är inte lika onda som vi.
tänker man efter så är dom allt vi borde vara...
March 7, 2004
HELIX wrote: [quote=Olegh]Jag är emot nöjesjakt, det är allt. Är inte tillräckligt insatt för att kommentera i övrigt.
Kan väl instämma här. För övrigt tycker jag att Björnar, Renar och Vargar är vackra djur och har därför lite emot till att de blir skjutna. Äter kött med god aptit men jag ser gärna att djur behandlas humanare än vad de gör.
vem fan skjuter ren?
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Då har nog saker och ting varit fel i många år duh..
Skulle tro att en hel del av jägarna jagar för känslan av makt vid nedlagt byte.. Men även känslan av frihet i skog och mark spelar in, att sitta med en kaffemugg och nån macka och kanske en bit rökt fläsk och filosofera medan man spänt och inväntar ett byte att skjuta..
Känslan att först ha dödat, slaktat, styckat upp och sedan lagat mat av bytesdjuret är en härlig känsla. Fast det tror jag inte en storstadsmänniska som aldrig upplevt det kan förstå.
Och hur strider detta mot vad jag skrev? När ni sitter där och filosoferar med kaffe i handen i skogen en lugn dag var ju något som jag tyckte var bra. Även att känna sig stolt över att man tillagar en rätt baserat på vilt som man själv jagat.
Hade ni däremot suttit i skogen och bara längtat efetr att få skjuta något för dödandets skull så hade det varit en annan femma.
*Edit*
Sen vill jag nog sticka ut hakan och påstå att ungdomar i glesbygden mognar en del snabbare verkar det som. Här är det ganska ovanligt med killar som bor hemma hos mamma och pappa efter 19-20 års åldern.
Dom får liksom lära sej att klara sej själva tidigare, därav finns nog intresset och även mognaden tidigare i livet.
Resonemanget du skriver håller inte.
Att storstadsungdomar bor kvar hemma längre beror snarare på brist på bostad samt att det är mer ekonomiskt om man ändå pluggar i samma stad.
Man mognar på helt olika sätt i storstad jämfört med glesbygd och ingen av dem är bättre än den andra.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Då har nog saker och ting varit fel i många år duh..
Och hur strider detta mot vad jag skrev? När ni sitter där och filosoferar med kaffe i handen i skogen en lugn dag var ju något som jag tyckte var bra. Även att känna sig stolt över att man tillagar en rätt baserat på vilt som man själv jagat.
Hade ni däremot suttit i skogen och bara längtat efetr att få skjuta något för dödandets skull så hade det varit en annan femma.
*Edit*
Resonemanget du skriver håller inte.
Att storstadsungdomar bor kvar hemma längre beror snarare på brist på bostad samt att det är mer ekonomiskt om man ändå pluggar i samma stad.
Man mognar på helt olika sätt i storstad jämfört med glesbygd och ingen av dem är bättre än den andra.
Där har du vad jag menar med mognad..
På glesbygden klipper man tydligen navelsträngen tidigare och ligger inte föräldrarna till last på något vis..
Typ, man vill klara sej själv, även om det frestar på ekonomin.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
På glesbygden klipper man tydligen navelsträngen tidigare och ligger inte föräldrarna till last på något vis..
Återigen så förstår du inte vad jag menar, det är inte en fråga om att man i storstäder vill bo hemma längre, utan att man är tvungen.
Alla har inte råd med lägenheter i miljonklassen om man bor i en storstad och att man stannar hemma då har inget med ens navelsträng att göra.
February 12, 2004
October 31, 2003
ZIre wrote: Varför kan inte alla jägarna skaffa kameror istället? Är ju garanterat svårare att få till en perfekt bild på ett lo än att skjuta det 😛 Man måste fortfarande sitta ute i skogen med sin kaffe mugg och vänta men vi slipper hela den trista döda-biten
Lite torftigt med en fotostek, eller?
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]
Återigen så förstår du inte vad jag menar, det är inte en fråga om att man i storstäder vill bo hemma längre, utan att man är tvungen.
Alla har inte råd med lägenheter i miljonklassen om man bor i en storstad och att man stannar hemma då har inget med ens navelsträng att göra.
Man behöver knappast köpa en bostadsrätt under sina studier. Finns väl även hyreslägenheter i städer, i värsta fall i andra hand.
Sen kanske man inte får vara så kräsen med boendet, man kanske måste flytta ut i förorten för att ordna sej ett boende.
Jag hävdar nog fortfarande att det handlar om mognad och viljan att klara sej själv.
October 31, 2003
addeee wrote: taskigt att sjuta bort någons skalle, vi e själva djur, visst dom e lite dummare men dom säger att alla människor har rätt att leva bla bla. men när det blir för många djur så e det bara skjuta på, är det vi människor som bestämmer det, varför ska vi bestämma över deras liv?
jag tycker det är hyfsat för många människor på jorden så när ska vi börja skjuta bort den männskliga populationen? kanske ska vi göra det för att ge mer plats åt djuren? varför ska dom lida för att vi tar död på vår egen och deras planet, varför ska dom lida för att vi ska få det bättre?djuren är bättre och snällare än oss. vi dödar för nöjes skull, vi kan plåga och håna och trakasera människa eller djur, vi förorenar och förstör det mesta(även oss själva). vi ljuger och för folk bakom ljuset, vi tänker enbart på oss själva mm
jag e själv människa men jag avundas djuren för dom e så rena, ärliga och fantastiska varelser utan våra vapen skulle vi vara ett lätt byte, sen om alla djur gick ihop mot oss så skulle vi nog oxå dö ganska så snabbt, men dom är inte lika onda som vi.
tänker man efter så är dom allt vi borde vara...
Man siktar väl inte på skallen. Djur är allt du inte vill vara, äta dina grannars barn utan att blinka, är det ärligt och rent?
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Man behöver knappast köpa en bostadsrätt under sina studier. Finns väl även hyreslägenheter i städer, i värsta fall i andra hand.
Sen kanske man inte får vara så kräsen med boendet, man kanske måste flytta ut i förorten för att ordna sej ett boende.
Jag hävdar nog fortfarande att det handlar om mognad och viljan att klara sej själv.
Men situationen i många storstäder ser ju ut på det viset, har man inga pengar får man ingenting.
Och jag hävdar fortfarande att du har fel.
1 Guest(s)