Vad är det som gör att så många lockas av fantasy och S-F?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad är det som gör att så många lockas av fantasy och S-F?
Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 493
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 6, 2005 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Funderade på det häromdagen.
Vad är det som är så fascinerande i fantasivärlden som får ungdomar att bli bokmalar? Vad är så speciellt?

Jag älskar själv fantasy och science fiction eftersom det låter mig träda in i en annan värld, bort från alla problem och krav i vardagen.

Vad tycker ni?

swebreaker
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
853832
March 6, 2005 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror du lyckades svara på din egen fråga väldigt bra =)

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
853835
March 6, 2005 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Äsch... bättre kan det bli 🙂 Låt höra era åsikter nu 😀

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
853862
March 6, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Du svarade väldigt bra på din egen fråga.
Vet inte varför man skulle läsa annars.

HarpaE
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
853885
March 6, 2005 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Heh på ett litet arbete gjorde jag en lite mer än en A4 om detta, ska se om jag kan luska fram den nånstans

:EDIT: Hittade det. Skratta inte nu 😛

Det som gör att folk upplever fantasy som något extra är att man kan leva sig in i denna värld, att även om det bara är för blott en stund, dyka in i magin, äventyren och spänningen för att glömma livets eviga misär, eller bara för att slappna av och strunta i sina egna bekymmer och vardagliga ting.

Fantasyn i sig är baserad på saker som är som dom inte borde vara och det är viktigt att man åtminstone till viss del, kan känna igen sig i dem och därmed lättare släppa taget om vårt tragiska, alldagliga eller perfekta liv.

Oftast är platserna i böckerna beskriva på ett väldigt bra sätt, alltså det är nästan så att man kan se, eller till och med känna, att man är i den världen. Är det riktigt välskrivet kan man verkligen se sig själv på platsen, se alla blåa blommor, alla skräckinjagande drakar eller känna vinden sprida exotiska dofter i ens ansikte. Alla världar behöver inte vara helt olika våra, dom flesta är faktiskt väldigt lika, och detta gör att man ännu lättare känner igen sig.

När världen nästan är exakt som våran, är det magi, speciella krafter, speciella människor, eller andra varelser, som gör att det är så speciellt. Fantasy ÄR just saker som inte kan inträffa i vår värld, det vill säga att en bok blir en fantasybok om boken har sina egna "regler" och inte följer våra naturlagar.

Jag själv gillar fantasy just för allt jag sagt, och jag tycker det är riktigt skönt att ibland flyta bort till en annan värld. Ärligt talat så tänker jag ibland:
-"Tänk om jag kunde 'trolla'" eller kanske:
-"Vad häftigt det vore att kontrollera naturen" eller till och med:
-"Tänk om man vore så stark, så mäktig, så smart, så rik" eller andra dylika saker.

Faktiskt, så tror jag att jag inte är ensam om att känna så, och jag tycker verkligen att dom som inte läst nån fantasy ska testa, åtminstone någon bok. Alla gillar inte att läsa, och många tycker att fantasy verkar löjligt, barnsligt eller bara tråkigt, men enligt mig är det tvärtom. Mitt mål med detta arbete är inte att konvertera folk till att börja spendera tid att läsa, utan helt enkelt bara att få ge folk min syn på saken.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
853894
March 6, 2005 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jag älskar själv fantasy och science fiction eftersom det låter mig träda in i en annan värld, bort från alla problem och krav i vardagen.

ta bort ordet älskar och byt ut mot något lite klenare så stämmer det in på mig med.

det är en chans att fly verkligheten utan att använda droger.

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
853895
March 6, 2005 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

HarpaE wrote: Heh på ett litet arbete gjorde jag en lite mer än en A4 om detta, ska se om jag kan luska fram den nånstans

:EDIT: Hittade det. Skratta inte nu 😛

Det som gör att folk upplever fantasy som något extra är att man kan leva sig in i denna värld, att även om det bara är för blott en stund, dyka in i magin, äventyren och spänningen för att glömma livets eviga misär, eller bara för att slappna av och strunta i sina egna bekymmer och vardagliga ting.

Fantasyn i sig är baserad på saker som är som dom inte borde vara och det är viktigt att man åtminstone till viss del, kan känna igen sig i dem och därmed lättare släppa taget om vårt tragiska, alldagliga eller perfekta liv.

Oftast är platserna i böckerna beskriva på ett väldigt bra sätt, alltså det är nästan så att man kan se, eller till och med känna, att man är i den världen. Är det riktigt välskrivet kan man verkligen se sig själv på platsen, se alla blåa blommor, alla skräckinjagande drakar eller känna vinden sprida exotiska dofter i ens ansikte. Alla världar behöver inte vara helt olika våra, dom flesta är faktiskt väldigt lika, och detta gör att man ännu lättare känner igen sig.

När världen nästan är exakt som våran, är det magi, speciella krafter, speciella människor, eller andra varelser, som gör att det är så speciellt. Fantasy ÄR just saker som inte kan inträffa i vår värld, det vill säga att en bok blir en fantasybok om boken har sina egna "regler" och inte följer våra naturlagar.

Jag själv gillar fantasy just för allt jag sagt, och jag tycker det är riktigt skönt att ibland flyta bort till en annan värld. Ärligt talat så tänker jag ibland:
-"Tänk om jag kunde 'trolla'" eller kanske:
-"Vad häftigt det vore att kontrollera naturen" eller till och med:
-"Tänk om man vore så stark, så mäktig, så smart, så rik" eller andra dylika saker.

Faktiskt, så tror jag att jag inte är ensam om att känna så, och jag tycker verkligen att dom som inte läst nån fantasy ska testa, åtminstone någon bok. Alla gillar inte att läsa, och många tycker att fantasy verkar löjligt, barnsligt eller bara tråkigt, men enligt mig är det tvärtom. Mitt mål med detta arbete är inte att konvertera folk till att börja spendera tid att läsa, utan helt enkelt bara att få ge folk min syn på saken.

=DO =DO =DO

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
853927
March 6, 2005 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda spelet som inte har dragit med sig av mig är just FF. Jag har oftast suttit och kollat på när andra kompisar spelat spelet/spelen men har aldrig gillat det. har aldrig gillat sådana typ av spel.
Det som gäller för mig är SPORT/BILSPEL/FIGHTING och sen vissa ÄVENTYR/TECKNADE spel.

Jag kan säga att jag är den personen som sitter länge fast vid ett bra spel, men det finns andra som sitter och spelar massor med olika spel och det tycker jag inte är något för mig, hellre att man spelar ett spel med känsla, roligt, klurigt och bra spel. Jag brukar inte sträva efter bra grafik eller nytt spel jag nöjer mig med grundingredienserna.

Sen så får man tänka efter att ett spel faktiskt är ett program som förser sig med klienter och klienterna är vi som spelar. Spel är underhållande men vissa går över gränsen och får det till spelberoende.
Spela gärna spel som ni tycker är bra underhållande, kul att spela samtidigt som ni lär er något av det, för lär man sig inget då räknas det med slöseri med tid.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
853935
March 6, 2005 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: det är en chans att fly verkligheten utan att använda droger.

Tänkte precis på samma sak

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
853956
March 6, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Du svarade väldigt bra på din egen fråga.

Mmm... nu måste jag nämna en sak. Den bästa definition jag har hört på vad som är populärkultur och finkultur har med det här att göra. Populärkultur är verklighetsflykt, medan med finkultur menas sådant som belyser aspekter ur verkligheten. Det senare tycker jag är värt att läsa om något.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
853959
March 6, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Json_81]Du svarade väldigt bra på din egen fråga.

Mmm... nu måste jag nämna en sak. Den bästa definition jag har hört på vad som är populärkultur och finkultur har med det här att göra. Populärkultur är verklighetsflykt, medan med finkultur menas sådant som belyser aspekter ur verkligheten. Det senare tycker jag är värt att läsa om något.

Menade inte läsa allmänt nu utan varför man skulle läsa fantasy 🙂

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
853962
March 6, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig är det inte bara "lite trevligt" att försvinna bort ett tag till en annan värld. jag skulle inte orka om det inte fanns såna böcker/filmer/spel. har ärligt talat tappat tron på mänskligheten, av olika anledningar, och jag tror inte på att det någonsin kommer att bli bättre.
Det jag kan tänka mig är den främsta anledningen till att allt fler börjar med fantasy och liknande är för att när man märker hur skitigt det är här så blir man besviken. man förväntade sig något större, något vackrare, något vänligare. självklart är det inte så för alla.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
853971
March 6, 2005 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Jerry][quote=Json_81]Du svarade väldigt bra på din egen fråga.

Menade inte läsa allmänt nu utan varför man skulle läsa fantasy 🙂

Jag med. 😎

Exempel:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0802812201/qid=1110119638/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/202-8267547-4917405

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
853972
March 6, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Wingdings wrote: Jag älskar själv fantasy och science fiction eftersom det låter mig träda in i en annan värld, bort från alla problem och krav i vardagen.

Så är det ju med det mesta inom nöje --> Film, idrott, spel av olika slag, musik, etc.
Alla saker som man njuter av gör så man kopplar bort alla problem, och man gör det som man tycker är kul.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 377
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL