June 13, 2001
Satt lugnt och stilla och kikade på TV ...sen tyckte jag att det kliade på min arm...kan det vara en mygga kanske.. drar upp ärmen för att klia bort eventuell mygga eller nå sket som kunnat hamna där...men istället för att trilla ner i den mjuka soffan jag satt i ...var det nå sket som hade borrat sig in i armen..GAAAAH en Fästing..... slet tag i den men fick inte med mig huvudet.....stod nog och kämpade i 10 minuter för att få bort huvudet..men på något sätt borrade den ner sig i en por, och gick inte att greppa med en pincett...får välan se om det blir nå borelia....ni får säga till om det blir konstiga texter och inlägg från min sida....för då vet ja att nått e fel...
BLÄ USH OCH TVI ..för fästingar.....
🙄
June 13, 2001
det äckliga är ju att huvudet ..fortsätter krypa innåt även om kroppen är borta.....
Men dom äckliga är ju de som sitter på djur...
Feta gråa (ibland lite blodspräckliga) med en diameter på ungefär en långfinger-nagels storlek....
Blääää ,....
🙄 :cy:
Jo visst ... Fästingar är väl det kräkigaste tinget som finns...jämrans parasiter ,,, ingen nytta gör dom ...
August 22, 2001
August 22, 2001
On 2001-10-09 11:36, bonko wrote:
Min 14 åriga katt hade en ful liten fästing förra sommaren... Fick bort den med en pinsett, och katten ser ut att leva fortfarande =P
Då har du det bra. Min Norska skogskatt Malin har i snitt tre fästingar per dag på sommaren. Jag rör inte det djuret. Min flickvän har fullt upp denna tiden på året.
August 15, 2001
On 2001-10-09 12:00, kottetrance wrote:
Flörtkula... LOL...
*fniss*
haha...
JO jo ....ja det var en kul liknelse...
Man kan ju tänka hur det ser ut ....en fästing i storlek med en flörtkula....som bara poppar ut ur en .... =oD Lol🙄 😀 😀 😀
Vadå, tycker du inte det lät smarrigt? Minns då man var liten och gjorde snögubbar av flörtkular... Åh, det var tider det... *tänker tillbaka på störda minnen*
June 3, 2001
Skärp er! Visst kan ni diskutera fästingar, men detta börjar likna en lekstuga. :wide:
Va lite mer seriösa.
Själv gillar jag inte fästingar, jag är som en magnet för dom små krypen. Får typ 20-30 fästingar som sugit sig fast varje år.(gillar att vara i skogen på hösten och plocka svamp)
August 15, 2001
On 2001-10-09 12:19, Totto wrote:
Skärp er! Visst kan ni diskutera fästingar, men detta börjar likna en lekstuga. :wide:
Va lite mer seriösa.Själv gillar jag inte fästingar, jag är som en magnet för dom små krypen. Får typ 20-30 fästingar som sugit sig fast varje år.(gillar att vara i skogen på hösten och plocka svamp)
Okej, sorry... Kanske började spåra ur då man gick från fästingar till flörtkulor, men det väckte så starka minnen.. =P
August 21, 2001
On 2001-10-09 13:54, Grin wrote:
Fyfan äckliga äckliga jädra mas-djur , jag AVSKYR fästingar, finns det överhuvudaget NÅGOT som tjänar på att de finns?
Nästan lika äckliga som daggemaskar ..*ryys*
Fästingar är små, blodsugande djur som hatas av nästan alla djur på vår lilla planet. Den tillför absolut ingenting i ekosystemet.. Är alltså totalt jevla onödig, äcklig, vidrig, och icke att förglömma, ful och ondskefull.
Daggmaskar däremot är förvisso oxå fula, obehagliga, slemmiga och förknippas lätt med larver som vi finner i döda ting. Skillnaden mellan daggmasken och festingen, förutom såklart att fästingen har ben.. och snackar betydligt mkt mer än daggmasken som i stort sett är en stum varelse.. är att man kan nyttja Daggmaskens ringlande och kringlande rörelser till att locka till sig en och annan fisk.. Det märker man enkelt genom att släppa ner ett gäng maskar i en pöl där man kan anta att det finns fisk förstås..
Om det nu finns fisk i denna pöl.. för enkelhetens skull antar vi att det nu finns det.. i närheten av där vi släppte ner vårt gäng med maskar, då ser vi hur de genast simmar dit och med ett visst välbehag slukar daggmaskarna levande. Detta har vi isig ingen nytta av, men eftersom människan i sig är ett uppfinningsrikt släkte har vi tillverkat en vass krok med en styck hulling på. Denna använder vi på ett utomordentligt finurligt sätt.. vi spetsar heltenkelt masken.. trär liksom på daggmasken på kroken och efter det släpper vi ner den i pölen.. och förhoppningsvis har vi förankrat kroken i en lina.. som vi håller i .. på detta finurliga sätt kan vi fånga fisken. Vi äter upp den.. för att sen nöjda, mätta och belåtna gå ut i skogen.. en bra bit ut i skogen för att släppa avföring... vilket i sin tur gynnar växtriket med en massa näring. Alltså se vi hur viktiga Daggmaskarna är för naturen.. och för oss..
Den dagen vi kan nyttja fästingarna på ett sätt som kan ge oss föda.. den dagen kan jag acceptera att de finns till. Tills dess, utrota dem! Döda vartenda exemplar ni hittar! Var elak! Visa ingen hänsyn! Ta inga fångar! Lyssna inte till deras lömska prat!
DÖD ÅT FÄSTINGARNA!!!!!
1 Guest(s)