March 3, 2004
December 11, 2002
Schmutziger wrote: nja, skillnaden mellan en magisterexamen och en civilingenjörsexamen är att man som magister läser in sig djupt på ett visst ämne.
Civilingenjörsexamen är dessutom en yrkesexamen medan en kandidat- eller magisterexamen är allmän typ av examen. Du kan sätta ihop en helt egen kandidat- eller magisterexamen. Reglerna över vad som måste ingå i en yrkesexamen är mycket mer ofattande.
January 6, 2002
Jerry wrote: Magisterexamen är 160 p.
Lessen att göra dig besviken men jag är rätt säker på att det finns magisterexamen på 180p då jag själv går en sådan, så nog snackat om det.
Den enda skillnaden jag har kunnat se mellan Chalmers E linje och min egen utbildning är att på chalmers har de läst engelska, miljöteknik, o nån fysikkurs. dvs "breddat" utbildningen med
i stället för dessa har jag då läst mer signalbehandling, statistik mm.
Eftersom jag pluggar till Magister i elektroteknik med inriktning på Signalbehandling.
(Msc in Electric Engineering with Emphasis on Signal Processing)
och kenrih, vare sig man är civilare eller magister så får man i båda falllen en Msc ( Master of Science) examina, vilket är det som gäller om man ska söka jobb utomlands så det är ingen himmelsvid skillnad mellan de båda.
Det är ju så att civilare måste läsa de här miljö o engelska kurserna eftersom det är krav på det, som jag sluppit och kunnat läsa fler kurser relaterade till signalbehandling istället.
January 3, 2001