vad är ett levande inland värt?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vad är ett levande inland värt?
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 16, 2007 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Det klagas ofta att antingen de som lever där på olika bidrag är parasiter, eller att de får får dålig ersättning, samt att det är ont om jobb...

Men vad är det värt att ha ett levande inland, eller ska glesbyggden avbefolkas och dö ut?

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1131133
April 16, 2007 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm ärligt talat så fattar jag inte ett skit av vad du säger... ?_?

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1131140
April 16, 2007 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

glesbygden är ju inte särskiljt levande...

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1131141
April 16, 2007 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

lite ledande fråga möjligen?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1131143
April 16, 2007 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Trenden är för nuvarande att småbyarna i stort sett avfolkas på "året runt boende", och stugorna med ev. tillhörande skog och jaktmarker köps upp av bl.a Tyskar. Många gånger innebär detta även en "rovskövling" av skogen av tidigare nämnde Tysk eftersom det i de flesta fall bara är jakträtten man vill åt. Pengarna för virket slinker bort utan att skatt till Svenska staten betalas, och angående skövlingen så kan Svenskarna bara se på och muttra om att så här kan inte en Svensk göra utan att det får påföljder.
Ett annat elände är ju dessa 08'or som köper sommarstugor häromkring, och därmed sänker trivselfaktorn rejält.

*Edit*
Nu vet jag iofs inte hur pass gles glesbygd Obelix menar.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1131168
April 17, 2007 - 6:01 am
sp_Permalink sp_Print

Om glesbygden kan skapa uppehälle och försörjning åt folk så skall den naturligtvis leva men om det endast är konstgjord andning som håller liv i den så ser jag ingen anledning till att människor skall bo där.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1131200
April 17, 2007 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ett annat elände är ju dessa 08'or som köper sommarstugor häromkring, och därmed sänker trivselfaktorn rejält.

*Edit*

Herregud människa... Låter ju som att du bor du inne i mörkaste ur-norrland... wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131205
April 17, 2007 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: [quote=ilg@dd]Ett annat elände är ju dessa 08'or som köper sommarstugor häromkring, och därmed sänker trivselfaktorn rejält.

*Edit*

Herregud människa... Låter ju som att du bor du inne i mörkaste ur-norrland... wink

Nja, just i byn där jag bor är det ganska tätbefolkat, typ 650-700 pers..

*Edit*
Fel av mej, här i Ljungaverk bor tydligen 887 personer (2005-12-31) enligt Kommunens hemsida. Dock tror jag nog siffran sjunkit lite till senaste året. När jag var småpojk 25-30 år sedan fanns det runt 1500-1600 pers boende här.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131207
April 17, 2007 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=LenteP][quote=ilg@dd]Ett annat elände är ju dessa 08'or som köper sommarstugor häromkring, och därmed sänker trivselfaktorn rejält.

*Edit*

*Edit*
Fel av mej, här i Ljungaverk bor tydligen 887 (2005-12-31) personer nu enligt Kommunens hemsida. Dock tror jag nog siffran sjunkit lite till senaste året.

Jaså, men då är det ju en riktigt stor by då... ha ha... wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131208
April 17, 2007 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: [quote=ilg@dd][quote=LenteP][quote=ilg@dd]Ett annat elände är ju dessa 08'or som köper sommarstugor häromkring, och därmed sänker trivselfaktorn rejält.

*Edit*

*Edit*
Fel av mej, här i Ljungaverk bor tydligen 887 (2005-12-31) personer nu enligt Kommunens hemsida. Dock tror jag nog siffran sjunkit lite till senaste året.

Jaså, men då är det ju en riktigt stor by då... ha ha... wink

Jodå, det är till och med så man får stå i kö med 2-3 personer på konsum ibland.
🙂

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1131214
April 17, 2007 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Åhå, så ni har konsum till och med... inte illa... 😛 wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131258
April 17, 2007 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: Åhå, så ni har konsum till och med... inte illa... 😛 wink

Näe, man ska väl inte klaga, men jag minns när jag var småpojk, då fanns det 2 konsum och 3 ICA här, lustigt att det gick ihop för dom på den tiden.

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 565
1131265
April 17, 2007 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Glesbygden är ett MÅSTE för detta land, hur ska man annars jämna ut allt elände söder över.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1131299
April 17, 2007 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det klagas ofta att antingen de som lever där på olika bidrag är parasiter, eller att de får får dålig ersättning, samt att det är ont om jobb...

Men vad är det värt att ha ett levande inland, eller ska glesbyggden avbefolkas och dö ut?

Tja, jag betalar säkert >50.000:- om jag får gissa för en "levande" landsbygd om du syftar på kommunala skatteutjämningar och sånt.

Tycker jag att det är "värt" så mycket pengar? Nej, faktiskt inte. Klart folk ska få bo var de vill, men jag tycker inte man ska behöva betala så jävla mycket för att de ska bo därute i "skogarna".

Hur mycket skulle du själv vara beredd betala för att jag ska få bo var jag vill?

Jag tycker samma som som om EU-bidragen, viss utjämning är det bra det är, men när ett (eller några i EU-fallet) länder alltid får betala så extrem stor del av kalaset medan vissa andra alltid får pengar så är det inte rättvist.

Jag ser inte hur det skulle vara så jättehemskt om glesbygden avfolkas. Mer plats för naturen och så kan vi ha en större vargstam utan massa idioter knallar runt och skjuter dem.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131305
April 17, 2007 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=obelix]Det klagas ofta att antingen de som lever där på olika bidrag är parasiter, eller att de får får dålig ersättning, samt att det är ont om jobb...

Tja, jag betalar säkert >50.000:- om jag får gissa för en "levande" landsbygd om du syftar på kommunala skatteutjämningar och sånt.

Man får väl gratulera till mångmiljonsårsinkomsten.

Laglorden wrote:
Tycker jag att det är "värt" så mycket pengar? Nej, faktiskt inte. Klart folk ska få bo var de vill, men jag tycker inte man ska behöva betala så j**la mycket för att de ska bo därute i "skogarna".

Så du är inte medveten om att du får elkraft, malm och virke här uppifrån?

Laglorden wrote:
Hur mycket skulle du själv vara beredd betala för att jag ska få bo var jag vill?

Set som står på skattsedeln för tillfället.

Laglorden wrote:
Jag tycker samma som som om EU-bidragen, viss utjämning är det bra det är, men när ett (eller några i EU-fallet) länder alltid får betala så extrem stor del av kalaset medan vissa andra alltid får pengar så är det inte rättvist.

Nu har du visst upptäckt det som kallas solidaritet.
Man får gratulera, även om du inte tycks förstå vitsen med det.

Laglorden wrote:
Jag ser inte hur det skulle vara så jättehemskt om glesbygden avfolkas. Mer plats för naturen och så kan vi ha en större vargstam utan massa idioter knallar runt och skjuter dem.

Plats för naturen?? Tillhör du dom som tror att fisk simmar omkring i ströbröd också?
Hur tror det skulle se ut utanför tullarna om det inte bodde folk som höll undan vegetationen där utanför?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1131336
April 17, 2007 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [
Så du är inte medveten om att du får elkraft, malm och virke här uppifrån?

Men det är ju perfekt.
Eftersom dessa saker kommer uppifrån måste det ju finnas arbeten åt folk.
Och om folk jobbar där då vill de naturligtvis bo i närheten. Och då måste det finnas affärer vilket skapar mer jobb. Och eftersom det nu bor såpass många där måste allt annat oxå finnas där vilket skapar ännu mer arbeten.
Alltså behövs inga glesbygdsbidrag och diskussionen är onödig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131356
April 17, 2007 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Så du är inte medveten om att du får elkraft, malm och virke här uppifrån?

Men det är ju perfekt.

Tar och citerar lite på ditt vis..
Tycker du det ser bra ut och klargör dina åsikter och din ståndpunkt på rätt sätt?
😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1131382
April 18, 2007 - 4:17 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Tar och citerar lite på ditt vis..
Tycker du det ser bra ut och klargör dina åsikter och din ståndpunkt på rätt sätt?
😛

Jag vet inte riktigt vad du menar med mitt sätt, men mitt sätt att citera folk är att göra så små citat som möjligt för att göra det lättare att läsa i tråden.

Jag är lite osäker på vad du tyckte var oklart?
Han skriver att han inte vill betala för folk som sitter o trycker i skogen, du säger att de som sitter i skogen levererar el och träd, alltså tjänar de sina egna pengar och han har inte för att de ska sitta o rulla tummarna.
Alltså inget problem.

I övrigt är jag rätt övertygad om att du vet att jag tycker att människor inte ska få sitta i sina gamla byar o suga bidrag o vänta på bättre tider som aldrig kommer.

HenrikM
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
1131402
April 18, 2007 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.stockholm.se/Extern.....x?id=28855

"Det är främst förortskommuner i Stockholms län som betalar en avgift till utjämningen. Stockholms kommun betalar som enda storstad en nettoavgift till systemet. Glesbygdskommunerna och de övriga små kommunerna får de största bidragen per invånare. Under 2006 bidrar invånarna i Stockholms stad till den kommunal ekonomiska utjämningen med 290 kronor per invånare"

50 000 eller 290 kronor, nästa gång kan du väll ta och överdriva lite till

http://www.sr.se/norrbotten/ny.....el=1307893

Nya förslaget till skatteutjämning kommer att ta från glesbygden och ge till storstäderna

http://www.bgnaringsliv.se/scr.....t%20resten

"Kommunerna som missgynnas vänder sig emot att 1,2 miljarder ska gå till 38 kommuner, som redan har låg skatt, varav tolv sänker skatten i år, medan övriga 252 kommuner får betala i genomsnitt 186 kronor per invånare."

Jag har redan 34% skatt, varför skall jag ge pengar till de komuner som har lägst skatt??

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1131405
April 18, 2007 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Tar och citerar lite på ditt vis..
😛

Jag vet inte riktigt vad du menar med mitt sätt, men mitt sätt att citera folk är att göra så små citat som möjligt för att göra det lättare att läsa i tråden.

Jag är lite osäker på vad du tyckte var oklart?
Han skriver att han inte vill betala för folk som sitter o trycker i skogen, du säger att de som sitter i skogen levererar el och träd, alltså tjänar de sina egna pengar och han har inte för att de ska sitta o rulla tummarna.
Alltså inget problem.

I övrigt är jag rätt övertygad om att du vet att jag tycker att människor inte ska få sitta i sina gamla byar o suga bidrag o vänta på bättre tider som aldrig kommer.

Du har inte tänkt efter vilka följder det skulle få om man tvångsflyttade alla från glesbygden till städerna?
🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 445
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL