May 17, 2002
Coore wrote: Fattig för mig är när du bara precis har råd att överleva och aldrig kunna unna dig minsta lilla.
Det sammanfattar fattigdom rätt bra, iaf om jag får tänka och tycka. Fattigdom är ju då man inte kan unna sig något alls, inte ens det lilla som krävs för att leva ett drägligt liv.
Susning.nu wrote: Om man lever i brist på nödvändiga saker, och inte äger något onödigt alls, lever man i fattigdom. Det finns en högre grad, som kallas absolutfattigdom?
February 16, 2004
Marcan- wrote: [quote=Tindy][quote=Smirnoff]I ett "I-Land" är fattigdom för mig: då man är tvungen att syssla med piratkopiering .
Så du menar att 90% av sveriges befolkning är fattiga?
Piratkopierar 90% av Sveriges befolkning? Låter lite mycket tycker jag. Sen är väl frågan, hur många är tvugna att piratkopiera?
Finns knappast något tvång. Men dock kanske de som inte har pengar till något extra.
Finns många former av fattigdom.
Men det brukar vara så att de som har dåligt med pengar får pengarna att försvinna lätt också de gånger de har lite mera. Den som har pengar lite mera än vanligt är oftast bättre på att spara och har jämnare utgifter.
Fattig är man när man varit utan internet i 2 veckor..
🙁
Men nu är man tebax..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Tack för välkommnandet..:-)
Man får grymt mycket skräpmail på 2 veckor..Usch och huga..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 23, 2002
Öwall wrote: när man inte har råd att äta eller bo
Då är man inte fattig då är man faktiskt död.
Fattigdom är när man inte har råd att uppgradera sin iPod mini till den nya versionen med bättre batteritid. :snurr:
Seriöst tecken på fattigdom kan vara exempelvis att telefonbolaget "klipper ledningen" eftersom man inte har kunnat betala räkningen.
April 30, 2005
Bara för att telebolaget klipper ledningen behöver du ju inte vara fattig. Du kanske bara råkade spola ner alla räkningar i toaletten 🙂
Fattigdom för mej är när man inte kan tillfredställa sina fysiska behov som tex mat och husrum.
Allt i den här jävla världen går ut på pengar. ALLT. Jag är så less på det...
March 11, 2003
Fattigdom är när man blir tvungen att avstå de mest basala delarna i livet såsom mat, kläder och husrum, trots att man också sätter dessa sakerna i främsta rummet.
Detta betyder inte att man är fattig bara för att man bor eller äter dåligt på grund av att man prioriterar annat.
Många i dagens samhälle tar kapitalvaror som mobiltelefoner, datorer och märkeskläder som något självklart. Det är det inte. Inte heller är avsaknad av semester eller möjlighet att sätta barn till världen.
Jag är fullständigt medveten om att många kommer att säga att barnanskaffande inte skall vara förbehållet de rika, men det är inte det vi pratar om. Jag menar att det är direkt oansvarigt att sätta barn till världen, samtidigt som man inte ens har möjlighet att försörja sig själv.
Ibland nästan häpnar jag över den syn folk har på samhällets skyldigheter och sina egna rättigheter. Varför kan man aldrig avkräva skyldigheter från folk, och varför är aldrig samhällets rättigheter i fokus?
Jag är omåttligt trött på folks beklagande över hur dåligt de har det. De flesta har aldrig haft det särskilt dåligt överhuvudtaget. Ändå vill de framställa sverige som ett u-land.
2 Guest(s)