vad är fel på Du gamla, du fria?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vad är fel på Du gamla, du fria?
Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 26, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

I en het diskosion mellan mig och några bekanta idag kring sveriges icke officiella nationalsång (ja den är inte antagen som nationalsång) så blev jag bland annat anklagad för att vara diskriminering ("tony du är diskriminering!", vad är det för en mening egentligen? helt åt fanders) och anklagad för att vara rasist. Allt detta då jag bland annat försvarade sången och flaggan när en av mina bekanta sa att viffta med sveriges flagga och sjunga nationalsången. Hon menade att det var fel att ha den bland annat ha flaggan uppsatt på hus och mycket mer.
Det här är mer än vad jag kan tåla. Att säga en flagga och en sång står för förtryck av aferikaner och alla andra "icke-svenskar" är nog det dummaste jag har hört denna veckan (det är måndag idag). Vem är det som har fördommar egentligen? Det dummaste var att två andra snabbt hoppade in i diskosionen och sa att man hade fel när man försökte att förklaga att flaggan och sången inte har med något sådant att göra. Man frågar sig när dessa fick lära sig att det är hat som man hyllar den 6 Juli (eller vid något annat tillfälle då man sjunger Du gamla du fria eller har flaggan framme).
Det värsta av allt var ändå att allt detta (sång och flagga) var odemokratisk och till och med en skymf mot alla invandrare i Sverige då de kommer från en annan nation.
Demokrati är att majoriteten bestämmer. I sverige så har vi representativ demokrati och majoriteten av alla partier med ågon form av makt i Sverige anser att vi ska ha denna flagga och denna sång (jag vet att sången inte är en officiel nationalsång). Hur kan det vara odemokratiskt? Alla har rätt att tycka annat. De som har flyttat hit har alla rätten att anse sig att vara annat än Svenskar men nu är det så att de bor i Sverige och här har vi en blå gul flagga med kors i och här sjunger facktiskt några då och då några ord ur Du gamla, du fria. De får väll tycka som de vill om det. Invandrare kan väll ha vilken flagga de vill som den som de ser som sin. De kan få sjunga vad de vill och inge sjunga något om de så vill.
Jorden må va någotlunda rund men det här var fan jävligt dummt.

- jag är diskriminering, snälla slå mig inte.
tony

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
955464
September 26, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

I det politiskt korrekta Sverige är allt svenskt fult och dåligt, och allt icke-svenskt vackert och bra. Det är bara att acceptera, och knyta näven i fickan..... 🙁

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
955465
September 26, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här var det dummaste jag hört.
Dina vänner begriper nog inte vad ett land, en stat en nation är för något.
Vi i Sverige har vår nationalsång och vår flagga och vi hedrar den precis så mycket som vi vill.
Det vet jag att man gör i alla andra länder också.

Alla svenska medborgare är alla svenska medborgare, även invandrare kan vara svenska medborgare, eller hur?

Dessutom så är de 2 första verserna ur "Du gamla, du fria" (som skrevs av Richard Dybeck 1844) Sveriges officiella Nationalsång sedan 1866.

EDIT: "detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång" läser jag nu på en annan sida. Ska nog kolla närmare på det

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
955467
September 26, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nötter.

//Andreas

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
955468
September 26, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

heh. säger jag bara.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
955469
September 26, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

En dubbelnöt: en som sjunger och en som klagar på det.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
955470
September 26, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

....... säger jag bara.
Man skall dock respektera reglerna för hur flaggan får hissas och behandlas.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
955473
September 26, 2005 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

De nysvenskar som påstår att det är rasism kan ju få svara på vad dom själva tycker om att använda sin egen flagga och nationalsång. Eller är det rasistiskt bara i Sverige pga den stora andelen invandrare?

FUBAR bakom pannbenet alltså.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
955475
September 26, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: ....... säger jag bara.
Man skall dock respektera reglerna för hur flaggan får hissas och behandlas.

Ja, detta håller jag med om. Dock så är mindre "balkong/altan"-flaggor undantagna. Även vimplar saknar regler.

De som går under reglerna är fanorna (de rektangulära).

Lite fakta för dom som vill veta:

Flaggregler
Tiden 1 mars-31 oktober hissas flaggan kl 08.00. Under övrig del av året kl 09.00. Den nedhalas vid solens nedgång, dock senast kl 21.00. Dock bör den lämpligen ej vara hissad under mörker.
Vid dödsfall hissas flaggan på halv stång döds- och begravningsdagarna. Då hissas flaggan först i topp och halas så ned en tredjedel av stångens längd. När jordfästningen ägt rum, hissas flaggan i topp, varefter den nedhalas antingen omedelbart eller enligt ovan.
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
955476
September 26, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Den åsikten om att nationalsången skulle vara diskriminerande ligger inte bara på individnivå, utan även smugit sig upp på institutionell nivå. Jag hörde talas om att en skola lät bli att spela och sjunga nationalsången vid en skolavslutning. (Minns tyvärr inte namnet på skolan) Hur tragiskt är inte det på en skala?

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
955477
September 26, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Som finne gillar jag inte Svenska nationalsången.
Men jag ser det inte rasistiskt eller så om den spelas.
Sedan det där med flagga, vi har själv en flaggstång på gården (svenska flaggan. :() och hos farsan har vi finska flaggan som han brukar hänga upp utanför dörren. Ser inte heller det som rasistiskt. Be dom där människorna växa upp.

naTTen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
955479
September 26, 2005 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är lika synd att asatron också blir förknippad med rasism och nazism. Det är ju nynazisterna man kan skylla det på tycker jag.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
955481
September 26, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Sjung och flagga på du Vitaminen. Din "antirassistpolare" kan ju ta sig någonstans!

Folk som anser att det är fel att sjunga nationalsången eller vifta med den svenska flaggan är riktiga knäppskallar!

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
955482
September 26, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Den åsikten om att nationalsången skulle vara diskriminerande ligger inte bara på individnivå, utan även smugit sig upp på institutionell nivå. Jag hörde talas om att en skola lät bli att spela och sjunga nationalsången vid en skolavslutning. (Minns tyvärr inte namnet på skolan) Hur tragiskt är inte det på en skala?

Framförallt är det dumt och obegåvat. Ett perfekt sätt att alienera invandrarna....
Man bara häpnar.

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
955483
September 26, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Man ser samma sak i andra sammanhang också, jag har läst att folk har blivit nerslagna pga att dom haft Sverige tröjor på sig.

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
955484
September 26, 2005 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=dreamweaver]Den åsikten om att nationalsången skulle vara diskriminerande ligger inte bara på individnivå, utan även smugit sig upp på institutionell nivå. Jag hörde talas om att en skola lät bli att spela och sjunga nationalsången vid en skolavslutning. (Minns tyvärr inte namnet på skolan) Hur tragiskt är inte det på en skala?

Framförallt är det dumt och obegåvat. Ett perfekt sätt att alienera invandrarna....
Man bara häpnar.

MM jag har sakt det förut och jag säger det igen!:
Problemet med dagens intigrationspolitik är att samhället ska anpassa sig efter invandrarna och inte tvärt om.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
955486
September 26, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Som finne gillar jag inte Svenska nationalsången.
Men jag ser det inte rasistiskt eller så om den spelas.
Sedan det där med flagga, vi har själv en flaggstång på gården (svenska flaggan. :() och hos farsan har vi finska flaggan som han brukar hänga upp utanför dörren. Ser inte heller det som rasistiskt. Be dom där människorna växa upp.

Man får hissa sin egen nationalitets flagga. Det är alla människors rätt.
Det är därför alla Svenska medborgare för hissa sin flagga och sjunga sin nationalsång. Därför förstår jag inte varför någon skola skippat att sjunga nationalsången, de elever som går på skolan är väl Svenska medborgare? Eller måste man inte det för att gå i kommunal skola? Jag vet inte.
Men jag antar att om man vill gå i en Svensk skola så ska man sjunga Svenska nationalsången.

Skulle jag gå i en engelsk skola i Storbrittanien så skulle väl jag få sjunga "God save the Queen" och jag skulle då inte ha något emot det?
Sen när jag kommer hem från skolan kan jag tralla på Sveriges nationalsång hur mycket jag vill.. Eller hur?

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
955487
September 26, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

naTTen wrote: Tycker det är lika synd att asatron också blir förknippad med rasism och nazism. Det är ju nynazisterna man kan skylla det på tycker jag.

Det är en detalj som är så otäckt effektivt med nynazismen. De använder starka allmänna symboler som bär på ett positivt värde och knyter dem till sin verksamhet, vilket skapar en association mellan symbolen och nynazismen. Klart svårt att bryta sig ur de där associationerna sedan, för då uppfattar den dumma folkmassan det som att man försöker försvara något som är kopplat till nynasismen och främja den. Jobbigt läge...

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
955488
September 26, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=dreamweaver]Den åsikten om att nationalsången skulle vara diskriminerande ligger inte bara på individnivå, utan även smugit sig upp på institutionell nivå. Jag hörde talas om att en skola lät bli att spela och sjunga nationalsången vid en skolavslutning. (Minns tyvärr inte namnet på skolan) Hur tragiskt är inte det på en skala?

Man bara häpnar.

Exakt. Vem har sagt att invandare är något eget "slag"? Det är ju riksdagen som oftast drar upp det. Som det skulle vara en egen grupp?
Nysvenskar kan jag gå med på, men de flesta tycker nog ändå att det är samma sak.

Svenskar som svenskar!

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
955490
September 26, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

TONY! Du är diskiminering. Sorry var tvungen att smaka på den meningen, den är inte ens dialektalt riktig på romani. Eller är det du som är diskriminering!!! Gör vi oss av med Vitamin-C så kommer alla att leva i samförstånd och fred!
Man kan väl inte diskriminera svenskar för att de vill hylla sin nation? Jag kräver att Jämo eller Homo eller vem fan av alla rättvisemän(bra namn för en samanslagning och besparing) som ska agera, tar någon i örat och ger mig 40000 av volvos pengar. Basta(fan det är inte svenska va, jag kräver österslang som hemspråk)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 317
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL