June 18, 2001
Vad är det ni firar?
Och vad är "svenskt"?
Det är där problemet ligger. Nationalism handlar om en efterkonstruktion av en kultur som vi för länge sedan har övergivit. Hur mycket av det stämmer med den historiska verkligheten?
Jag ser det snarast som en motreaktion på förändringar. Ett krampaktigt tag om en godtyckligt utvald del av ens historia, idealiserad och förvanskad.
May 1, 2005
denstore wrote: [quote=dreamweaver]Den åsikten om att nationalsången skulle vara diskriminerande ligger inte bara på individnivå, utan även smugit sig upp på institutionell nivå. Jag hörde talas om att en skola lät bli att spela och sjunga nationalsången vid en skolavslutning. (Minns tyvärr inte namnet på skolan) Hur tragiskt är inte det på en skala?
Framförallt är det dumt och obegåvat. Ett perfekt sätt att alienera invandrarna....
Man bara häpnar.
Precis. Vi ger indirekt bilden av att den svenska identiteten är rasistisk. Och eftersom de flesta svenskar tillhör det lägret som då uppfattas som rasistiskt, så placeras svenskarna i en jobbig sits. Vi tvingas då ändra våra traditioner för att inte verka rasistiska och det blir i slutändan vi själva (svenskar) som måste assimileras till den bild invandrarna har av hur en svensk bör vara. Det där blir ju helknas. Integration handlar ju om ömsesidig förståelse, inte kulturassimilation!
Och de som i slutändan förlorar på det här är ju inte bara Sverige med dess identitet och traditioner, utan även invandrarna som kommer till ett land som upplevs ha en grav personlighetsstörning. Inte konstigt att de blir allienerade som du säger.
August 11, 2001
denstore wrote: I det politiskt korrekta Sverige är allt svenskt fult och dåligt, och allt icke-svenskt vackert och bra. Det är bara att acceptera, och knyta näven i fickan..... 🙁
Detta var nog det dummaste idag. Vi visar ju verkligen bara här på forumet att vi inte bara knyter näven i fickan. Vi för ju även en diskussion om frågan.
Men en lustig sak ang topic. Jag såg en film som mina svärföräldrar filmat på sin semester på Kreta. Jag tror det var kreta iaf. Spela roll
Där satt iaf grekiska flaggan på var och varannan fasad. Men man hör ju sällan att dom är så kraftigt rasistiska. Varför är jag per definition rasist bara för att jag hyllar den svenska fanan, eller svenska nationalsången (Skiter fullständigt om den är antagen eller ej. För mig är den nationalsången iaf)
Helt klart är att dessa människor som kommit till Sverige för att söka skydd och asyl, får ta seden dit dom kommer. Det får vi svenskar göra ifall vi flyttar utomlands.
Ps! Såg en insändare i Expressen för några år sedan som handlade om vårat midsommarfirande. Insändaren tyckte att vi skulle sluta fira midsommar pga att invandrare hade svårt att förstå den seden.
Jag säger bara: NOG NU!
November 23, 2001
Jerry wrote: Vad är det ni firar?
Och vad är "svenskt"?
Det är där problemet ligger. Nationalism handlar om en efterkonstruktion av en kultur som vi för länge sedan har övergivit. Hur mycket av det stämmer med den historiska verkligheten?
Jag ser det snarast som en motreaktion på förändringar. Ett krampaktigt tag om en godtyckligt utvald del av ens historia, idealiserad och förvanskad.
Precis, Sverige är Sverige nu. Alla som bor i det här landet nu, allt som vi är och har nu. Det är det jag firar. Sverige som land, landskap, Sverige som en frizon, Sverige som en neutral stat (nåja, inte med i NATO iaf ;)). Ett land i Fred.
Det är det jag firar och hyllar.
October 31, 2003
dreamweaver wrote: Precis. Vi ger indirekt bilden av att den svenska identiteten är rasistisk. Och eftersom de flesta svenskar tillhör det lägret som då uppfattas som rasistiskt, så placeras svenskarna i en jobbig sits.
Äh, vafan man är ju redan hustrumisshandlare(till 40% var det väl, eller var det 80?) så det är väl bara att lägga till CV:n:
Ständigt deprimerat Fyllo
Rasist
Mansgris
Slår varenda fruntimmer han ser
Själmordsbenägen
Fuskar med Skatten och Sjukskrivnigar
Trots att han är lat och tråkig är hans hobby att bygga om huset, klippa gräset och tvätta bilen.
Söker arbete som kräver all tid, fördel om han kan slippa träffa familj och vänner. Han vill att hon ska vara hemma mest tid av föräldraledigheten(det bestämmer han!) så det blir ingen frånvaro där.
Kopia till alla länder i världen
Kom hit och ha kul!
May 1, 2005
jarlen wrote: [quote=Jerry]Vad är det ni firar?
Och vad är "svenskt"?
Precis, Sverige är Sverige nu. Alla som bor i det här landet nu, allt som vi är och har nu. Det är det jag firar. Sverige som land, landskap, Sverige som en frizon, Sverige som en neutral stat (nåja, inte med i NATO iaf ;)). Ett land i Fred.
Det är det jag firar och hyllar.
En bättre frågeställning är "Vad är den svenska identiteten?". Det är denna identitet som är ruggigt viktigt för en social grupp att ha tillgänglig för att fungera på ett väl fungerande sätt och undvika splittring. Detta är väl känt inom socialpsykologin så det är inget konstigt.
Den svenska identiteten uttrycker sig på olika sätt, dels genom ideal såsom grundläggande värderingar, men även genom traditioner som är ett mer tangibelt band som knyter alla samman.
Ni har rätt i att man ska ta hänsyn till hur Sverige ser ut idag, men den svenska identiteten ska inte spegla den rakt av. För det handlar om ideal som ligger på så många plan högre. Det handlar om hur man vill att Sverige ska se ut, därav ideal. Skulle man identifiera sig med Sverige direkt avspeglat så skulle det inte hålla, för det svänger verkligen fram och tillbaka. Ideal är ledstjärnan.
Sen det här med traditioner. Det spelar ingen större roll om vi firar nationaldag då vi blev självständiga, vann ett stort slag eller när nån kung kröntes. Det handlar om att vi har en över huvud taget. Samma sak gäller midsommar. Oavsett om vi hoppar som grodor eller kastar tallrikar på golv så handlar det om att vi alla har något som är gemensamt. Det är ingen slump att ritualer osv finns för att stärka gruppkänslan och sammanknytningen (även om ritualer har fler syften). Det som är farligt i sammanhanget är att bryta traditioner eller ändra dem, vilket skapar en förvirring.
Människor är dumma som höns i större sociala grupper, så de behöver något som enar dem, även om det kan på mikronivå te sig larvigt.
May 1, 2005
MoparPower wrote: [quote=dreamweaver]Precis. Vi ger indirekt bilden av att den svenska identiteten är rasistisk. Och eftersom de flesta svenskar tillhör det lägret som då uppfattas som rasistiskt, så placeras svenskarna i en jobbig sits.
Äh, vafan man är ju redan...
Hahaha :)R
September 3, 2001
problemet ligger bara i att svenskar ser så annorlunda ut än invandrare. Så länge vi ser olika ut kommer det att finnas en "vi" och "ni" känsla. Därmed även fördomar.
Bevisen finns där, titta bara på t.ex. frankrike eller england, där den ursprungliga befolkningen inte alls var så olik nykomlingarna, utseendemässigt, och integrationen har gått långt bättre än här.
Sen så hatar eller ogillar folk bara de som ser ut som raka motsatsen. Arier har en tendens att ogilla allt annat eftersom dom är så ensamma om att vara helt vita då. Samma gäller väl för svarta antar jag.
Men vi "ljusbruna" eller "mörkvita" har ju t.ex. inte så mycket emot andra "ljusbruna" oavsett vart dom kommer ifrån. vi latinos och turkar kan ju umgås trots att vi har heeeelt olika kulturer, enklare än vad svenskar och turkar kan. Helt enkelt för att vi ser lika ut.
i sverige, och i t.ex. USA så brukar grupper av invandrare från olika länder klumpa ihop sig till grupper där det enda gemensamma är först utseende och sedan språk. Latinos tillsammans, asiater tillsammans, och "mellanöstrare" eller muslimer, tillsammans. De klumpar ihop sig trots att de i sina hemländer inte alls tycker särskilt bra om sina grannländer. Det gör dom bara för att dom känner tillhörighet med folk som liknar dem.
Enda lösnigen är då, att vänta typ 50 år tills alla har blandats tillräckligt mycket. Alltså det som har hänt i frankrike med svarta befolkningen, eller det som har hänt i sverige med bl.a. jugoslaver.
Innan dess är det praktiskt taget omöjligt att jaga ner och rehabilitera varenda idiot som påstår att svenska flaggan är rasistisk.
EDIT 2-3 ggr för att jag skriver som en blatte.
March 14, 2004
Jerry wrote: Förslag: fira det riktiga Sverige istället, det mångkulturella Sverige som inte består av gamla valloner, holländare, britter, ester, letter, fransmän med flera, utan också iranier, turkar och andra.
För det första så firar jag sverige genom att ha en Svensk flagga på fasaden, och jag firar "det nya och det gamla Sverige".
För det andra så är den svenska "versionen" av mångkultur något som klingar mycket dåligt i mitt huvud och det vill jag inte fira.
Och du, jag är inte rassist!
July 13, 2004
Själv hade jag ingen anning om att "du gamla, du fria" inte var en vår officiella nationalsång. Det måste jag nog kolla närmare på.
Jag har för mig att reglerna om hur och när flaggan ska hissas/tas ner blev "borttagna" för ett tag sen. Men så är inte fallet alltså?
May 17, 2004
Kame_boy wrote: [klipp!]Enda lösnigen är då, att vänta typ 50 år tills alla har blandats tillräckligt mycket. Alltså det som har hänt i frankrike med svarta befolkningen, eller det som har hänt i sverige med bl.a. jugoslaver.
Innan dess är det praktiskt taget omöjligt att jaga ner och rehabilitera varenda idiot som påstår att svenska flaggan är rasistisk.
då är jag väll död antar jag.
May 15, 2005
Löjligt är vad det är. Löjligt att vissa inte kan acceptera lite stolthet över något som man har. Själv så har man ju fått höra "Jävla rasist" när man spelar någon skön låt av Thule eller Röde Orm. Men det är bara att bita ihop. Jantelagen går tydligen inte att komma undan...
October 31, 2003
.ToL wrote: Själv hade jag ingen anning om att "du gamla, du fria" inte var en vår officiella nationalsång. Det måste jag nog kolla närmare på.
Jag har för mig att reglerna om hur och när flaggan ska hissas/tas ner blev "borttagna" för ett tag sen. Men så är inte fallet alltså?
Det är inte lag längre.
Men Zlatan är officiellt blågul!( det var ju iofs Mats Gren också, men det uppvägdes av Glenn Strömberg)
May 1, 2005
Kame_boy wrote: i sverige, och i t.ex. USA så brukar grupper av invandrare från olika länder klumpa ihop sig till grupper där det enda gemensamma är först utseende och sedan språk. Latinos tillsammans, asiater tillsammans, och "mellanöstrare" eller muslimer, tillsammans. De klumpar ihop sig trots att de i sina hemländer inte alls tycker särskilt bra om sina grannländer. Det gör dom bara för att dom känner tillhörighet med folk som liknar dem.
Det är inte det som är problemet, för det är inget problem i sig att man grupperar sig. Det är den bristfälliga ömsesidiga förståelsen och de föreställningar man har om varandra som är problemet, vilket förvisso försvåras när det blir grupperingar, men det är fortf inte grupperingarna i sig som är problemet.
September 3, 2001
dreamweaver wrote: [quote=Kame_boy]i sverige, och i t.ex. USA så brukar grupper av invandrare från olika länder klumpa ihop sig till grupper där det enda gemensamma är först utseende och sedan språk. Latinos tillsammans, asiater tillsammans, och "mellanöstrare" eller muslimer, tillsammans. De klumpar ihop sig trots att de i sina hemländer inte alls tycker särskilt bra om sina grannländer. Det gör dom bara för att dom känner tillhörighet med folk som liknar dem.
Det är inte det som är problemet, för det är inget problem i sig att man grupperar sig. Det är den bristfälliga ömsesidiga förståelsen och de föreställningar man har om varandra som är problemet, vilket förvisso försvåras när det blir grupperingar, men det är fortf inte grupperingarna i sig som är problemet.
nej jag vet 🙂 jag menade inte heller att det var det som var problemet. Jag ville bara komma till att det är så mycket lättare att inte ha fördomar mot folk som ser ut som en själv.
Vi är så pass lättlurade av våra egna ögon.
October 31, 2003
L0rden wrote: Löjligt är vad det är. Löjligt att vissa inte kan acceptera lite stolthet över något som man har. Själv så har man ju fått höra "j**la rasist" när man spelar någon skön låt av Thule eller Röde Orm. Men det är bara att bita ihop. Jantelagen går tydligen inte att komma undan...
Du däremot har helt skruvade åsikter, de har aldrig gjort en skön låt. Du är iofs inte rasist för det.
November 23, 2001
.ToL wrote: Själv hade jag ingen anning om att "du gamla, du fria" inte var en vår officiella nationalsång. Det måste jag nog kolla närmare på.
Informationen var från Rikskommittén Sveriges Nationaldag 2005.
Det är inte lag längre som sagt. Endast Försvarsmakten, Kungahuset osv. som måste följa. Sen ska väl statliga bolag och kommuner alltid hålla koll på flaggdagar? Jaja, inte så vikitigt i denna disskussion.
June 27, 2002
Gillar man inte Sverige så ska man inte bo i Sverige tycker jag. Om man som Svensk tycker att de tär fel med svenska nationalsången,flaggan och asa tron så kan man väl lika gärna flytta till nåt u land då. De flesta i länder och de flesta u länder lär sitt folka att älska sitt land, emn inte Sveriges regering de lär sitt folk att hata landets symboler och lär dem att älska allt som inte har med landet att göra. Men sålänge vi hylar konungen med familj så räcker det liksom.
3 Guest(s)