vad är fel på Du gamla, du fria?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vad är fel på Du gamla, du fria?
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
956012
September 27, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Jerry][quote=dreamweaver]Ok, vi har ju hyffsad koll på vad som har gått fel, hur det händer och varför. En sak är dessutom klar: invandrarna har ju inte gjort något fel. Utan det är vi själva som aktivt, eller indirekt genom att vara passiva, låtit svenskheten försvinna. Är det nån som har någon realistisk idé om hur man ska komma till bukt med problemet? Svensk identitet är ju på klar dekis.

Jag tror du är fel ute. Det finns ingen svensk identitet - svenskhet - med gemensamma värden. Det är idén om en gemensam identitet och hyllandet av denna i sig som är värderingen. Det är den idén som är gemensam, ingenting annat. Och den idén är bara gemensam för nationalisterna.

Jag ska förklara lite mer vad jag vill få ut, vilket inte är helt lätt att göra. För du påpekar något som är väldigt sant, men är ändå inte det som egentligen betyder nåt.

Det finns olika sätt för en människa att identifiera sig. En persons identitet består inte enbart av de rena personliga egenskaper man fått under sin uppfostring, utan man är även ett derivat av t ex sin yrkesroll, kön och även då nationalitet. Det som händer är att personen anpassar sig efter de "kläder" den bär för att matcha den bild som personen i fråga tror (eller vill tro) att andra har av denna roll. Denna "förlängda" identifikation blir extra påtaglig då personen i fråga är väldigt stolt över sin roll och befinner sig bland en annan rollgrupp. En person som stolt är läkare till yrket är personlighetsmässigt mer läkare bland vanliga allmänheten än på sin arbetsplats, för det är när skillnader uppstår som karaktärerna stärks och identiteten blir markerad. Sedan finns det ju yrken/sysselsättningar/egenskaper som inte har någon personlighet förknippad till sig, men ändå fungerar som identifikationsmedel.

En bra jämförelse är kristna. Kristna personer är väldigt stolta över att de är frälsta och det brukar ofta framgå rätt tidigt att de är det. Att vara kristen innebär att de förmedlar att de hittat sin ledstjärna i livet, de har en gemenskap, de har ett helt paket av värderingar att luta sig tillbaka mot och iaf enligt sig själva (en del av dem) så har de hittat rätt till skillnad från oss andra ofrälsta. Att vara kristen är förvisso väldigt integrerat med värderingar och inte en ren roll, men kontentan hoppas jag framgår vad gäller att förmedla en bild av sig själv genom att säga att man är kristen.

I slutändan då, vad vill man förmedla genom att säga "jag är svensk"? Som jag antydde tidigare så måste det inte finnas en klar personlighetsprofil kopplad till en roll för att den ska funka som identifikationsmedel, vilket innebär att man måste inte kunna svart på vitt statuera "så här är en svensk", men det vore önskvärt.

Sen får man tänka på att genom att bara blicka inåt så fyller inte en svensk identitet nåt syfte, utan det är när vi sätter oss i relation till andra som svenskar som grupp stärks internt och externt. Jämför grupperingarna som uppstår på gymnasiet. Man är inte naturare till rollen förrän man ställs mot samhällare och fordonare. Klassammanhållningen var aldrig bättre än när det var lite "maktkamp" där emellan.

Det här med identifikation genom roller är något som förekommer ständigt och den frågan som du och andra implicit uttrycker är "behöver vi en svensk identitet"? Jag tycker det. Så splittrat och grupperat som samhället är idag med klyftor av alla dess slag så behöver vi något som håller oss samman för att underlätta ömsesidig respekt.

Vad skönt. Jag slipper gå i klinch. Du formulerade min tanke. Dock så skulle jag vilja tillägga, mer som en respons på Jerrys inlägg, att det kanske inte alls handlar om ett efterkonstruerat ideal. Idealet är kanske att faktiskt bli som vi är, och försöka förbli det. Svenskar är oavsett vad vi itutas hela tiden, ovanligt toleranta, och absolut inte mer främlingsfientliga än något annat lands befolkning. Mycket av detta beror nog just på att vi tidigare har haft en ganska stark tilltro till att det vi har gjort är rätt, och det har funnits en konsensus i hur landet har formats. Som det är idag, så framställs folket, av etablissemanget, som att allt vi har gör är fel, och det leder knappast till någon solidaritet med våra medmänniskor. Snarare bildas det tätare och tätare skott mellan grupperingarna som det propageras mot. I min mning så är globalisering och gränslöshet den ultimata dårskapen. Aldrig finns det så tydliga gränser som när någon har bestämt att de skall tas bort.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
956023
September 27, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nazister, nynazister, rasister mfl har tagit patent på det mesta.

Och svenska regeringen tillåter det!

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
956034
September 27, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Mycket av detta beror nog just på att vi tidigare har haft en ganska stark tilltro till att det vi har gjort är rätt, och det har funnits en konsensus i hur landet har formats. Som det är idag, så framställs folket, av etablissemanget, som att allt vi har gör är fel, och det leder knappast till någon solidaritet med våra medmänniskor.

Det där har jag funderat på. Var börjar allt egentligen? Det känns som att det har blivit en ond nedåtgående spiral i kopplingen mellan media, etablissemang och folk. För media har ju en väldig genomslagskraft på vårt sätt att uppleva samhället, samtidigt som media speglar samhället och folket (oss). Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det kändes ett par år sen som att media helt plötsligt blev överspända och blåste upp saker så överdrivet, vilket ledde till att man överkompenserade när man rättade till de så kallade problemen.

denstore wrote: Aldrig finns det så tydliga gränser som när någon har bestämt att de skall tas bort.

Kunde inte sagt det bättre själv.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
956175
September 28, 2005 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Nazister, nynazister, rasister mfl har tagit patent på det mesta.

Och svenska regeringen tillåter det!

Exakt, om vi slutar använda vår egna symboler så tillåter vi ju dem att ta dem från oss!

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
956180
September 28, 2005 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att den svenska kulturen säger att man ska ta det lungt, inte hets upp sig, ta ett steg tillbaks och inte orsaka onödiga konflikter.
Om vi är på resturang och får genomstekt kött fastän vi beställt rare, så äter vi och håller käften. (lite generalisering här dock)
Kulturerna "nerifrån" däremot, dom skriker och domderar för minsta lilla. Därför kan dom styra och ställa ganska bra här när dom kommer hit.
Detta är inte enbart negativt, men kontentan är som en annan sa, det är inte invandrarnas fel att det är som det är. Det är vi svenskar som inte bevarar vår "svenskhet" tillräckligt mycket. Vi låter andra kulturer komma och ta över, vi låter nazister ta flaggor och sånger i anspråk och vi låter politiker säga att dittan och dattan är fel.

Arminovski
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
956618
September 28, 2005 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser inget fel med varken flaggan eller nationalsången. Inget rassistiskt i det. Tycker bara bra om dem.

Låt bara inte de riktiga rassister, nazister och liknande nötter använda de i sina förvridna syften så blir det bra.

Jag är invandrare btw

Gaffeltruck
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
958622
October 4, 2005 - 6:00 am
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote:
Sverige som en frizon, Sverige som en neutral stat (nåja, inte med i NATO iaf ;)). Ett land i Fred.

Det är det jag firar och hyllar.

Sverige som en neutral stat? :s

Svensk järnmalm blev nazisters kanoner, Saab's plan skrämde Irak's barn.
Bofors säljer sitt nya raketgevär till krigiska länder.

Vad härligt neutrala vi är
🙄

denstore
Member
Medlem
958625
October 4, 2005 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

Gaffeltruck wrote: [quote=jarlen] Sverige som en frizon, Sverige som en neutral stat (nåja, inte med i NATO iaf ;)). Ett land i Fred.

Det är det jag firar och hyllar.

Sverige som en neutral stat? :s

Svensk järnmalm blev nazisters kanoner, Saab's plan skrämde Irak's barn.
Bofors säljer sitt nya raketgevär till krigiska länder.

Vad härligt neutrala vi är
🙄

Vilket SAAB-plan syftar du då på?

Alltså, det är egentligen inte något tvång på att man avstår från att sälja produkter till krigförande land, om man vill behålla en neutral status. Skulle man gjort det, så hade det varit lika mycket ett ståndstagande som att sälja.
Utöver det var inte Sverige direkt i situation för att bråka med Tyskland. Man ansåg att det var viktigare att hålla sig utanför kriget än att dras in p.g.a. en lågförädlad produkt.

Gaffeltruck
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
958747
October 4, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Gripen kanske?

Förövrigt till det andra så ser jag inte det neutrala i att sälja vapen till krigiska länder, man tar ställning till att sälja vapen till en sida av kriget så att dom kan slakta fler människor, hur moraliskt är det?

Och det där med järnmalmen gjorde endast Sverige för att tjäna en extra krona, Hitler gillade Sverige och hade inte tänkt göra något mot Sverige heller.

denstore
Member
Medlem
958834
October 4, 2005 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Gaffeltruck wrote: [quote=denstore]

Gripen kanske?

Förövrigt till det andra så ser jag inte det neutrala i att sälja vapen till krigiska länder, man tar ställning till att sälja vapen till en sida av kriget så att dom kan slakta fler människor, hur moraliskt är det?

Och det där med järnmalmen gjorde endast Sverige för att tjäna en extra krona, Hitler gillade Sverige och hade inte tänkt göra något mot Sverige heller.

När skrämde Gripen Irakiska barn?

Allvarligt så är hela det där resonemanget snack. Hitler var inte mer förtjust i Sverige än något annat land. Självklart kan man ifrågasätta det moraliska i att sälja till Tyskland, men likaväl kan man ifrågasätta leveranserna till England, eller andra allierade länder. Det ifrågasätts dock sällan.....

Har man leveransavtal med ett land, och sen avslutar sina leveranser då det landet hamnar i krig, så är det ett klart ställningstagande. Det är partiskt om något.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
958916
October 4, 2005 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Gaffeltruck wrote: Och det där med järnmalmen gjorde endast Sverige för att tjäna en extra krona, Hitler gillade Sverige och hade inte tänkt göra något mot Sverige heller.

Han räknade med att vi inte skulle ställa till några problem då vi skulle åka på lika mycket däng som Norge och Danmar. Vi skulle bara förlorat på att sätta oss emot med vårat svaga försvar.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
958922
October 4, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Gaffeltruck wrote: [quote=denstore]

Gripen kanske?

:)R

Du vet ju inte vad du snackar om! Dom länder som äger Gripen plan är Sverige, Ungern, Tjeckien och Sydafrika. Ingen av dom har plan i Irak! Ingen av länderna har ens soldater i Irak. Så sluta snacka goja! Eller kom med något som verkligen stämmer!

Pansarskotten (AT-4/Pskott m/86) byggs i USA och England, dom tillverkas på licens från Bofors, dom byggs allså inte ens i Sverige, därför kan inte vi påverka hur många vapen dom tillverkar eller använder.

Neutraliteten har inget att göra med vem man säljer vapen till. Visst vi säljer fördigtillverkade vapen till många länder men inget av dom är i krig. Här är ett exempel:
http://di.se/Index/Nyheter/2005/09/29/158607.htm?src=xlink Inget "oneutralt" att sälja vapen till Indien. Dom måste väll som alla andra länder ha rätt att försvara sig. Indien är en demokrat och dom är ej i krig.

Du låter som en sån där SFOSF snubbe som hittar på en massa saker för att folk ska se ner på försvaret och tillhörande industrier bara för att dom själv inte vet ett skvatt mer än försvar är farligt och vi är en dålig förebild om vi har ett.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
958959
October 4, 2005 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu när jag läste igenom den här tråden lite snabbt så kom jag att tänka på en gasnska skrämmande grej.

För inte så länge sen så kom vi grabbar på att det skulle vara skoj att se på Sverige-Norge Matchen. Så vi köpte några billiga Sverige klack stå platser.

Vi packa ner sverige tröjorna och gav oss iväg. När vi väl kom dit så hittade vi dom bästa platserna och matchen satte igång.

Nu inträffa den första läskiga saken. Väktarna rusade fram och typ skrek åt alla att det var en sitt klack idag. Vi och typ 20 pers protesterade, men vi var på väg att bli utkastade så vi satte oss ner.

Lite senare när sverige låg under med något mål så fick sverige in den till lika lika.

Det var då jag fick mig en chock.

Det var typ bara 40 pers i hela klacken som reste sig upp och jubbla och heja medans nästan alla satt ner och stirrade tomt ut i arenan varken klappandes eller jubblande.

Fatta det var i sverige klacken!!!!!!!!
Det här var det lamaste jag hade varit med om i hela mitt liv.

Man ska vara stolt över sin nationalitet

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
958968
October 4, 2005 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: Nu när jag läste igenom den här tråden lite snabbt så kom jag att tänka på en gasnska skrämmande grej.

För inte så länge sen så kom vi grabbar på att det skulle vara skoj att se på Sverige-Norge Matchen. Så vi köpte några billiga Sverige klack stå platser.

Vi packa ner sverige tröjorna och gav oss iväg. När vi väl kom dit så hittade vi dom bästa platserna och matchen satte igång.

Nu inträffa den första läskiga saken. Väktarna rusade fram och typ skrek åt alla att det var en sitt klack idag. Vi och typ 20 pers protesterade, men vi var på väg att bli utkastade så vi satte oss ner.

Lite senare när sverige låg under med något mål så fick sverige in den till lika lika.

Det var då jag fick mig en chock.

Det var typ bara 40 pers i hela klacken som reste sig upp och jubbla och heja medans nästan alla satt ner och stirrade tomt ut i arenan varken klappandes eller jubblande.

Fatta det var i sverige klacken!!!!!!!!
Det här var det lamaste jag hade varit med om i hela mitt liv.

Man ska vara stolt över sin nationalitet

Det där har väl ändå inget direkt med detta att göra? Dom ville väl bara vara förutseende och undvika eventuellt bråk.

//Andreas

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
958979
October 4, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Gaffeltruck, you make my day worth while 😀

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
959046
October 4, 2005 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Poltikerna borde titta runt lite på de stora svenska forum som finns på nätet.

Angående det att en skola inte hissade/sjöng så har det varit länge. Redan när jag gick på högstadiet i nian (1995) så förbjöd skolledningen att man skulle sjunga nationalsången på avslutningen.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
959087
October 5, 2005 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

Det där har väl ändå inget direkt med detta att göra? Dom ville väl bara vara förutseende och undvika eventuellt bråk.

//Andreas

Vad jag mest tänkte på var hur nästan alla i klacken satt tyst och apploderade inte änns när sverige kviterade..... Då är det något som är fel tycker jag.

Vist det var lite of toppic kanske men jag kom och tänka på det igen när jag läste tråden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 397
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL