Vad är IRC?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad är IRC?
Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
sp_UserOfflineSmall Offline
1173265
January 6, 2008 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

använder msn mest som en slags über-sms eller snabbmail/telefonsvarare. Folk skickar in meddelanden under dagen och jag ser det på kvällen o svarar till dom jag orkar 😀

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1173275
January 6, 2008 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Har inte förstått varför folk envisas med att köra icq bara för sakens skull.

Flashbacks. 🙂

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1173277
January 6, 2008 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Flashbacks. 🙂

Själv skaffade jag ICQ långt efter MSN 🙂

Jag skaffade MSN 2002, ICQ har jag registrerat mig på några gånger när jag varit tvungen (nytt konto varje gång). Det var först för ett år sedan som jag skaffade ett ICQ-konto som jag faktiskt har numret till 🙂

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1173284
January 6, 2008 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: [quote=whak]Flashbacks. 🙂

Själv skaffade jag ICQ långt efter MSN 🙂

Jag skaffade MSN 2002, ICQ har jag registrerat mig på några gånger när jag varit tvungen (nytt konto varje gång). Det var först för ett år sedan som jag skaffade ett ICQ-konto som jag faktiskt har numret till 🙂

Okey, för mig var det tvärtom, tror jag reggade mig på icq 99-00

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1173288
January 6, 2008 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Marcan-]Har inte förstått varför folk envisas med att köra icq bara för sakens skull.

Tja, kanske för att den är mer användbar och att alla viktiga kontakter finns där. Behövs ju egentligen bara en internetuppkoppling så kommer man åt den. http://www.icq.com/download/icq2go/
🙄
Skulle aldrig klara mej utan den, MSN använder man för oviktigt meningsutbyte endast.

1. Skulle vilja påstå att alla numera har msn.
2. Även msn kan du komma åt online + numera följer det med de flesta operativsystemen som default så ditt argument där håller ju inte direkt. Det är ju snarare lättare att använda msn än icq.
3. Så du skickar viktiga meddelanden över icq trots att samma kontakter finns på msn?

engine52 wrote: [quote=Marcan-]Har inte förstått varför folk envisas med att köra icq bara för sakens skull.

Nämn gärna fördelar med MSN Messenger förutom andelen användare.

Har inte påstått att det finns några. Ser inte vad mer man behöver än att kunna kontakta alla man känner. Där duger msn utmärkt då alla numera inte har icq.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1173292
January 6, 2008 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=ilg@dd][quote=Marcan-]Har inte förstått varför folk envisas med att köra icq bara för sakens skull.

Tja, kanske för att den är mer användbar och att alla viktiga kontakter finns där. Behövs ju egentligen bara en internetuppkoppling så kommer man åt den. http://www.icq.com/download/icq2go/
🙄
Skulle aldrig klara mej utan den, MSN använder man för oviktigt meningsutbyte endast.

1. Skulle vilja påstå att alla numera har msn.
2. Även msn kan du komma åt online + numera följer det med de flesta operativsystemen som default så ditt argument där håller ju inte direkt. Det är ju snarare lättare att använda msn än icq.
3. Så du skickar viktiga meddelanden över icq trots att samma kontakter finns på msn?

1. Din definition av "alla" haltar en smula.
2. Visst, det följer med windows, men därmed inte sagt att dom som är lite äldre föredrar att använda MSN eller ens har ett konto där.
3. Var har du fått det ifrån?
Runt 60-70% av dom jag har på ICQ använder inte ens MSN mej veterligen, dock består huvuddelen av de jag har på ICQ av gamla affärsbekanta sedan min tid som försäljare med vilka jag kan chatta i realtid eller lämna offlinemeddelanden till. Det är inte heller några problem att skicka URL'er eller vad för filer man vill eftersom MS inte kan gå in och bestämma vad innehåll det får handla om.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1173297
January 6, 2008 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser ingen som helst anledning att använda ICQ idag.

Måste tyvärr säga att typ alla har msn, hela min familj (till och med mamma), några chefer, bekanta upp till 50 år.

Jag har kanske två hundra kontakter på msn men jag pratar med kanske 5-6 av min närmsta. De andra ligger helt enkelt i bakgrunden och det är ju passande sätt att få tag på dem ifall man vill det.

Sen att msn börjar kontrollera länkar och skit är väldigt jobbigt. Man kan inte heller skicka .exe filer längre typ.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1173306
January 6, 2008 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag ser ingen som helst anledning att använda ICQ idag.

Måste tyvärr säga att typ alla har msn, hela min familj (till och med mamma), några chefer, bekanta upp till 50 år.

Jag har kanske två hundra kontakter på msn men jag pratar med kanske 5-6 av min närmsta. De andra ligger helt enkelt i bakgrunden och det är ju passande sätt att få tag på dem ifall man vill det.

Sen att msn börjar kontrollera länkar och skit är väldigt jobbigt. Man kan inte heller skicka .exe filer längre typ.

Jag tror det har med ålder att göra faktiskt, och när man "hoppade på" internet..
När jag skaffade internet första svängen var 1998 om jag minns rätt, och då fanns liksom bara ICQ och alla "äldre" jag chattar med har fortfarande ICQ som ordinarie chattklient.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1173352
January 6, 2008 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle inte vara en sådan bakåtsträvare med ICQ om MSN faktiskt fungerade tillfredsställande. Det gör det inte. Bloatat och alla dessa extrafunktioner med vibbar, 12 miljoner smileys och möjligheten att sätta precis vilka lång och löjliga namn som helst är fasen helt idiotiskt.
A-patch är verkligen en nödvändighet med om man ska köra den vanliga klienten ... huga.

Jag kör MSN via Pidgin dock, just för att komma runt allt det där. Så långt funkar MSN OK, men bristen på en bra offline-meddelandefunktion är ganska uppenbar med.

Sen undrar jag med varför svenska språket måste totalt förfalla när folk börjar prata över IMs i allmänhet? Även fullt vuxna människor verkar totalt tappa fattning och glömma bort allt vad stavning och grammatik innebär. Det gör fysiskt ont att försöka läsa vad folk skriver ibland. >_< //Andreas

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1173356
January 6, 2008 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Delp1 har en bra poäng medn stavningen. stavnings fel är lite ok emn grammatik sak amn ha full koll på. ex jag skulle kom till er är ju helt fel o oacceptabelt.

sen kanske man vill få det gjort snabbt...:D

Marcan-
Member
Medlem
1173374
January 6, 2008 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag tror det har med ålder att göra faktiskt, och när man "hoppade på" internet..
När jag skaffade internet första svängen var 1998 om jag minns rätt, och då fanns liksom bara ICQ och alla "äldre" jag chattar med har fortfarande ICQ som ordinarie chattklient.

Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med om internet innan msn eran så där faller det argumentet.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1173377
January 6, 2008 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: Delp1 har en bra poäng medn stavningen. stavnings fel är lite ok emn grammatik sak amn ha full koll på. ex jag skulle kom till er är ju helt fel o oacceptabelt.

sen kanske man vill få det gjort snabbt...:D

Oh really? 😉

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
1173384
January 6, 2008 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: Delp1 har en bra poäng medn stavningen. stavnings fel är lite ok emn grammatik sak amn ha full koll på. ex jag skulle kom till er är ju helt fel o oacceptabelt.

...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1173414
January 6, 2008 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=ilg@dd]Jag tror det har med ålder att göra faktiskt, och när man "hoppade på" internet..

Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med om internet innan msn eran så där faller det argumentet.

Mycket möjligt, om det nu vore så att du också var 30+ när du började använda internet och ICQ..

Marcan-
Member
Medlem
1173488
January 7, 2008 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Mycket möjligt, om det nu vore så att du också var 30+ när du började använda internet och ICQ..

Varför måste jag vara 30+? Jag började med internet runt -97 jag med så jag har mycket väl upplevt tiden då icq var det enda tillgängliga.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1173491
January 7, 2008 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=ilg@dd]Mycket möjligt, om det nu vore så att du också var 30+ när du började använda internet och ICQ..

Varför måste jag vara 30+? Jag började med internet runt -97 jag med så jag har mycket väl upplevt tiden då icq var det enda tillgängliga.

Nu börjar detta bli smått irriterande, vad är det du inte förstår?
Att jag är var 30+ när jag började använda internet och ICQ?
Att de flesta jag hade kontakt med och fortfarande har kontakt med på ICQ är 30+? (Eller snarare 40+ idag)
Det borde med stor tydlighet gå att inse när man läser mina inlägg att att jag åsyftar mej själv och mina kontakter när jag pratar om att jag föredrar ICQ framför MSN.
Däremot kanske du bör vara av ungefär samma generation åldersmässigt för att värdera de olika programmen på samma sätt som jag och "mina ICQ-kontakter" gör.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1173499
January 7, 2008 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Då detta verkar vara en IRC tråd, så ställer jag min fråga här, är det någon som kan smälla upp en direktlänk till nått webb baserat irc? jag har inte access till att installera saker på jobbet, men webbaserade program är OK 🙂 tack på förhand! /Adde

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1173518
January 7, 2008 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

http://ircatwork.com/ första träffen på google.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1173525
January 7, 2008 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Använder MSN dagligen, även skype har blivit en chat klient för mig (mest för att ta kontakt med arbetskamrater etc i stockholm), men båda programmen körs 24/7 nästan.

när jag började fanns bara ICQ och hur grymt programmet än var (det var grymt) så gick alla över till MSN, alla kvinnliga varelser skaffade MSN som en fluga, alltså fick man snällt med svansen mellan benen gå över dit också.

körde dubbelt ICQ och MSN tills endast få tal personer inte fanns på båda listorna och jag kasserade då ICQ (med en tår i ögat).

IRC kom in i mitt liv ungefär under samma tid, men går inte att jämnföra, det var clanen (CS, Q2) etc som drog mig dit, mina polare som hade samma intressen hamnade där, du hittade inte flickan "sara" på IRC denne hittade du på MSN.

MSN är i mitt tycke fungerande, men inte så mkt mer, ICQ har fortfarande en plats i mitt hjärta, men ingen plats i verkligheten som jag lever den.

best regards, pole

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 336
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL