July 27, 2002
Ironi
Vår kommunikation är mycket skör och kan lätt rubbas av såväl olika störningskällor som störande budskap. Dessa ligger till stor grund för våra konflikter som för en utomstående kan te sig löjliga men som för de inblandade är blodigt allvar.
En stor orsak, som jag ser det, är ironi. I rätt situation kan ironi vara komiskt men också ett svårtolkat och på så vis störande budskap. Det krävs att mottagaren kan läsa mellan raderna och förstå vad sändaren egentligen menar, inte vad han säger. Förstår inte mottagaren uppstår lätt en konflikt eftersom personen i fråga kan bli djupt sårad. Om en utomstående person hör ett ironiskt samtal mellan två parter kan denne missuppfatta situationen totalt. Han kan tro att de står och bråkar men i själva verket står de och skämtar. Nu behöver det inte alltid vara så här. De samtalande personerna kan vara mitt uppe i ett gräl samtidigt som den tredje parten kommer in. Han kan nu missuppfatta situationen åt andra hållet och tro att det är ett ironiskt samtal och inte bry sig om det. Med detta vill jag visa hur svårt det kan vara att förstå sig på ironi som tredjepart. Ofta är det också svårt mottagaren att förstå vad sändaren sänder för budskap. Det som en uppfattar på ett sätt kan en annan uppfatta helt tvärtemot.
Ironi ironi, lat. ironi´a 'ironi', av grek. eironei´a 'förställning', 'ironi', bildning till ei´ron 'hycklare')
Ctrl + C
May 17, 2002
Callister wrote: Ironi
Vår kommunikation är mycket skör och kan lätt rubbas av såväl olika störningskällor som störande budskap. Dessa ligger till stor grund för våra konflikter som för en utomstående kan te sig löjliga men som för de inblandade är blodigt allvar.
En stor orsak, som jag ser det, är ironi. I rätt situation kan ironi vara komiskt men också ett svårtolkat och på så vis störande budskap. Det krävs att mottagaren kan läsa mellan raderna och förstå vad sändaren egentligen menar, inte vad han säger. Förstår inte mottagaren uppstår lätt en konflikt eftersom personen i fråga kan bli djupt sårad. Om en utomstående person hör ett ironiskt samtal mellan två parter kan denne missuppfatta situationen totalt. Han kan tro att de står och bråkar men i själva verket står de och skämtar. Nu behöver det inte alltid vara så här. De samtalande personerna kan vara mitt uppe i ett gräl samtidigt som den tredje parten kommer in. Han kan nu missuppfatta situationen åt andra hållet och tro att det är ett ironiskt samtal och inte bry sig om det. Med detta vill jag visa hur svårt det kan vara att förstå sig på ironi som tredjepart. Ofta är det också svårt mottagaren att förstå vad sändaren sänder för budskap. Det som en uppfattar på ett sätt kan en annan uppfatta helt tvärtemot.
Ironi ironi, lat. ironi´a 'ironi', av grek. eironei´a 'förställning', 'ironi', bildning till ei´ron 'hycklare')
Ctrl + C
tack för det fina svaret på frågan jag inte ställde..
frågan lyder:
Vad är ironi^-1
July 27, 2002
Humor är ett fenomen som alla vet vad det är men som nästan ingen kan definiera. Och det är det roliga med humor…Själva ordet humor, betyder vätska. Stammar från det gamla hippokratiska synsättet att själen var uppbyggd av fyra olika vätskor. Utifrån blandningen av de olika vätskorna i kroppen, fick man olika personlighetstyper. Humorn är en av dessa vätskor i denna vätskebalans. Sen finns det då vedertagna moderna definitioner av humor. Standardefinitionen lyder så här; den mentala förmågan att upptäcka, uttrycka och värdesätta element av munterhet, absurditet eller inkongruens i idéer situationer och handlingar. Det är den ”vetenskapliga” definitionen av humor. Men, alla definitioner av humor faller ju samtidigt på sin egen löjlighet… Därför är det väldigt svårt att vara vetenskaplig när det gäller humor. Vad är vitsen med humor?
Det finns två huvudtyper; positiv och negativ, eller icke-aggressiv och aggressiv humor. Den positiva humorn är att man skrattar med någon. Dit hör i allra högsta grad självironin, då man skrattar åt sig själv. En mycket viktig skyddsmekanism. Situationskomiken, den absurda komiken hos t ex Chaplin, är för det mesta en utomordentligt rörande humor, nära det sentimentala. Finns tydligt i John Cleese och Fawlty Towers. Man känner onekligen en stor ömhet för denne hotellägare som ränner runt i sitt hotell. Aggressiv humor är t ex lyteskomiken och rasistiska historier. Man skrattar åt någon. Det är ett stort spektrum. Från de mildare till de extrema.
Onödigt att veta
Olika typer av skratt
Man skiljer på 7 olika typer av skratt
Det humoristiska skrattet, man skrattar för att något är roligt
Det sociala skrattet, andras skratt smittar oss, det är inget speciellt som är roligt men vi dras med av en god stämning. Vi kommer in på en bjudning och möts av skratt och värme.
Ignoransskrattet, vi skrattar för att dölja vår okunskap eller förlägenhet.
Ångestskrattet, som en reaktion på ångest. Man känner lättnad när ångesten släpper.
Sarkastiska hånskrattet, som många fruktar, det är mördande
Ursäktande skrattet
Kittlingsskrattet, en fysiologisk respons.
February 21, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=Ogrebeast]Hmmm... jag och skiroy diskuterade humor igår. Och begreppet 'humor' är minst lika svårt att definiera.
jo men humor^-1 är lättare. det är helt enkelt inte roligt ett dugg.. fast det kan ju också ses ur olika vinklar
Är humor lätt att förklara?
En tomat hamnade på efterkälken och blev överkörd. De andra ropade "ketchup".
Hur skulle du förklara det roliga i historien för nån som bara svarar "Okej, han blev mosad likt ketchup. Men vad är det roliga med det?".
May 17, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Ogrebeast]Hmmm... jag och skiroy diskuterade humor igår. Och begreppet 'humor' är minst lika svårt att definiera.
jo men humor^-1 är lättare. det är helt enkelt inte roligt ett dugg.. fast det kan ju också ses ur olika vinklar
Är humor lätt att förklara?
En tomat hamnade på efterkälken och blev överkörd. De andra ropade "ketchup".
Hur skulle du förklara det roliga i historien för nån som bara svarar "Okej, han blev mosad likt ketchup. Men vad är det roliga med det?".
1. berätta den inte så slipper du problemet
2. be honom läsa guiden.
sak samma om humor är svårt att förklara.. det är IRONI^-1 som gäller!!!
IRONI^-1 = Ironi upphöjt till minus ett
February 21, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=Ogrebeast]Hur skulle du förklara det roliga i historien för nån som bara svarar "Okej, han blev mosad likt ketchup. Men vad är det roliga med det?".
2. be honom läsa guiden.
Jag avgudar ditt svar! Så ska man tackla ifrågasättningar
May 17, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Ogrebeast]Hur skulle du förklara det roliga i historien för nån som bara svarar "Okej, han blev mosad likt ketchup. Men vad är det roliga med det?".
2. be honom läsa guiden.
Jag avgudar ditt svar! Så ska man tackla ifrågasättningar
hehe
har du någon ide med ironi^-1 problemet då?
November 26, 2002
Callister wrote: Ironi
Ctrl + C
hade du kopierat allt det där någonstans?
var i såfall?
detta förklarar ju inte vad ironi betyder heller, utan är snarare en analys.
May 17, 2002
Öwall wrote: [quote=Callister]Ironi
Ctrl + C
hade du kopierat allt det där någonstans?
var i såfall?
Det finns en funktion som heter PM!
I denna tråd skall problemet "Vad är ironi^-1" diskuteras
February 21, 2003
Krqagyzzz wrote: har du någon ide med ironi^-1 problemet då?
Njae inte direkt. Det är väldigt underligt att en mening med negerad sanning kan vara både kul och kränkande beroende på sammanhang. Det är kanske inte ironin i sig som är konstig, utan snarare att vi människor är konstiga som finner den kul. :-k
November 9, 2002
va tvungen o friska upp mina kunskaper om negativa potenser o hitta [Image Can Not Be Found]
så ironi^-1 blir 1 / ironi^1
o ^1 betyder väl typ "ggr sig själv 1 gång" altså talet helt enkelt...
då har ja kommit fram till 1 / ironi
altså en "ironi-del"
sen vart man kan komma me d d går ju att diskutera 🙄
November 26, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Öwall] hade du kopierat allt det där någonstans?
var i såfall?
hur ska man diskutera vad ironi^-1 är om man inte vet vad ironi är? =)
ironi^-1 är ju samma sak som 1/ironi, eller ironi inverterat.
vad är då motsatsen till ironi?
antagligen när någonting går precis som planerat.
edit: jag har en inre konflikt angående definitionen på ironi. ta allt jag skriver med en nypa salt (som vanligt alltså)
May 17, 2002
Öwall wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Öwall] hade du kopierat allt det där någonstans?
var i såfall?
hur ska man diskutera vad ironi^-1 är om man inte vet vad ironi är? =)
ironi^-1 är ju samma sak som 1/ironi, eller ironi inverterat.
vad är då motsatsen till ironi?
antagligen när någonting går precis som planerat.
edit: jag har en inre konflikt angående definitionen på ironi. ta allt jag skriver med en nypa salt (som vanligt alltså)
mm
3 Guest(s)