March 21, 2003
CoLiC wrote: [quote=MULLVADEN]Nej... olaga hot e att t ex säga till nån att du ska komma slå ner snubben eller liknande.. alltså när det gäller våld o så...
Jo jag antar det jag med, men jag behöver fakta 🙂
Gå(eller rulla 😀 ) och testa det på en polis.(Se vad han haffar dej för ?) 🙄
March 10, 2003
"Olaga hot" - varigenom någon hotar annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom;
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 17, 2002
CoLiC wrote: [quote=Ctrl]"Olaga hot" - varigenom någon hotar annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom;
Men ingår att hota med polisanmälan där?
Att göra en polisanmälan e ju inte en brottslig gärning.. eller hur... 🙄
May 17, 2004
det borde ändå knappt vara straffbart ändå. Om jag inte minns fel (jag minns skärt fel)så kan du inte bli dömd om inga tekniska bevis kan bevisa påståendet. Altså att man inte kan bli dömd för något om endast vittne/vittnen stödjer ordet.
Fast jag kan väll vara ute och cyckla..
November 26, 2002
"Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207)."
från brottsbalken (http://www.notisum.se/rnp/sls/.....620700.HTM)
August 16, 2002
MULLVADEN wrote: [quote=CoLiC][quote=Ctrl]"Olaga hot" - varigenom någon hotar annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom;
att hota att man ska göra en polisanmälan på falska grunder är ett brott...
tex om jag säger att jag ska polisanmäla dig för barnporrbrott även fast jag vet (hoppas jag iaf) att du inte har det...
June 17, 2002
keffing wrote: [quote=MULLVADEN][quote=CoLiC][quote=Ctrl]"Olaga hot" - varigenom någon hotar annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom;
att hota att man ska göra en polisanmälan på falska grunder är ett brott...
tex om jag säger att jag ska polisanmäla dig för barnporrbrott även fast jag vet (hoppas jag iaf) att du inte har det...
Det e fortfarande inte olagligt att hota med att du ska polisanmäla...
Men däremot begår du, kan jag garantera, förtal om du polisanmäler mig för att ha barnporr...
3 Guest(s)