May 2, 2006
ACC och ECC är båda utvecklingar av det gamla hederliga AC (Air Condition). Numera talar man om klimatkontroll inomhus (och i bilar mm). Automatic Climate Control (ACC) och Electronic Climate Control (ECC) är olika benämningar för system som inte enbart är till för att kyla. Huvuduppgiften är att hålla en jämnt fördelad (behaglig) temperatur, dvs både kyla, värma och avfukta vid behov. Man ställer alltså in de värden (vanligtvis bara temperatur) man vill ha och så sköter systemet resten. I lite dyrare bilar går det exempelvis att separera temperaturerna ganska rejält mellan fram- och baksäten (för den som så önskar). En gammal hederlig AC nöjer sig med att bara frosta på.
February 4, 2002
AC/EC (Manuell) = Den billiga varianten som man får reglera själv.
ACC & ECC (Automatisk) = Termostatstyrd variant, oftast digtal instrumentering. Man kan ställa in värmen på tex 20 grader som den sen håller av sig själv oavsett om det är kallt/varmt ute.
Så ser min EC ut http://i74.photobucket.com/alb.....02_018.jpg
August 11, 2005
fisken wrote: [quote=csm101]Hahaha, och KD är det jag kör med i lastbilen nu när acN inte funkar 😛
Jag börjar jämnt med lite KD för att få in lite "frisk" luft i hytten. Efter ett par minuter så åker rutorna upp och AC:n på.
Jo, jag skulle också ha gjort så, men kylmedlet är finito på den...
Så det blir till att öppna taklucka och dra ner fönstrena några cm för att få den sköna KD:n
2 Guest(s)