Vad är välfärd?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad är välfärd?
padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
sp_UserOfflineSmall Offline
1130310
April 12, 2007 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Men det måste samtidigt löna sig att jobba, om en städare får ut lika mycket som en arbetslös är det ju inte svårt att välja.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1130314
April 12, 2007 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Men det måste samtidigt löna sig att jobba, om en städare får ut lika mycket som en arbetslös är det ju inte svårt att välja.

visst ska det vara så, men var är felet?

Är ersättningarna för höga?

Eller är lönerna på tok för låga?

Jag skulle tippa på alt. 2

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1130327
April 12, 2007 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Ett vackert och välskött land i övrigt, rent estetiskt. Blomstrande kultur (musik och film främst för min del) och andra livsnjutningar.

//Andreas

Det glömde jag helt, att ha ren miljö, tillgång till natur och ett fungerande kulturliv är livskvalitet och måste räknas in i begreppet välfärd.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
1130329
April 12, 2007 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Svårt att säga vad problemet har sin grund i mina ögon verkar det som att "välfärdspolitken" drivs med bidrag/ams-jobb i tro om att det är de arbetslösa som påverkar sverige mest. Visst behövs de sättas i arbete men det måste bli enklare/billigare för företag att anställa då. Men som nämnt, lönerna i sverige är på tok för låga för kvalificerade tjänster vilket gör att kompentens försvinner utomlands till t ex Tyskland, Danmark, Norge och England.

Jag som saknar 4-5årig universitets utbildning och 5+ års arbetslivserfarenhet stod för ett val i vintras.

Alternativ 1: Börja studera och dra på mig studieskulder för sakens skull och hoppas på att inte hamna på donken/manpower efter utbildning. Detta kan jag förresten inte eftersom jag redan har en skuld hos CSN som jag inte kunnat betala.

Alternativ 2: Söka något av de relativt få (sett till antalet sökande per jobb) jobb som finns inom min "bransch" och ta den lön som erbjudits. Eller hamna på manpower/donken för 90 kr/t pga akut ekonomisk kris.

Alternativ 3: Flytta 20 mil västerut.

Jag gjorde det sistnämnda och flyttade till Norge. Fick inom två veckor och efter två intervjuer erbjudanden om två företag som var intresserade av mig. Jag valde de som gav mig bäst betalt men som även hade mest utvecklande och givande arbete.

Jag har visserligen bara jobbat en månad nu men har inte ångrat mig en sekund. Trivs utmärkt som PC-tekniker och är med å lär mig SMS server, AD å massa annat krafs varje dag, kunskaper som markant kommer öka mitt värde i framtiden.

Törs man överge sin barndomsort och ta ett litet steg finns det mkt att vinna, tyvärr för sveriges del som förlorar ännu en skattebetalare men vad gör man inte för att rädda sitt eget skinn.

Jag kommer aldrig få en fin examen men så länge man lär sig saker praktiskt och teoretiskt i sitt arbete är det en minst lika värdefull kunskap i framtiden. Och för att ansluta till föregående inlägg så är inte sverige ensamma om att ha ren miljö, tillgång till natur och ett fungerande kulturliv.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1130397
April 12, 2007 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Json_81] Om du nu har gått arbetslös så länge att du kommit ned till 65% kanske det e dags att skaffa en billigare lägenhet? Ställa av bilen kanske?

Du vet inte hur det ser ut och funkar i glesbyggden va?

Jodå, men jag fick bilden av att han inte bor där.

dreamweaver wrote: [quote=Json_81]Varför skulle en student ha halva hyran t ex?

Studentlägenheter ligger i regel under en normal hyra eftersom SGS (i Göteborg då) har förhandlat till sig det. Sen är det inte just halva för alla såklart.

Json_81 wrote: Här i gbg finns det ingen rabatt på lokaltrafiken.

Finns det visst. Just i Göteborg så kostar ett månadskort upp till 26 år 375 kr. Fyller du 26 så kostar det 500 kr.

Json_81 wrote: Varför träna på ett gym som kostar 500 spänn i månaden? Låter som något lyxgym, här finns gym från ett par hundra per termin även för ickestudenter.

Det "lyxgym" du talar om är Fysiken på Gibraltar och kostnaden är baserad på om man betalar kvartalsvis. Binder man upp sig på ett år blir månadskostnaden 154 kr som student och 289 kr som icke-student. Där är skillnaden 87%.

Så det spelar ingen roll hur du resonerar. Det är ALLTID dyrare i det stora hela att inte vara student. Det märks att många här inte har kommit till den insikten än. Som sagt så finns det många kostnader som inte ens är med i beräkningarna som tillkommer när man börjar jobba och lämnar det trygga studentlivet.

Jag vet inte var du hittar dessa billiga studentlägenheter, de jag sett (och bott i) kostar minst lika mycket som motsvarande vanliga hyresrätt.

Den rabatten du pratar om finns inte och har mig veterligen aldrig funnits på västtrafik.
25% rabatt på regionen runt samt chalmerskortet har visst uppkommit på senare år.

Ok, så om man nu tvungen måste träna på fysiken skiljer det 150:- i månaden.

[edit]Såg nu att det priset du talade om på västtrafik faktiskt finns nuförtiden, men det har inget med studenter att göra, det gäller alla under 26.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1130451
April 12, 2007 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag vet inte var du hittar dessa billiga studentlägenheter, de jag sett (och bott i) kostar minst lika mycket som motsvarande vanliga hyresrätt.

Bara att gratulera mig att jag gjorde min hemläxa bättre än du då när jag kollade igenom SGS utbud av lägenheter. 🙄

Json_81 wrote: Ok, så om man nu tvungen måste träna på fysiken skiljer det 150:- i månaden.

Ja, det jag vill visa att det ökar procentuellt på det mesta. Just 150 kr i sig är inget, men många bäckar små.

Json_81 wrote: [edit]Såg nu att det priset du talade om på västtrafik faktiskt finns nuförtiden, men det har inget med studenter att göra, det gäller alla under 26.

Hävdade aldrig motsatsen. Jag jämför studerande unga (de är oftast unga u know) och jobbande "äldre" (som passerat 26).

Json_81
Member
Medlem
1130486
April 13, 2007 - 5:03 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Json_81]Jag vet inte var du hittar dessa billiga studentlägenheter, de jag sett (och bott i) kostar minst lika mycket som motsvarande vanliga hyresrätt.

Bara att gratulera mig att jag gjorde min hemläxa bättre än du då när jag kollade igenom SGS utbud av lägenheter. 🙄

Json_81 wrote: Ok, så om man nu tvungen måste träna på fysiken skiljer det 150:- i månaden.

Ja, det jag vill visa att det ökar procentuellt på det mesta. Just 150 kr i sig är inget, men många bäckar små.

Json_81 wrote: [edit]Såg nu att det priset du talade om på västtrafik faktiskt finns nuförtiden, men det har inget med studenter att göra, det gäller alla under 26.

Hävdade aldrig motsatsen. Jag jämför studerande unga (de är oftast unga u know) och jobbande "äldre" (som passerat 26).

Visst, bor du i sgs studentrum är det aningen billigare än en riktig lägenhet, men jag tycker inte det är ett anständigt sätt för en vuxen människa att bo så. Det finns hyreslägenhet i den storleken och prisklassen att få tag på även för icke-studenter (t ex har en polare en 27 m2 lägenhet för 2000, innan hade han en på 17m2 för 1400, ingen av dem studentlägenheter).

Faktum kvarstår, det enda i den uträkning som håller är kostnaden för gymmet, och då endast om man känner sig tvungen att välja det gymmet.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1130488
April 13, 2007 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Det är dyrare att bo i studentlgh i Kalmar i alla fall. Min 1a på 32m² kostar mig 3700. För samma pengar kan man få en två-trea på 45-50, som ligger väldigt centralt med.

Alla gym här nere kör studentrabatter med. Flertalet pubbar har det. Det finns många fler sätt du sparar pengar bara genom att vara student.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
1130490
April 13, 2007 - 5:31 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det är dyrare att bo i studentlgh i Kalmar i alla fall. Min 1a på 32m² kostar mig 3700. För samma pengar kan man få en två-trea på 45-50, som ligger väldigt centralt med.

Alla gym här nere kör studentrabatter med. Flertalet pubbar har det. Det finns många fler sätt du sparar pengar bara genom att vara student.

//Andreas

De enda pubbar jag vet med studentrabbat är studentpubar, och de flesta släpper in ickestudenter och ger dem samma pris.
Och det går alldeles utmärkt att betala kåravgift och nyttja dessa rabbater även som ickestudent.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1130542
April 13, 2007 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: De enda pubbar jag vet med studentrabbat är studentpubar, och de flesta släpper in ickestudenter och ger dem samma pris.
Och det går alldeles utmärkt att betala kåravgift och nyttja dessa rabbater även som ickestudent.

Världen är större än Gbg. Det finns pubbar både här i Kalmar och uppe i Örebro som erbjuder studentrabatter. Studenter både där uppe och här nere portas inte av någon klubb direkt. Snarare så att många klubbar kör studentkvällar med gratis eller billigare inträde vissa kvällar.

//Andreas

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1130555
April 13, 2007 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Visst, bor du i sgs studentrum är det aningen billigare än en riktig lägenhet, men jag tycker inte det är ett anständigt sätt för en vuxen människa att bo så.

Vem sa nåt om studentrum? Snackar lägenheter.

Json_81 wrote: Det finns hyreslägenhet i den storleken och prisklassen att få tag på även för icke-studenter (t ex har en polare en 27 m2 lägenhet för 2000, innan hade han en på 17m2 för 1400, ingen av dem studentlägenheter).

Ok, nu räknar vi inte med lägenhetspriserna ute i Mårdaklev. Jag hör till centrala Göteborg.

Json_81 wrote: Faktum kvarstår, det enda i den uträkning som håller är kostnaden för gymmet, och då endast om man känner sig tvungen att välja det gymmet.

Det är ganska uppenbart att du personligen inte klivit ut i vuxenlivet och blivit tvungen att leva utan buffert. I feel sorry for you, men du har inte fattat att det inte bara oftast kostar mer att vara vuxen utan det finns även saker som tillkommer. Hur svårt ska det vara att förstå? Visst kan man komma ner i samma kostnader som vuxen vad gäller t.ex. mat, el, telefon osv som är fast, men som vuxen ändras inte bara krav utan även levnadsmönster...och det verkar inte du fatta. Konstigt med tanke på att du själv var inne på att det inte var anständigt för en vuxen att bo i korridor. Det var iaf en ljusglimt i det som annars är ett totalt mörker av ignorans från din sida. Du vet iaf inte vad du pratar om så ge fan i att försöka trycka ner andra som kämpar ekonomiskt och som vet vad de snackar om med tanke på att de faktiskt befinner sig i den situationen. (jag har gott om pengar så jag kämpar inte, men andra här) Du spelar för mycket hockey från läktaren. Kom in i matchen eller håll käft ärligt talat. 🙄

Eller försök att droppa tomteluvan. Kanske dags att skaffa ny tänkarmössa så här i april?

Json_81
Member
Medlem
1130573
April 13, 2007 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Json_81]Visst, bor du i sgs studentrum är det aningen billigare än en riktig lägenhet, men jag tycker inte det är ett anständigt sätt för en vuxen människa att bo så.

Vem sa nåt om studentrum? Snackar lägenheter.

Json_81 wrote: Det finns hyreslägenhet i den storleken och prisklassen att få tag på även för icke-studenter (t ex har en polare en 27 m2 lägenhet för 2000, innan hade han en på 17m2 för 1400, ingen av dem studentlägenheter).

Ok, nu räknar vi inte med lägenhetspriserna ute i Mårdaklev. Jag hör till centrala Göteborg.

Json_81 wrote: Faktum kvarstår, det enda i den uträkning som håller är kostnaden för gymmet, och då endast om man känner sig tvungen att välja det gymmet.

Det är ganska uppenbart att du personligen inte klivit ut i vuxenlivet och blivit tvungen att leva utan buffert. I feel sorry for you, men du har inte fattat att det inte bara oftast kostar mer att vara vuxen utan det finns även saker som tillkommer. Hur svårt ska det vara att förstå? Visst kan man komma ner i samma kostnader som vuxen vad gäller t.ex. mat, el, telefon osv som är fast, men som vuxen ändras inte bara krav utan även levnadsmönster...och det verkar inte du fatta. Konstigt med tanke på att du själv var inne på att det inte var anständigt för en vuxen att bo i korridor. Det var iaf en ljusglimt i det som annars är ett totalt mörker av ignorans från din sida. Du vet iaf inte vad du pratar om så ge fan i att försöka trycka ner andra som kämpar ekonomiskt och som vet vad de snackar om med tanke på att de faktiskt befinner sig i den situationen. (jag har gott om pengar så jag kämpar inte, men andra här) Du spelar för mycket hockey från läktaren. Kom in i matchen eller håll käft ärligt talat. 🙄

Eller försök att droppa tomteluvan. Kanske dags att skaffa ny tänkarmössa så här i april?

Moget sätt att argumentera på.
Jag snackar inte heller lägenheter i mårdaklev (vart det nu är?)

Jag har levt på arbete både före och efter min studenttid och jag har då inte märkt att något skulle skilja i levnadskostnader. Javisst lever jag annorlunda idag, men det är för att jag valt och tjänar bra med pengar, men jag skulle kunna leva på ett arbete med samma inkomst som student om jag behövde. Att det skulle vara så otroligt mycket billigare att leva som student stämmer bara inte. Iaf inte i göteborg, hur det ser ut i nämda mårdaklev eller andra ställen ska jag erkänna att jag inte vet.

Du skriver att det kostar mer att vara vuxen, är inte studenter vuxna?
I min klass hade vi iaf människor upp i 40-års åldern.
Vad är det för saker som tillkommer?
Mat, hyra, telefon, bredband, transporter osv har man både som studerande och arbetande.
Är det nån som är ignorant är det väl du som inte vill erkänna att det går att leva lika billigt även om man inte är student.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL