November 11, 2001
Vad behöver man veta angående ny TV? Är det något man ska tänka på? Finns en del olika bildrör o så, är det någon skillnad egentligen? Vad ska man ha för tum på den? Har ett ganska litet rum nu, funderar på 20-25". Kan ju vara bra att ha lite större om man ska flytta in i lägenhet sen någon gång.
June 28, 2001
vad fan har man för nytta av att krympa bilden då ? aldrig fattat det man ser inte mer på sidorna, man blir itne av med widescreen på filmer. jäkla amatör widescreen bara ; kolla jag har widescreen ! klick och alla gubbar blev korta .
100hertz e ju najs på en TV dubbla scart minnst 28tum, förslag mät glasrutan , dom ljuger alltid, morsan 28" är 27" :/
DVI ingång lr vad det heter, STEREO e mkt bra o ha.
och en TV som man slipper massa fula gröna rutor på skärmen när man byter kanal, det suger ju katastrofalt.
May 8, 2001
* Storlek väljer du själv
* Stereo ska du ha (standard idag?)
* Dubbla scart (VCR, TV-spel mm. Borde inte göra TV:s mkt dyrare)
* Gärna S-videoingång (Till DVD, S-Video, Videokamera kan även finnas i scarten)
* 100 Hz ger en mkt. mindre "flimmrig" bild men gör TV:n lite dyrare
* Ett plant bildrör gör att bilden blir trevligare att titta på men gör också TV:n dyrare
Någon DVI behöver du knappast. Detta är en ett digitalt interface mellan grafikkort och TFT-skärmar (börjar bli vanligare på grafikkort (jag har det) men fortfarnade ovanligt (dyrt) på TFT-skärmar. Mao glöm det när det gäller en TV (Om det inte är en platt sådan såklart....)
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp!?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
July 2, 2001
Mind: Ne, du verkar inte förstå det där.
När det gäller widescreen så finns det 3 variabler:
1. Ratio (16:9, 2.35:1 osv)
2. Inspelad med svarta under och överbordrar.
3. Inspelad anamorfiskt (utan svarta bordrar), dvs. gubbarna ser avlånga ut och man behöver en TV som kan krympa bilden eller är av widescreenformat.
Varför man vill ha anamorfiskt är att man vinner mycket i upplösning (nästan 25%).
Personligen föredrar jag en vanlig 4:3 TV om det är platsbrist med krav på under 32".
1 Guest(s)