October 10, 2004
csm101 wrote: Nej det behöver det inte göra.
Vet att det tex vid sjukhuset i Umeå sitter en sån där parkeringsförbudtavla som gäller för hela området och inget mer.
Varför polisen? Du ska klaga hos dem som utfärdat boten, det kan vara kommunen eller privata aktörer också.
Men vid min skylt var det ju stopp och parkerkingsförbud med specifika tider. Resten av tiden gäller inte skylten. Så är det menat i andra fall, ifall inte det finns en till tillägstavla.
Står så på baksidan av P-lappen, ska kontakta polisen och så är det transportstyrelsen som återbetalar pengarna.
August 11, 2005
yazaka wrote: Men vid min skylt var det ju stopp och parkerkingsförbud med specifika tider. Resten av tiden gäller inte skylten. Så är det menat i andra fall, ifall inte det finns en till tillägstavla.
Men om grundregeln, tex via sån parkeringszonförbud är att du inte får parkera så spelar det ingen roll med skylten du fått. Den skylten säger bara att du inte ens får stanna med bilen där. I övriga tider så är det tillåtet med av och påstigningar, men för den skull inte tillåtet att parkera ändå.
Detta är då förutsatt att det finns en zonskyllt, så jag är inte säker på min sak, utan säger bara hur det kan vara.
Edit: viktigt på att skilja på att stanna och parkera, två helt olika saker.
October 10, 2004
csm101 wrote: Men om grundregeln, tex via sån parkeringszonförbud är att du inte får parkera så spelar det ingen roll med skylten du fått. Den skylten säger bara att du inte ens får stanna med bilen där. I övriga tider så är det tillåtet med av och påstigningar, men för den skull inte tillåtet att parkera ändå.
Detta är då förutsatt att det finns en zonskyllt, så jag är inte säker på min sak, utan säger bara hur det kan vara.
Edit: viktigt på att skilja på att stanna och parkera, två helt olika saker.
Om man ska va helt korrekt så är det ju stoppförbud mellan 9-17, övrig tid fritt fram. Det är ju inte så att man går "ett snepp neråt" så att säga. Dvs parkeringsförbud resten av tiden.
För i så fall skulle skylten se ut så här:
[Image Can Not Be Found]
August 11, 2005
Jag har körkort.
@Yazaka: Jag tror du missförstår mig.
[Image Can Not Be Found]
Detta märke anger att förbud att parkera gäller inom en zon som börjar där märket är uppsatt. Inom zonen kan det finnas andra avvikande bestämmelser om stannande och parkering, som anges med vägmärken.
Du behöver inte ha några som helst andra skyltar under en sådan skylt. Den skylten kan även vara uppsatt långt ifrån platsen du blev bötfälld. Då betyder det att det är parkeringsförbud tills du ser nedanstående skylt.
[Image Can Not Be Found]
Således handlar det inte om någon automatisk nedgradering eller liknande. Det jag menar är: om det finns en zonskylt som förbjuder parkering över ett större område (där området du blev bötfälld ingår) så spelar det ingen roll att du får stanna för av och påstigning vid tidpunkten och platsen där du blev bötfälld för att ha parkerat, då man redan har sagt att det är förbjudet att parkera inom området.
Således ingen trappa ner eller liknande.
2 Guest(s)