July 23, 2002
Fasen vad dyrt det har blivit att åka tåg.
Jag åker mellan Örebro och Hudiksvall ibland och nu är min bil trasig så jag är tvungen att åka tåg. Det är i princip omöjligt att hitta en enkelbiljett från Örebro till Hudiksvall under 300kr. Då reser jag ändå som ungdom/student.
Trotts skyhöga bensinpriser är det billigare för en ensam person att åka med en normal bil än att åka tåg med ungdomsbiljett. :cy:
Detta beror delvis på att det praktiskt taget inte längre finns några "sista minuten"-biljetter, men även om man genom ett mirakel lycks få tag på en sådan så blir det långt över 200kr.
Jag minns för 3-4 år sedan då kostade samma resa under 150kr.
Jag antar att läget är ungefär lika på alla rutter. Vad tycker ni om SJs priser?
October 6, 2003
nilsrock wrote: Fasen vad dyrt det har blivit att åka tåg.
Jag åker mellan Örebro och Hudiksvall ibland och nu är min bil trasig så jag är tvungen att åka tåg. Det är i princip omöjligt att hitta en enkelbiljett från Örebro till Hudiksvall under 300kr. Då reser jag ändå som ungdom/student.
Trotts skyhöga bensinpriser är det billigare för en ensam person att åka med en normal bil än att åka tåg med ungdomsbiljett. :cy:
Detta beror delvis på att det praktiskt taget inte längre finns några "sista minuten"-biljetter, men även om man genom ett mirakel lycks få tag på en sådan så blir det långt över 200kr.
Jag minns för 3-4 år sedan då kostade samma resa under 150kr.
Jag antar att läget är ungefär lika på alla rutter. Vad tycker ni om SJs priser?
Håller med. Åkte ner till Hässleholm från Stockholm i somras, då som ungdom och jag fick pröjsa nära tusenlappen för en tur och retur-resa.
July 23, 2002
Spannen wrote: är det inte billigare att flyga? flög ronneby -> sthlm för 250spänn för ett tag sen 😛
Jag tror inte att det går att flyga från Örebro till Hudiksvall. 🙄
De där "just nu"-biljetterna tycker jag är ett skämt. De är inte alls lika bra som "sista minuten" var förut när de verkligen fanns sådana biljetter. Jag kollade en vecka i förväg vad det skulle kosta med en "just nu"-biljett. Det blev 320kr istället för 340kr. 😮 Vilken skillnad.
Biljettpriserna måste vara så låga att man tjänar på att ta tåget jämfört med bilen (förutsatt att man reser ensam) tycker jag. Nu gör man ju inte det på många sträckor ens med ungdomsbiljetterna. Riktigt uselt.
2 Guest(s)