June 18, 2001
Åh... hur ofta har man inte hört idiotiska tankegångar som:
"homosexuella är onormala, och därför är det fel vad de gör."
..där "normal" i första satsen betyder "enligt normen" och i den andra "onaturligt." Det finns alltså inget samband mellan påståendena, och slutsatsen blir därför både ologisk och löjlig.
Sedan kan man också fråga sig vad "naturligt" betyder och varför det automatiskt ska kopplas till en värdering. Man kan aldrig dra värderande slutsatser ur positivistiska påståenden utan att påståendet redan är kopplat till en värdering. Elementär logik.
May 1, 2005
obelix wrote: Men vad är det som bestämmer om en sak eller läggning är normal eller inte?
Som ordet antyder - samhällets normer! Och vad som styr samhällets normer är det ingen som riktigt har svar på, eftersom det är alltför komplext.
Politiker och media...visst de är aktörer, men deras agerande baseras ju på de befintliga normerna som redan finns i samhället. Ponera media styr samhällets normer, men samhällets normer styr medias vinklingar. Blir ett nystan av återkopplingar.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=SoulBurn]majoriteten kanske..
Precis.
Det normala måste ju vara det som är vanligast, alltså majoriteten.
Tycker att människor tolkar ordet onormal alldeles för negativt.
så om majoriteten av svenskarna skulle vara två meter långa med blont hår och blåa ögon, och ni skulle vara 165 cm långa med mörkt hår och bruna ögon, skulle ni då vara onormala??? :-k
May 1, 2005
obelix wrote: så om majoriteten av svenskarna skulle vara två meter långa med blont hår och blåa ögon, och ni skulle vara 165 cm långa med mörkt hår och bruna ögon, skulle ni då vara onormala??? :-k
Avsaknad av en normalitet innebär inte alltid att avsaknaden är onormal. Det är normalt att ha glasögon och synfel, vilket majoriteten av svenska folket har. Men att ha perfekt syn är ju inte onormalt för det.
September 3, 2001
jag tror att all avkomma som inte påverkats av en alltför kraftig (ovanlig) mutagen är normal.
Dvs allt det finns utrymme till enligt vår DNA vid naturliga förhållanden.
Det innebär alltså att homosexuella är normala.
Vissa saker som man kan bli av extrema/ovanliga upplevelser är inte normala. T.ex. fobier för vissa saker, pedofili i viss utsträckning, hustrumisshandlare eller religiös.
Dessa är inte normala 😛
Men att vara onormal är inte lika med något dåligt ne.
May 17, 2004
jag är då itne normal i alal fall 😉
hur som hällst så anser jag homosexuallitet som något onormalt då det är en avikelse från naturen och även fel till viss del.
tex under en brittisk undersökning (nästan säker på att de var britter) så skar de sönder x antal friska hjärnor i papperstunna bitar och x antal transsexuellas. det visade sig att de transexuella ofta hade den motsatta könets hjärna.
Män är inte tänkta att ha en kvinno hjärna.
sen har jag inget emot att man är homosexuell, inte det minsta. jag känner några som är homosexuella och jag bryr mig inte alls utan jag pratar och umgås lika mycket med dom som alla andra. det ända vi inte pratar om är själva sexgrejen (de jag känner som är gay är män) av vad jag ser som självkara skäl.
du får vara hur gay du vill men jag tycker ändå att det är onormalt.
bli inte sur på mig tack.
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=SoulBurn]majoriteten kanske..
Precis.
Endast idioter klarar inte av att tänka själv och anpassar sig således efter normen.
//Andreas
May 1, 2005
Vitamin-C wrote: hur som hällst så anser jag homosexuallitet som något onormalt då det är en avikelse från naturen och även fel till viss del.
Det låter som att du blandar ihop begreppen onormalt och onaturligt. Eller tycker du att allt som är onaturligt per definition blir onormalt?
Delph1 wrote: [quote=Json_81][quote=SoulBurn]majoriteten kanske..
Precis.
Endast idioter klarar inte av att tänka själv och anpassar sig således efter normen.
//Andreas
Och med det vill du då diagnostisera en majoritet av t.ex Sveriges befolkning som idioter? 🙄
Släng dej i väggen Dr. Phil, here comes Dr. Delph1
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Delph1] Endast idioter klarar inte av att tänka själv och anpassar sig således efter normen.
//Andreas
Och med det vill du då diagnostisera en majoritet av t.ex Sveriges befolkning som idioter? 🙄
Det måste vara det normalaste som finns att vara idiot 😉
obelix wrote: [quote=Json_81][quote=SoulBurn]majoriteten kanske..
Precis.
så om majoriteten av svenskarna skulle vara två meter långa med blont hår och blåa ögon, och ni skulle vara 165 cm långa med mörkt hår och bruna ögon, skulle ni då vara onormala??? :-k
Ja.
Fast det där är ett ganska dåligt exempel eftersom det handlar om så stora grupper.
Om vi bortser från alla trans, bi o vad nu allt heter så om befolkningen bestod av närmare 50/50 homo/hetero så hade man ju uppfattat båda som normala.
November 4, 2001
Json_81 wrote:
Ja.
Fast det där är ett ganska dåligt exempel eftersom det handlar om så stora grupper.
Om vi bortser från alla trans, bi o vad nu allt heter så om befolkningen bestod av närmare 50/50 homo/hetero så hade man ju uppfattat båda som normala.
Ojojoj, och dom som klagar på att folk föder för lite barn nu 😛
Spannen wrote: [quote=Json_81] Ja.
Ojojoj, och dom som klagar på att folk föder för lite barn nu 😛
No problems, snart är insemination "normalt"..
🙄 :cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Delph1][quote=Json_81][quote=SoulBurn]majoriteten kanske..
Precis.
//Andreas
I mångt och mycket ja, de flesta kryper undan för att det är enklast så. Man skiter i att tänka själv och tycker som alla andra.
Json_81 wrote: Det måste vara det normalaste som finns att vara idiot
Jupp 😉
//Andreas
May 15, 2005
Jag tycker personligen inte att det finns något som är normalt. Folk pratar för mycket om homosexualtitet. Varje gång någon är med i tv eller så ska det förklaras att han/hon är homosexuel. Måste man vara som en fjolla bara för att man är bög? Det finns vikitigare saker att diskutera i media.
Men för att återgå till Topic, det är onormalt att vara homosexuellt enligt mig eftersom majoriteten är heterosexuel. Men frågan är ju om det är sämre att vara homo?
1 Guest(s)