October 28, 2004
Började med en helt vanlig dag runt april i år. Satt och spelade WoW till klockan 1 på natten som vanligt en helt vanlig vardag och det var skola dagen efter.
Jag går och lägger mig, helt nöjd efter dagens slaktande. Helt plötsligt vaknar jag runt cirka halv 4 på morgonen och spärrar upp ögonen, helt klarvaken. Ja sätter mig upp och tittar på TV'n, typ MTV eller VH1 eller nått, de spelar Metallicas - Nothing else matters.
Ja tänker igenom mitt liv alltid när ja hör den. Men denna gång var det annorlunda, ja började tänka "hur i helvete lever jag", "jag har verkligen inget liv"
Dagen efter så har jag aldrig spelat ett dataspel hemma mer. Jag var verkligen beroende av dataspel då. Flesta vännerna hade börjat undvikit mig eftersom jag bara ville spela. Jag var väldigt överviktig med, hade cirka 29-30 i BMI.
Saken jag vill komma fram till är att Metallica har påverkat mitt liv så inåt *******.. Allt ifrån att ja presterade bättre när jag väl spelade spel till när jag började träna efter skolan istället för att spela dataspel. Jag vägde nästan 100 kilo i slutet av 8an...sen var jag spelfri (drogfri, lr vad vi nu ska kalla det tills wow kom, kom i början av året) nu ett och ett halv år senare, har jag gått ner 20 kilo, har BMI 22.4 och tränar regelbundet minst 4 dagar i veckan.
Kompisarna har jag fått tillbaks och även gamla vänner ja förlorat genom åren - barndomsvänner.
Det enda jag kunde diskutera förut var verkligen bara dataspel och hur komplicerat det var att döda den där gubben. Jag hade verkligen inget annat att prata om. Jag var inte speciellt blyg av mig eller så, jag pratade mycket och så, men bara om datorn...
Till gymnasiet jag började nu i höstas valde jag först Tekniklinjen. Jag gick varenda dag och tänkte på "Är detta verkligen rätt linje för mig?, varför känns det så konstigt, känns inte rätt att läsa så sjukt mycket matte på kort tid och alla datakurser" Dagarna innan man inte får byta linje så gick jag till SYON för att diskutera mina problem, ja kom fram till att Teknik inte är något till mig och beslöt mig till att byta till Natur-Samhällsprogrammet. Oj fyhelvete vilken glädje vi har i klassen, har aldrig haft en sån bra klass i hela mitt liv, finns så sjukt bra personer.
På teknik så var nästan folk som jag var för bara ett halvårsen, ja såg verkligen ingen mening att spela. Slöseri med tid, vad får ja ut av det?
Nu tror ni kanske att ja hatade alla som gick teknik, men så var det inte. Många av mina närmsta vänner går Teknik, men de är inte såsom jag var. Och många i min nya klass spelar spel och så.
I helhet, utan metallica vet inte jag vad jag skulle gjort i livet, de är inte bara ett vanligt hårdrocksband för mig. De är mycket mer, de är en del av mitt liv. Jag lyssnade väldigt mycket på metallica innan ja hörde låten på tv. Men vad är oddsen att man får höra kanske den mest underbaraste låten som finns just vid ett sånt tillfälle? det tyckte ja innan med.. Jag börjar nästan tro på ödet...
Tycker det är en ganska så läskig historia, att man ändras så mycket bara över en natt, det är inte ofta det händer. Jag var dessutom klassad som "Stans nörd".
Mycket sittande framför datorn är så enormt ohälsosamt, men många kan hantera sitt spelande, det säger jag inte imot. Det kunde inte jag.
Jag hade även besökt läkare och de sa att jag troligtvis skulle få diabetes. Sen ett och ett halvt år efter besökte jag samma läkare igen och han stod verkligen stilla och glodde... (familjen är bekant med han). Jag fick undersökas av flera läkare och alla sa samma sak "Du är helt unik"
Jag har krymt ifrån jeansstorlek 39/35 till ca 32/32 och tröjor XXL till Medium/Large. Jag skulle aldrig kunnat åstadskomma detta utan tack vare musiken, den har hjälpt mig i så mycket annat här i livet.
20 kilo på 1½ år, minskat BMI värde med ca 8. Många undrar hur jag hade orken och kraften, dvs viljan att åstadskomma detta. Då jag svarar "Metallica" höjer alla ögonbrynen och frågar hur Metallica kan ha hjälpt dig att komma ur beroendet och motionera så mycket. Så svarar ja fortfarande "Om jag ändå visste det".
För övrigt vill ja bara tillägga att ett liv utanför datorn ger så mycket mer än att sitta inne hela dagarna, man kan göra både och, men tänk på vad du får ut av att spela dataspel. Exempelvis WoW.
Och som någon har på sin signatur "Att stänga av datorn och gå ut ökar chansen att träffa en flicka med 300% enligt en undersökning av mig" det stämmer bra, varit ihop med min flickvän nu i 3 veckor....
/Jimmy
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
October 22, 2002
gahh jag blir så jävla glad av att läsa din text. Jag tycker att du har rätt, att folk borde inse det vackra med världen och gå ut lite mera. Jag har varit i din position en tid sedan, fast det berodde på att jag bodde i annan stad än min hemstad, och då blev allt knas då man inte kände någon etc.
Själv gick jag up 10 kilo bara, tack gud :P, fast under sommaren gick jag ner 8 kg och nu styrketrännar jag ständigt med mina vänner (väger 75 kg just nu).
Det du pratar om tycker jag handlar mer om mogenhet än om ett band som gav dig insperation. Fast jag håller ändå med, för mig var det en kvinna som gett mig denna insperation.
Önskar dig all lycka och grattis....
PS: glömde tilläga att denna period du pratar om, tycker jag många ungdomar går igenom idag (det borde kanske vara normalt vid den tiden). Jag insåg aldrig jag var beroende när jag var det, tills den dagen jag slutade spela. Då insåg jag direkt att jag faktiskt var beroende av spel, på sätt och vis.
Det är kul att spela, men när man växer up och får en massa annat under tiden, så inser man att spelande är slöseri av tid.
lycka till ännu en gång, för er andra som läser detta, BLI SOM KILLEN OVAN.
November 5, 2002
Håller med! Mycket roligt att läsa detta.
Har aldrig själv varit så fäst vid någt spel (kan vara för att jag är ganska usel på spel. Kör lite grann, sen drar jag fram fusken när jag inte orkar längre 😛 )
Nej men det var riktigt roligt att läsa om att det har gått så bra för dig. Lycka till i fortsättningen 😀
April 25, 2005
På något sätt så känns det som att mitt liv är på väg lite åt det hållet. Just nu så är jag absolut inte överviktig(har ett BMI på 17 eller 19, jag går i nian och väger 53 kg), men jag lever verkligen onyttigt. Det börjar gå bättre för mig i skolan, även om jag inte är särskillt spelberoende, mörjligtvis av vissa forum ;).
Gött att det har gått bra för dig!!
Ska snart börja gymma, btw:).
August 22, 2001
Trevlig läsning, du kom till insikt om dina valmöjligheter. Ditt inlägg andades en euforisk känsla jag får ibland när mitt medvetande avviker från det gamla invanda. Som när jag har haft migrän i tre dagar och slutligen blir frisk. Tacksamheten man känner över att må bra igen kan inte beskrivas med ord. En bra film, god mat och närhet till nån man tycker om kan ta en till oanade höjder vid ett sådant tillfälle.
October 21, 2005
Känner verkligen igen det där med hur musiken kan hjälpa en på alla möjliga sätt. Jag kan nog erkänna att jag är beroende av musik. När man hör en speciell låt som framkallar gammla minnen och nostalgi, så finns det inte många bättre känslor precis!!
...keep on rockin in the free world people
July 27, 2002
Bra jobbat! Har själv gått ner cirka 40 kilo på 2-2.5 år. Sen jag träffade flickvännen (ett halvår sedan) så har jag kanske gått upp 5-6 kg dock, hon är smal och kan äta hur mycket som helst, inte jag tyvärr. 🙂
Din text var lite upplyftande så tack. Håller även med dig ang. musiken, för mig var det inte så mycket musik dock, jag var chefredaktör på en spelsida på nätet istället, det funkade bra! 😀 Man känner sig inte lika "sorglig" om man surfar på NH, skriver inlägg, är social med kompisar på diverse chattprogram, det gör man däremot när man spelar (extremt mycket vill säga). 🙂
June 16, 2004
Hmm.. för de som hört historian om mig och oturen i kärlek så vet ni att jag haft en del otur.. i tisdags kom jag med i en seriös klan (CS) och hade tänkt att ge upp allt och bara lira cs, jobba mig uppåt i ligor eftersom jag var så trött på allt som hade med kärlek att göra.. tänkte att det inte är någon idé, men jag kan lova efter att ha läst detta så hoppar jag ur klanen, tar upp gitarren och satsar tiden där istället så jag blir riktigt bra på det. Är inte överviktig dock.. tränar gym 4 dagar i veckan, men hade med ganska stor säkerhet varit mer muskulös om man inte satt och nötte vid datorn så förbaskat.. slösa bort tiden.
Kul att nån lyckats iaf, fortsätt så!
Edit: Btw, sitter och lyssnar på metallica consert (DVD) i skrivande stund 🙂
March 14, 2004
Det optimala livet är datorn och ett civilt liv med vänner, flickvänner mm.
Jag tycker personligen att jag har lyckats bra. Om en kompis ringer så dumpar jag datorn direkt och drar dit, vänner är så mycket viktigare än datorn. Har några i klassen som tycker att CS är viktigare än vänner och då blir man utanför. Sedan så är det inne så kul att umgås med en som bara snackar datorer och inte vet något annat.
Gymmar inte, åker skidor (längd och slalom) 3-4 gånger i veckan när snön finns. PÅ vintern springer jag. Det räcker för att hålla musklerna och flåset igång.
March 2, 2005
Black_light wrote: Ett band har påverkat mig också. Jag tittade skitmycket på slipknotfilmer. James Root blev tillslut min idol (är det fortfarande), så jag började spela elgitarr. Trevliga människor man träffar om man bara hittar på nått att göra 🙂
började faktiskt också spela gitarr pga av ett band, fast inte av slipknot utan Korn, Head och Munky med 7 strängarna är speciella .. men så har ju Head slutat.. :hrm: hann iaf att se allihopa på hovet 2004
June 28, 2001
congrats, klappar händerna.
Bra att du tagit dig själv i kragen och "blivit något".
bortsätt från att hålla med om att metallica är bra så vill jag påpeka att det är inte så jättesvårt att tappa 0.5kg i veckan med rätt kost och lite träning utan att det ska vara hälsofarligt.
så 20kg på 1½år är bra men endå inte förvånandsvärt mycket för en person under 30 år.
Men det är bättre att gå långsamt ner i vikt än att åka upp o ner som en jojo.
August 22, 2001
Mind wrote:
bortsätt från att hålla med om att metallica är bra så vill jag påpeka att det är inte så jättesvårt att tappa 0.5kg i veckan med rätt kost och lite träning utan att det ska vara hälsofarligt.
så 20kg på 1½år är bra men endå inte förvånandsvärt mycket för en person under 30 år.
Jag kan inte förstå varför du väljer att lyfta fram den här informationen i det här sammanhanget? Om någon har förändrat sitt liv till det bättre och känner stolthet över det, är det inte ok? Jag tvivlar starkt på att alla tycker att viktminskning är en dans på rosor. Det är väl subjektivt och kan för många vara ett rent helvete.
Du ville bara se till att han kom ner på jorden igen eller? :arg:
June 28, 2001
Vaniljflickan wrote: [quote=Mind]
Jag kan inte förstå varför du väljer att lyfta fram den här informationen i det här sammanhanget? Om någon har förändrat sitt liv till det bättre och känner stolthet över det, är det inte ok? Jag tvivlar starkt på att alla tycker att viktminskning är en dans på rosor. Det är väl subjektivt och kan för många vara ett rent h*****e.
Du ville bara se till att han kom ner på jorden igen eller? :arg:
Vad det är sant.
Jag sa inte att 20kg var dåligt, bara att det går att tappa mer.
Ifall det är någon mer där ute som vill tappa vikt men har ett högre mål så går det att tappa mer på mindre tid.
1 Guest(s)