Vad får du tillbaka på skatten? | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad får du tillbaka på skatten?
This topic is locked
Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 20, 2013 - 3:04 e m
sp_Permalink sp_Print

Enligt mina beräkningar får jag i år tillbaka 29k. Det tackar vi för.

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
2
mars 20, 2013 - 3:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag får betala in cirka 100 loppor.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
3
mars 20, 2013 - 6:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Har ni redan fått reda på vad ni får?

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
5
mars 20, 2013 - 6:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Ca 4500kr

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
6
mars 20, 2013 - 8:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Bättre att få tillbaka så lite som möjligt.

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
7
mars 20, 2013 - 9:11 e m
sp_Permalink sp_Print

alrik;1288286 wrote: Bättre att få tillbaka så lite som möjligt.

Du säger samma sak varje år trots att du är totalt ovetande vad som har triggat skatteåterbäringen.

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
8
mars 21, 2013 - 3:29 f m
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1288287 wrote: Du säger samma sak varje år trots att du är totalt ovetande vad som har triggat skatteåterbäringen.

Ovetande?!?

För gemeneman rent generellt är det bättre att få så lite som möjligt tillbaka i skatt. Låna ut pengar till någon ( i detta fall staten ) gratis när man kan ha dom i handen varje månad. För dom flesta så är det för mycket skatt som är dragen från lönen som kommer tillbaka.

Sen kan det vara så att man har olika arbetsgivare då är det lite klurigare att hålla koll på hur man ligger till skattemässigt och då är det lättare att låta alla betala in lite mer skatt för att slippa kvarskatt.

Skatteåterbäringen/kvarsktt kan sen även komma till pga avdrag, försäljningar osv.

Att bli skitglad över att få tillbaka pengar på skatten som man oftast redan kunde ha haft är lustigt….

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
9
mars 21, 2013 - 6:50 f m
sp_Permalink sp_Print

alrik;1288289 wrote: Ovetande?!?

För gemeneman rent generellt är det bättre att få så lite som möjligt tillbaka i skatt. Låna ut pengar till någon ( i detta fall staten ) gratis när man kan ha dom i handen varje månad. För dom flesta så är det för mycket skatt som är dragen från lönen som kommer tillbaka.

Sen kan det vara så att man har olika arbetsgivare då är det lite klurigare att hålla koll på hur man ligger till skattemässigt och då är det lättare att låta alla betala in lite mer skatt för att slippa kvarskatt.

Skatteåterbäringen/kvarsktt kan sen även komma till pga avdrag, försäljningar osv.

Att bli skitglad över att få tillbaka pengar på skatten som man oftast redan kunde ha haft är lustigt….

Sen finns det ju avdrag man kan göra för i princip allt och det oerhört många enmansföretag i Sverige så dina argument är inte så generella som du kanske tror.

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
10
mars 21, 2013 - 7:46 f m
sp_Permalink sp_Print

alrik;1288289 wrote: Ovetande?!?

För gemeneman rent generellt är det bättre att få så lite som möjligt tillbaka i skatt. Låna ut pengar till någon ( i detta fall staten ) gratis när man kan ha dom i handen varje månad. För dom flesta så är det för mycket skatt som är dragen från lönen som kommer tillbaka.

Sen kan det vara så att man har olika arbetsgivare då är det lite klurigare att hålla koll på hur man ligger till skattemässigt och då är det lättare att låta alla betala in lite mer skatt för att slippa kvarskatt.

Skatteåterbäringen/kvarsktt kan sen även komma till pga avdrag, försäljningar osv.

Att bli skitglad över att få tillbaka pengar på skatten som man oftast redan kunde ha haft är lustigt….

Ja du är väldigt trångsynt. Du skriver själv en av de största anledningarna till skatteåterbäring. Men ändå ska du komma in och leka bror duktig.

al0be
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
juli 30, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
11
mars 21, 2013 - 8:42 f m
sp_Permalink sp_Print

vart kollar jag i själva deklarationen om jag ska betala eller inte, rena ryskan förfan

Dinos
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
september 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
12
mars 21, 2013 - 9:33 f m
sp_Permalink sp_Print

Vafanhar dom redan börjat skicka ut det där…?

Alucard-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
Member Since:
juni 27, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
13
mars 21, 2013 - 12:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag är en gemene man och får 1400:- tillbaka, men när jag gjort mina tillägg får jag 9500:-….

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
14
mars 21, 2013 - 4:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Som sagt att kriga om hur mycket och om det är bra eller inte kan diskuteras. Vissa kan tex få över pengar, vilket inte nödvändigvis innebär att det är positivt. Kanske har en massa lån? eller så kan det vara massor med resor eller andra saker som påverkar varför man får pengar över. Om man får negativ kan det tex bero på att man inte har några resor att dra av eller så kanske aktierna man hade köpt och sålt gav en för hög vinst vilket gör att skatten blir negativ.

Så jag är neutral gällande om det är bra eller dåligt med ett överskott i deklarationen.

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
15
mars 21, 2013 - 6:38 e m
sp_Permalink sp_Print

33k

Jag borde verkligen jämka, det enda jag drar av är bo-lån och reseavdrag, så jag vet ju hur mycket jag kommer få tillbaka.

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
16
mars 21, 2013 - 6:55 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1288292 wrote: Ja du är väldigt trångsynt. Du skriver själv en av de största anledningarna till skatteåterbäring. Men ändå ska du komma in och leka bror duktig.

Nä, de skulle jag knappast kalla mig själv men positiv realist är mer nära sanningen. 🙂

Att vara skitglad över skatteåterbäringen där många tycker det är coolt att få så mycket återbäring som möjligt är löjligt. Är lite som att skryta om vems pappa som är starkast dvs helt ointressant.

Förövrigt glömde jag bort en stor återbäringspost som är räntereduktionen.

Edit
Dom största posterna är relativt lätt för dom flesta att förutse såsom ränta och reseavdrag och då lätt jämka när det blir större siffror.

För dom flesta måste tycka att ett par tusen mer i lön varje månad är bättre överlag. Fast då kommer vi in på en annan aspekt på att folk inte kan hålla i pengar utan att göra av med dom….

Edit 2
Sist jag skrev om ämnet var 2010 = 3 år sedan 😉

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
17
mars 21, 2013 - 7:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1288290 wrote: Sen finns det ju avdrag man kan göra för i princip allt och det oerhört många enmansföretag i Sverige så dina argument är inte så generella som du kanske tror.

Grovt räknat så är det ca:15-18% som är enmansföretag av Sveriges arbetsförda. Hur många av dom procenten som har de som huvudsysselsättning vet jag inte. Finns många som har en enskild firman där det inte är så mycket omsättning utan mer för annan vinning.

Drygt 4 av 5 är anställda påstår jag är ganska generellt.

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
18
mars 21, 2013 - 8:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Sen finns det personer som jobbar på väldigt stora företag och inte kan styra hur mycket skatt som ska betalas varje månad.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
19
mars 21, 2013 - 8:54 e m
sp_Permalink sp_Print

alrik;1288309 wrote: Grovt räknat så är det ca:15-18% som är enmansföretag av Sveriges arbetsförda. Hur många av dom procenten som har de som huvudsysselsättning vet jag inte. Finns många som har en enskild firman där det inte är så mycket omsättning utan mer för annan vinning.

Drygt 4 av 5 är anställda påstår jag är ganska generellt.

Du tog upp en av de saker jag skrev, finns som sagt en hel del avdrag att göra också.

Extatic
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2910
Member Since:
december 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
20
mars 22, 2013 - 5:16 e m
sp_Permalink sp_Print

alrik;1288289 wrote: Ovetande?!?

För gemeneman rent generellt är det bättre att få så lite som möjligt tillbaka i skatt. Låna ut pengar till någon ( i detta fall staten ) gratis när man kan ha dom i handen varje månad. För dom flesta så är det för mycket skatt som är dragen från lönen som kommer tillbaka.

Sen kan det vara så att man har olika arbetsgivare då är det lite klurigare att hålla koll på hur man ligger till skattemässigt och då är det lättare att låta alla betala in lite mer skatt för att slippa kvarskatt.

Skatteåterbäringen/kvarsktt kan sen även komma till pga avdrag, försäljningar osv.

Att bli skitglad över att få tillbaka pengar på skatten som man oftast redan kunde ha haft är lustigt….

Det där är ju så grovt generaliserat. Främst till de som jobbar på företag med fast arbetsplats och mycket fasta rutiner.

För övrigt finner jag det märkligt att du anser det vara konstigt att man blir glad över att få tillbaka pengar.
Hypotetiskt kan det vara pengar man lagt ut själv för tillfälligt boende på annan ort, resor i arbetet, bruk av egen bil, osv.

Själv får jag tillbaka 8700 riksdaler. Är jävligt nöjd över det då jag har förtjänat det, bland annat genom avdrag för resor i arbetet.

Följande användare vill tacka Extatic för detta givande inlägg:

Jorge Castro
This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
326 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL