June 11, 2001
Att ni aldrig lär er!
Sparkonton beskattas normalt om räntan är 100 kr eller mer med 30%, jag har ialla fall kommit på hur man får tillbaka pengarna 2 gånger!
Så här enkelt är det:
Jag har ett lönekonto + ett sparkonto på banken, samma dag som jag får insättning för jag över pengarna till mitt sparkonto.
Jag har ett kreditkort hos välkänd butikskjedja med 60 dagars räntefritt som dessutom har bonus och medlemsrabatter.
På ett år "sparar" jag ungefär 2500 kr i bonus som kan unytjas igen i butikskjedjan som pengar + 2000 i rabatter, dvs totalt ca 4500 mot om jag inte vore medlem. Eftersom jag använder butikskjedans kreditkort så står mina pengar kvar hos banken och tjänar ränta. Detta då dessa 2000 kr i rabatter ges direkt när man hanlar och helt enkelt inte debiteras. Bonusen untyjas vid nästa köp och kan antingen användas direkt eller sparas till en högre summa.
Resultatet är alltså att jag av banken får ränta på kortavgiften under hela året och att skattemyndigheten kvittar detta vilket innebär att skattemyndigheten betalar kreditkortet och att jag får tillbaka ränteskatten på sparkontot.
Du behöver sparkonto + kreditkort hos butik. Resten sköter skattemyndigheten; jag har aldrig gjort annat än att knappat in säkerhetskoderna för att sätta en kråka på deklartionen
March 10, 2002
Sebbe;1288559 wrote: Att ni aldrig lär er!
Sparkonton beskattas normalt om räntan är 100 kr eller mer med 30%, jag har ialla fall kommit på hur man får tillbaka pengarna 2 gånger!
Så här enkelt är det:
Jag har ett lönekonto + ett sparkonto på banken, samma dag som jag får insättning för jag över pengarna till mitt sparkonto.
Jag har ett kreditkort hos välkänd butikskjedja med 60 dagars räntefritt som dessutom har bonus och medlemsrabatter.På ett år "sparar" jag ungefär 2500 kr i bonus som kan unytjas igen i butikskjedjan som pengar + 2000 i rabatter, dvs totalt ca 4500 mot om jag inte vore medlem. Eftersom jag använder butikskjedans kreditkort så står mina pengar kvar hos banken och tjänar ränta. Detta då dessa 2000 kr i rabatter ges direkt när man hanlar och helt enkelt inte debiteras. Bonusen untyjas vid nästa köp och kan antingen användas direkt eller sparas till en högre summa.
Resultatet är alltså att jag av banken får ränta på kortavgiften under hela året och att skattemyndigheten kvittar detta vilket innebär att skattemyndigheten betalar kreditkortet och att jag får tillbaka ränteskatten på sparkontot.
Du behöver sparkonto + kreditkort hos butik. Resten sköter skattemyndigheten; jag har aldrig gjort annat än att knappat in säkerhetskoderna för att sätta en kråka på deklartionen
Du har dina pengar på ett sparkonto på banken. Det indikerar på att du har mycket att lära. Du verkar inte heller ha gjort kapitalvinster/kapitalförluster så dina "erfarenheter" ger jag inte mycket för.
July 30, 2010
DrPepper;1288562 wrote: Kanske beror på ointresset att lära sig? Jag klagar inte så länge jag slipper betala tillbaka!
Säger desamma.
Jag tror jag bara fått kvarskatt en gång på den tiden jag jobbat och det var väldigt lite kvarskatt. Som mest har jag väl fått tillbaka nästan 10000:- och det var när jag blev arbetslös för första gången
August 18, 2006
Viking1962;1288570 wrote: Säger desamma.
Jag tror jag bara fått kvarskatt en gång på den tiden jag jobbat och det var väldigt lite kvarskatt. Som mest har jag väl fått tillbaka nästan 10000:- och det var när jag blev arbetslös för första gången
Sant, önskar verkligen man fick bränna dessa 5000kr så man fick en soffa till lägenheten. Känns väl mer som en avlägsen dröm dock.
Skulle även den ekonomiska biten varit ett intresse hade jag nog investerat dessa i aktier eller pensionssparande.
July 30, 2010
DrPepper;1288573 wrote: Sant, önskar verkligen man fick bränna dessa 5000kr så man fick en soffa till lägenheten. Känns väl mer som en avlägsen dröm dock.
Skulle även den ekonomiska biten varit ett intresse hade jag nog investerat dessa i aktier eller pensionssparande.
Jag tror jag fick tillbaka 7800:- för ett par år sedan också, men det hade jag ingen glädje av då jag gick på soss året efter när pengarna kom. Soss räknade av ju av dessa pengar, ca 1 och en halv månad, så istället för att jag kunnat köpa nåt kul för dessa pengar, så kunde jag inte utnyttja en enda krona. Synd att jag inte fick tag på ett sommarjobb samtidigt under den tiden
April 20, 2002
Jag får betala 600 pix detta året, första gången i mitt långa liv 🙂
Hej igen förresten, det var ett tag sen man skrev här på forumet sist.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
December 10, 2002
Får 7.6k tillbaka, vilket kom som em stor överraskning då jag började jobba så sent som i Oktober förra året och bara betalat in ca 11.5k kronor, överraskad men givetvis väldigt glad 😀
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
November 27, 2003
Cirka 350kr fick jag tillbaka. Hellycklig över det. Det betyder att Admit kan räkna och jag får ut de pengar jag ska på lönen varje månad!
Bolånet togs i oktober så hann inte betala in mycket ränta på det lånet att få tillbaka på. Nästa år lär det bli mer ränta tillbaka, men frågan är om man inte borde jämka istället. Har ju inget renoveringsbehov eller några stora investeringar att göra som jag behöver spara till...
March 30, 2017
Deklarerade första dagen också, står för mig att utbetalning skedde i lördags på saktteverkets hemsida. Så jag antar att det är samma för dig, när pengarna kommer beror helt på din https://credit-10.com/se/thorn-logga-in/
2 Guest(s)